אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> תחום >> מה ביכולתך לעשות אם המעסיק פוגע בתנאי עבודתך??

מה ביכולתך לעשות אם המעסיק פוגע בתנאי עבודתך??

מאת: עו"ד דבורה גבע | תאריך פרסום : 31/05/2014 15:38:00 | גרסת הדפסה

הפחיתו את שכרך? לא שילמו את זכויותיך כגון חופשה או שעות נוספות?  הייתה הלנת שכר סדרתית ו/או יחס מבזה של המעסיק??? כל אלה ועוד מאפשרים לעובד להתפטר ועדיין ליהנות מהזכויות הנלוות לעובד שפוטר כדין.

להלן הסבר מהי הרעת תנאים במקום העבודה ומה מומלץ לעשות טרם הגשת תביעה לפיצוי בבית הדין לעבודה:

 

ראשית יש להדגיש כי על כל מעסיק מוטלת החובה להחתים את העובד בתחילת עבודתו על הסכם עבודה עליו הסכימו הצדדים ובו יפורטו תנאי עבודתו של העובד כגון שעות עבודתו, שכרו, זכויותיו וחובותיו של העובד במקום העבודה. אין להחתים עובד על הסכם שיש בו סעיפים הנוגדים לחוק (למשל בניגוד לחוק שעות עבודה ומנוחה). הסכם מעין זה לא יעמוד במבחן משפטי.

 

אי החתמת העובד על הסכם עבודה, מהווה עבירה על דיני העבודה.

על אף שבישראל ישנה חקיקה ראויה המגינה על זכויות העובדים, עדיין ישנם עובדים בשוק העבודה הזוכים ליחס לא ראוי מטעם המעסיק. חשוב לזכור כי יחס לא ראוי מטעם מעסיק מהווה בעצם הרעת תנאי עבודה.

פגיעה בתנאי העסקה הינה הרעת תנאי עבודה. פגיעה כגון זו יכולה להתבטא בין היתר בפגיעה בשכר העבודה, התעמרות של המעסיק ואפילו שינוי פיזי במקום העבודה בנסיבות חריגות. הכלל הוא שככל שעובד מוכיח כי תנאי העסקתו נפגעו, הוא זכאי להתפטר בדין מפוטר. כלומר העובד יוכל ליהנות מהזכויות הנלוות לעובד שפוטר כדין, כגון פיצויי פיטורין ושאר תנאים סוציאליים.

זכות ההתפטרות כדין מפוטר בגין הרעת תנאים המקום העבודה, קבועה בסעיף 11 לחוק פיצויי פיטורין התשמ"ג-1963. כלומר, כדי להוכיח הרעת תנאים, על העובד להראות כי חלה הרעה מוחשית או נסיבות אחרות, שבגינן העובד לא יכול להמשיך במקום העבודה.

הרעת תנאים במקום העבודה יכולה לבוא לידי ביטוי במגוון נסיבות. להלן מספר דוגמאות לכך, שאינן מהוות רשימה סגורה.

הרעת תנאים עקב הפחתה בשכר או אי תשלום זכויות סוציאליות, כגון חופשה, חג, הבראה, תשלום שכר חלקי, אי תשלום שעות נוספות והפרשות לפנסיה. מקרה שנדון בבית הדין לעבודה בעניינה של מזכירה ששכרה קוצץ בעשרה אחוזים בשל קשיים כספיים שאליהם נקלע מקום העבודה. העובדת התנגדה לקיצוץ בשכרה וטענה להרעת תנאים המאפשרים לה להתפטר כדין מפוטרת. התיק התגלגל עד לבית הדין הארצי לעבודה, אשר קבע שקיצוץ בשכר העובדת מהווה הרעה מוחשית בתנאי עבודה ויש בכך פגיעה כלכלית של ממש. לכן, קבע כי על המעסיק בנסיבות העניין לשלם לעובדת פיצויי פיטורין בצירוף ריבית והצמדה.

הלנת שכר סדרתית – כלומר, סיטואציה שבה במשך תקופה ארוכה המעסיק מעכב את שכר העובד. שכן קל לנחש מהן ההשלכות הקשות של הלנת שכר קבועה, על שגרת חייו של העובד בסיטואציה כזו. לכן, לא בכדי קבע בית הדין הארצי לעבודה שעובד החי במציאות של עיכוב בתשלום השכר באופן קבוע סובל מהרעה מוחשית בתנאי העבודה, ובנסיבות כאלו אין לדרוש ממנו להמשיך בעבודתו. עוד קבע בית הדין כעיקרון, שתשלום שכר מהווה את לב ליבו של חוזה העבודה, ולכן הלנת שכר לא רק פוגעת בעובד בפן הכלכלי אלא מהווה הפרה יסודית של הסכם העבודה. באותה הנשימה קבע בית הדין הארצי שפיגור חד פעמי לא מהווה עילה להתפטרות המזכה בפיצויי פיטורין, אלא יש צורך בהוכחת התנהלות קבועה.

יחס מבזה של המעסיק. עובד "הזוכה" להתנהגות משפילה או מבזה או כזו המוציאה את דיבתו לרעה על ידי המעסיק, לרבות על רקע גזעי או מגדרי, רשאי גם כן להתפטר כדין מפוטר. לדוגמא, בפרשה שנדונה בבית הדין לעבודה נקבע שעובד לא חייב לשמוע מילים קשות וכי על המעסיק להתייחס אליו בכבוד, שכן מילים פוגעות ומעליבות לא רק בעובד כפרט אלא כעובד כבן אדם, כבן לאום או דת.

שינוי תנאי העסקה, כגון העברה לאתר עבודה רחוק יותר ובתנאי עבודה קשים, שינוי שעות עבודה שלא בהסכמת העובד או הצרת צעדיו. לדוגמא: אי אספקת תעסוקה במקום העבודה (כלומר יצירת אבטלה במקום העבודה) לאורך זמן לא מותירה בידי העובד ברירה בדרך כלל, אלא להתפטר בשל הרעת תנאיו.

מה עליך לעשות אם פגעו בתנאי העסקה שלך?

לעיתים תכופות עובדים חוששים לממש את זכותם במקרים של הרעה בתנאי העסקתם, וכפועל יוצא לא אחת לוקח לעובד זמן רב עד אשר הוא אוזר אומץ לשם כך. לכן, יש להדגיש כי אין בעובדה שלעיתים עובד משתהה בעמידה על זכויותיו כדי לפגוע בקיומה של הזכות.

כמו כן, עובד שתנאי העסקתו הורעו יכול לפעול בדרך הבאה: ליידע את המעסיק על הפגיעה בכתב, ולבקש ממנו לתקן את העוולה. ככל שהמעסיק לא מתקן את הפגיעה, רשאי העובד להודיע על התפטרותו. לאחר מכן, פתוחה דרכו להגיש תביעה לבית הדין האזורי לעבודה, בדרישה לפיצוי כספי ומימוש מלוא זכויותיו במקום העבודה. לשם כך, רצוי להסתייע ולהיוועץ בעורך דין הבקיא בתחום דיני העבודה.

עו"ד דבורה גבע עוסקת בדיני עבודה, דיני משפחה וביטוח לאומי.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





חיפוש עורך דין לפי עיר :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ