אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני עבודה >> מעסיקים, זהירות: קנסות במאות אלפי שקלים בדרך אליכם

מעסיקים, זהירות: קנסות במאות אלפי שקלים בדרך אליכם

מאת: עו"ד מיכל שחר | תאריך פרסום : 13/10/2015 18:39:00 | גרסת הדפסה

צילום: IF PRODUCTION

בשנת 2012 נכנס לתוקף החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה, המאפשר למשרד הכלכלה להטיל עיצומים וקנסות על מעסיקים שפגעו בזכויות עובדים, ואף להגיש כתבי אישום. על כן כדאי למעסיקים להקדים תרופה למכה ולהקפיד על הכללים.

בשנת 2012 נכנס לתוקף החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה. מטרת החוק המוצהרת היא להגביר ולייעל את האכיפה של חוקי העבודה בדרך הליכים מנהליים מהירים המאפשרים הטלת עיצומים כספיים הנעים מ-2,500 שקל ועד לכ-35,000 שקל לכל הפרה. בנוסף, מאפשר החוק הגשת כתבי אישום פליליים ותביעות נגד מעסיקים.

לייעוץ במשפט העבודה: 

עו"ד דיני עבודה 

בשלוש השנים שחלפו מאז כניסת החוק לתוקפו הוטלו על ידי משרד הכלכלה עיצומים כספיים בסך של יותר מ-40 מיליון שקלים. אלפי התראות מינהליות נשלחו, מאות כתבי אישום הוגשו, וניתנו מעל ל-110 גזרי דין בבתי הדין לעבודה.

קנס של 35,740 שקל על הפרש של 72 שקל בשכר

חברה העוסקת בשירותי הסעדה ומשקאות פיטרה מלצרית מעבודתה לאחר שבועיים. סיבת הפיטורין הייתה, כי המלצרית איחרה להגיע לעבודה, בילתה בשיחות עם מלצרים אחרים במקום לעבוד והביעה זלזול כללי בעבודתה.

המלצרית עזבה בכעס רב תוך שהיא מאיימת על מנהל החברה, כי זה לא סוף פסוק, והגישה תלונה למשרד הכלכלה.  כתוצאה מהתלונה, נאלצה החברה לעבור חקירה מטעם חוקרי משרד הכלכלה, שבחנו את כל תהליך העסקת המלצרית. בסוף החקירה קיבלה החברה מכתב התראה המונה עיצומים והתראות בסך כולל של כ-200,000 שקל.

אי תשלום לפי חוק שכר מינימום יכול להביא לקנס של למעלה מ-35,000 שקל. אחת מטענות העובדת הייתה כי לא קיבלה שכר מינימום. על פי החישוב, ההפרש בשכר שניתן לה עמד, לגרסתה, על הפרש של 72 שקל בלבד.

החברה נאלצה להצדיק את פעולותיה ולהציג מסמכים בפני הממונה במשרד הכלכלה, ורק לאחר שהבהירה וחשפה את המניע האמיתי מאחורי התנהלות המלצרית, בוטלו הקנסות וההתראות.

מקרה זה ממחיש כיצד נוצר מצב אבסורדי שבו עובד, אפילו אם עבד מספר ימים בודדים, עשוי להסב למעביד לנזק רב הכולל חקירת מנהלי החברה, הטלת עיצומים כספיים ופגיעה בשם הטוב של החברה, והכל בגין אי היצמדות דווקנית לחוקי עבודה.

עיצום כספי והתראה מינהלית

מעביד שהפר אחת מההוראות של דיני העבודה, צפוי לעמוד בפני עיצום כספי או התראה מינהלית, שלפיה המשך הפרת החוק תגרור עיצום כספי לכל הפרה והפרה.

הוראות הדינים שבגינם ניתן להטיל קנס כספי או התראה הן כל הפרת הוראה מדיני העבודה, החל ממתן תנאי העבודה לעובד בצורה מפורשת עם העסקתו, החובה לנהל פנקס נוכחות, תשלום שכר מינימום, מתן חופשות כחוק, שעות נוספות, וכדומה. כמו כן, החוק מונה רשימה ארוכה של נושאים שהפרת כל אחד מהם תביא להטלת עיצום.

הטלת העיצום אינה מיידית. תחילה ניתנת למעסיק הודעה על כוונה להטיל עיצום, והוא רשאי לנציג טענות תוך 30 יום מקבלת ההתראה בפני הממונה במשרד הכלכלה. בעקבות זאת מחליט הממונה האם להטיל עיצום ובאיזה שיעור. על הטלת עיצום ניתן לערער בפני ועדת ערר, ועל החלטת הוועדה ניתן לערער לבית דין אזורי לעבודה.

איך להתמודד? לנהל תיקיות מסודרות

הפרוצדורה כאן חשובה מאד. לצורך הדוגמא, ניקח מקרה של עובד שפוטר או עזב את משרתו אחרי זמן קצר. עם העסקתו, על המעסיק להחתים אותו על טופס תנאי עבודה, לדאוג לשלם לו במועד ועד ה-9 לחודש (גם אם העובד עזב ולא הגיע לקבל את שכרו), ואף לשלוח לו מכתב סיום העסקה. אלה הן שלוש פעולות פרוצדוראליות שאי עמידה בכל אחת מהן תגרור אחריה סנקציה.

לכן מומלץ להקים תיקיית טפסים לעובד הכוללת בתוכה את כל הטפסים הנדרשים לעבודה, ובהם בין היתר, טופס תנאי עבודה לעובד, טופס שעות נוכחות, טופס דיווח חופשות, טופס סיום עבודה ועוד. כדאי להקפיד על מילוי הטפסים בדייקנות, תוך החתמת העובד ושמירת עותק בתיק העובד.

בדרך זאת ניתן לצמצם מאד את חשיפת המעביד להתראות וקנסות ועד כתבי תביעה ולנהל תיק מסודר לעובד. הדבר גם ישדר לעובדים בחברה, כי מדובר בעסק מסודר שמתנהל בהתאם לדין ויעניק להם תחושת ביטחון בעבודתם.

להיערך מבעוד מועד

דיני העבודה נועדו להגן על העובדים – הכוח החלש יותר בשוק העבודה – ואין ספק בנחיצותם וחשיבותם. בתי הדין מקפידים על זכויות מהותיות של העובדים (כגון תשלום שכר, חופשות ופנסיה). לעומת זאת, חוק הגברת האכיפה מתמקד גם בדינים שקיומם תלוי בפרוצדורות רבות המטילות על המעסיקים את הצורך להתנהל בצורה מכנית מול העובד ולהחתימו על טפסים החל מיומו הראשון ולכל אורך עבודתו.

הרצון לעודד את קיום חוקי העבודה הוא חשוב ומבורך. אולם אכיפת חוקי העבודה בדרך של סנקציות מינהליות מרחיקות לכת, שמעוררת בעיות שאליהן יש להיערך.

בתוך כך חשוב לבחון דרכים להימנע ממצב שבו עובד ממורמר או קבוצת עובדים שהעסקתם הופסקה מסיבות חוקיות, יגישו תלונות סרק רק כדי להתנקם במעביד.

* עו"ד מיכל שחר בעלת משרד עורכי דין העוסק בתחום המסחרי והנדל"ן ומשמשת כיועצת המשפטית של לשכת היועצים העסקיים בישראל

*** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני עבודה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני עבודה
לקחה צ'אנס מקצועי והיום יוצרת תקדימים
עו"ד ורד שדות | צילום אלדד רפאלי

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ