אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> ניצנים ראשונים של המלצות שניט- השופט שקד: "אין חשיבות לחזקת הגיל הרך"

ניצנים ראשונים של המלצות שניט- השופט שקד: "אין חשיבות לחזקת הגיל הרך"

מאת: טל צבר, עו"ד | תאריך פרסום : 28/02/2012 13:52:00 | גרסת הדפסה

לפסק הדין בעניין ק.ש. ואח' נגד מ.ע.ב.

אב ואם הגישו לבית המשפט לענייני משפחה בר"ג תביעות הדדיות לקבלת משמורת על בתם הפעוטה. ביהמ"ש אמנם קבע כי הפעוטה תהא במשמורת אמה, אך עם זאת, הדגיש כי ההחלטה לא נשענה על חזקת הגיל הרך, והורה על קיום הסדרי ראיה נרחבים עם האב.

לביהמ"ש לענייני משפחה הוגשו תביעות משמורת הדדיות- בעוד שהאם טענה כי בהיותה ההורה הדומיננטי בחיי בתה הפעוטה שזקוקה ליציבות, לשגרה ולמרכז חיים אחד, יש לקבוע כי הקטינה תהא במשמורתה בלבד, טען האב מנגד, כי עם הפרידה הסכימה האם למשמורת משותפת, אולם משחזרה בה מהסכמתה, יש לקבוע את משמורת הבת בידיו.

האם הוסיפה וטענה, כי הצדדים לא יכולים לקיים משמורת משותפת לאור התקשורת הלקויה בינה לבין האב, וכי אינה מאמינה ביכולתו של האב להתמיד ולקיים הסדרי ראיה נרחבים. כן טענה, כי כוונותיו האמיתיות של האב הן לצמצם את נוכחותה שלה בחייה של הקטינה.

השופט יהורם שקד, קבע כי חיזוק הקשר בין האב לבין הקטינה הינו בסיס טובתה של הקטינה ולפיכך האם צריכה לברך על מעורבותו של האב. נקבע, כי כמו שניתוק בן מספר ימים בין אם לבתה הוא מצב בלתי רצוי שיש להימנע ממנו, כך יש להתייחס גם לניתוק בין האב לבתו, ואין להעדיף קשר עם הורה מסוים על פני משנהו.

"המציאות בה מתפקדת המשפחה הישראלית בשנות האלפיים אינה עולה עוד בקנה אחד עם המציאות, שבמסגרתה גובשה הדוקטרינה של חזקת הגיל הרך. המצב המשפטי המשתקף מסעיף 25 לחוק הכשרות והאפוטרופסות, התשכ"ב -1962 (להלן: "החוק"), הדן בחזקת הגיל הרך ומעניק עדיפות לאם כמשמורנית, אינו משקף עוד את התיאוריות החברתיות והפסיכולוגיות העכשוויות הנוגעות לענייני משמורת בסכסוכי גירושין, המבטאות נאמנה את צורכיהם וטובתם של הילדים החיים במציאות פלורליסטית שונה מאוד מן המציאות, שלאורה גובשה דוקטרינה זו". כתב השופט, "במשפט קטינים, מן המפורסמות שעקרון טובת הילד הינו העיקר ומפניו ייסוגו כל יתר העקרונות. קיים חשש מובנה כי אם וככל שבית המשפט יטה ליתן חשיבות כלשהי לחזקת הגיל הרך, עלול הדבר לפגוע בטובתו של הילד הספציפי..."

עם זאת נקבע, כי נוכח העובדה כי האם היא ההורה הדומיננטי והילדה מורגלת בשהייה רבה אצלה, תקבע משמורת הקטינה בידה, אך ציין, כי קביעתו אינה מתבססת על חזקת הגיל הרך, שאין להתחשב בה, ובניגוד להמלצות תסקיר הרווחה, קבע כי בין הבת לאביה יתקיימו הסדרי הראיה נרחבים.

לפסק הדין בעניין ק.ש. ואח' נגד מ.ע.ב.

למדור: דיני משפחה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
1

שופט יחיד בדיני נפשות?

בדיני נפשות כגון זה צריך הרכב שיכלול גם שופטות!
1
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה
גישור בגירושין: איך עושים את זה נכון?
עו"ד אסנת כהן, צילום: רינת בורג

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ