אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> מקרקעין ונדל"ן >> מהנדס בניין חויב לשלם כ-305 אלף שקל עקב ליקויי בנייה קשים

מהנדס בניין חויב לשלם כ-305 אלף שקל עקב ליקויי בנייה קשים

מאת: עו"ד ניר ויינרמן | תאריך פרסום : 28/07/2016 18:14:00 | גרסת הדפסה

צילום: Jordan Rowland www.123rf.com

בבית פרטי שנבנה בדרום הארץ התגלו ליקויי בנייה משמעותיים שהסבו לבעליו עוגמת נפש רבה. התביעה שניהלו הבעלים נגד מספר גורמים כמו המהנדס והאדריכל הוכרעה באחרונה. מירב האשמה הוטלה על המהנדס אך גם התובעים התגלו כרשלנים לא קטנים.

בני הזוג נכנסו לגור בבית החדש שבנו על מגרש בדרום הארץ בשנת 2004. כעבור כמה שנים הם גילו ליקויים רבים במבנה, בעיקר סדקים בקירות ובתקרה.

גם אצלך התגלו ליקויי בנייה?

עורך דין מקרקעין

בני הזוג פנו למהנדס שתכנן את השלד והוא המליץ להם להתקין חיזוקי בטון ופלדה לאור הקיר בסלון. הם פעלו לפי המלצתו, אך לפי טענתם, החיזוקים לא פתרו את הבעיות.

בשנת 2010 הם הגישו תביעה לפיצוי של 1.3 מיליון שקל בין היתר נגד האדריכל, המהנדס וחברת הייעוץ ההנדסי שבבעלותו.

האדריכל טען כי אין לו יד ורגל בתכנון המבנה עצמו והפנה אצבע מאשימה כלפי המהנדס וחברת הייעוץ – נגדם הגיש הודעת צד שלישי. האדריכל התייחס לטענת התובעים לפיה יש לו כלפיהם אחריות כיוון שקישר אותם עם המהנדס והתשלום למהנדס עבר דרכו, וטען כי הם אלה שביקשו ממנו לאתר עבורם מהנדס וזה והעברת התשלום לא הפכה אותו למתכנן ההנדסי של הבית.

המהנדס טען שהתובעים אשמים בליקויים משום ששכרו קבלן לא מוסמך ולא העסיקו מפקח. הוא גם ביקש לדחות את התביעה נגד החברה שלו, שלטענתו נוסדה שנים לאחר שהבית נבנה, והשופטת עירית קויפמן מבית משפט השלום בבאר שבע נענתה לבקשתו.

הקבלן לא רשום

לגופו של עניין השופטת קבעה כי האחראים לליקויי הבנייה הם האדריכל, המהנדס והתובעים עצמם. לגבי האדריכל נקבע כי אף שלא תכנן את שלד המבנה ולא היה מחויב לפקח על עבודות הבנייה, הוא עדיין התחייב לתת לתובעים שירות הכולל גם פיקוח עליון, והוא לא וידא שהמהנדס שנשלח מטעמו עושה את העבודה כראוי.

באשר למהנדס נפסק כי אמנם לא נמצא פגם בעצם תכנון הבית אך הוא התרשל בפיקוח שנשכר לבצע על ידי האדריכל. משכך, החליטה השופטת קויפמן גם לקבל את הודעת הצד השלישי שהוגשה נגדו – כך שהמהנדס יצטרך להחזיר לאדריכל כל פיצוי שיחויב בו.

כאמור, יחד עם המהנדס והאדריכל השופטת מצאה שגם לתובעים עצמם יש אחריות לליקויים. היא קבעה כי התובעים – כיזמי הבנייה – התרשלו כששכרו קבלן לא רשום ולא דאגו לפיקוח צמוד על העבודות.  

בהתאם להערכת המומחה מטעם בית המשפט, השופטת העמידה את סך הנזקים עקב מחדלי הבנייה וירידת ערכו של הבית על 591,500 שקל בתוספת 20,000 שקל פיצוי עבור עוגמת נפש.

לנוכח חלוקת האחריות חויבו האדריכל והמהנדס לשלם לתובעים 305,750 שקל בתוספת הוצאות משפט ושכ"ט עו"ד של 40,000 שקל. ואולם, המהנדס יצטרך להחזיר לאדריכל כל מה שישלם לתובעים, כאמור.

  • ב"כ התובעים: עו"ד גיל זילברברג
  • ב"כ האדריכל: עו"ד אלעד כהן
  • ב"כ המהנדס: עו"ד יובל אליהו
  • ב"כ רשות מקרקעי ישראל: עו"ד שי כהן

* עורך דין ניר ויינרמן עוסק בדיני מקרקעין

** הכותב לא ייצג בתיק

*** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

גולשים בסלולרי? לשירות מיידי מעורך דין הורידו את Get Lawyer

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום מקרקעין ונדל"ן באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום מקרקעין ונדל"ן

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ