אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> נזקי גוף ותאונות >> מבצע "צוק איתן": תביעות פיצויים על נזקים ישירים ועקיפים

מבצע "צוק איתן": תביעות פיצויים על נזקים ישירים ועקיפים

מאת: עו"ד גליה זלצר ליפשיץ | תאריך פרסום : 23/07/2014 16:39:00 | גרסת הדפסה

האיסור על התכנסות של יותר מ-300 איש בטווח של 40 ק"מ  מרצועת עזה עלול להוסיף לרשימת נפגעי הרכוש גם את בעלי העסקים הרבים שפרנסתם נפגעה בסמוך לפתיחה במבצע "צוק איתן". החוק מאפשר לנפגעים השונים להגיש תביעות לפיצויים. לאן מגישים? מי זכאי ומתי מקבלים את הכסף? עו"ד גליה ליפשיץ מרגיעה את הנפגעים.

 

חוק מס רכוש והתקנות מכוחו מסדירים הפיצוי בגין נזקי רכוש המצוי בישראל ונפגע עקב מלחמה. לפי החוק והתקנות, בעל רכוש שנפגע או מי שהוכיח למנהל קרן הפיצויים (השייך לרשות המיסים) שהוא נושא בהוצאות שיקום הנזק, זכאי לקבל פיצוי.

נזק מלחמה

החוק מגדיר "נזק מלחמה" כנזק שנגרם לגופו של נכס (כגון פגיעת טיל במבנה) עקב פעולות מלחמה על-ידי הצבאות הסדירים של האויב, פעולות איבה אחרות או פעולות מלחמה של צה"ל. נזק מלחמה נחשב ל"נזק ישיר" המזכה בפיצוי נפגע בכל ישוב בארץ.

הדבר שונה לגבי נזק עקיף, שמשמעותו הפסד או מניעת רווח כתוצאה מנזק מלחמה. פיצוי כזה יתאפשר רק למי שגר או מפעיל עסק בישוב המוגדר בחוק כ"ישוב ספר". רשימת יישובי הספר היא רשימה סגורה, ומונה בין היתר, את יישובי עוטף עזה והעיר שדרות.

"כיפת ברזל כלכלית": מה לגבי הנזק העקיף ביישובים האחרים?

נוכח הכרזת שר הביטחון על מצב מיוחד בעורף סביר להניח שיותקנו הוראות שעה ספציפיות שתאפשרנה מתן פיצוי לישובים שנמצאים בטווח של 40 ק"מ מהרצועה, כפי שנעשה, למשל, במבצע "עמוד ענן".

יש להניח שהוראת השעה תפרט את דרך הפיצוי לענפים השונים: חקלאות, מסחר ותעשיה, אולמות אירועים וכו', ותדון גם בפיצוי לעצמאים ולמעבידים בגין היעדרות עובדים.

בראיון טלביזיוני שנערך השבוע (ב', 21.7.14) הודיע שר האוצר, במהלך שכונה על ידו "כיפת ברזל כלכלית לתושבי הדרום", על מספר הקלות מיידיות לתושבים העובדים בטווח זה, הכוללות תשלום מקדמות על חשבון הפיצוי ועוד.

מנגנון הפיצוי האוטומטי - למי פונים?

יש להגיש למנהל מס רכוש באזור המגורים הודעה על קרות הנזק בתוך שבועיים ממועד התרחשותו, ובתוך חודש יש להגיש את התביעה. אבל, אם איחרתם מסיבה מוצדקת, המנהל מוסמך להאריך את המועדים.

תעודה משר הבטחון (או הממונה מטעמו) המעידה שהנכס שלכם ניזוק נזק מלחמה תשמש ראיה לכאורה לכך.

התרשלתם או שהתנהלתם בניגוד לדין או בניגוד להוראות המנהל? לא יראו בנזק שנגרם לכם כ"נזק מלחמה". עם זאת, המנהל יהיה רשאי בנסיבות מסוימות לקבוע פיצויים מופחתים. 

גם במקרה של נזק עקיף כמו ביטול הזמנות או היעדרויות עובדים, עליכם להוכיח את הקשר בין הנזק למצב המלחמתי ולעמוד בהנחיות שמפרסמת רשות המיסים. חשוב מאד לצרף את כל התיעוד והאסמכתאות המעידות על קיומו של הנזק והיקפו. לכל סוג פיצוי נקבע טופס מיוחד אותו יש למלא בתשומת לב ולצרף אסמכתאות.

המנהל הוא שמחליט לגבי עצם הזכאות לפיצויים, שיעורם ודרך תשלומם. הודעה על החלטתו תישלח תוך ששה חדשים מיום הגשת התביעה, אולם אם צירפתם לתביעתכם את התעודה משר הבטחון ההחלטה תינתן תוך 45 ימים מעת שנמסרה התעודה.

מרגע שהוחלט שאתם זכאים לפיצויים, תקבלו אותם תוך 30 יום, אלא אם התשלום הותנה בשיקום הנזק. במקרה כזה הכסף יגיע אליכם תוך 30 יום מיום שהוכחתם שאתם עומדים לשקם את הנזק. לסכום הפיצויים שתקבלו תיווסף הריבית הקבועה בחוק.

מה אם נקבע שאיני זכאי לפיצוי או שסכום הפיצוי שקיבלתי אינו תואם את הנזק?

מי שרואה עצמו מקופח מהחלטת המנהל רשאי לערור עליה לוועדת ערר תוך 30 ימים מיום שנמסרה לו. לוועדת הערר סמכויות רבות ובין היתר, היא רשאית לבטל, להפחית, לאשר או להגדיל את סכום הפיצוי. על החלטתה ניתן לערער לביהמ"ש המחוזי תוך 30 ימים מיום קבלת ההחלטה לידיכם, בבעיה משפטית בלבד (להבדיל מערעור על ממצאים עובדתיים כמו עדות לא מהימנה או אי-הוכחת נזק).

ומה עם דיור חלופי? 

 

הזכאות לדיור חלופי אינה אוטומטית והחוק הותיר זאת לשיקול דעתו של מנהל הקרן, שצריך להשתכנע כי לא ניתן להתגורר בדירה וכי לדייר אין אפשרויות אחרות למגורים. עובדי קרן הפיצויים עורכים סיור במקום בליווי אנשי מקצוע לשם עריכת שמאות.

ולגבי תכולת דירה? 

המדינה מעניקה כיסוי ביטוחי מלא לנזק שנגרם למבנה כתוצאה מפעולת מלחמה. בכל הקשור לביטוח תכולת הדירה – הפיצוי מתבצע לפי מחירון קבוע המסווג לפי קבוצות: רהיטים, ביגוד, מכשירי חשמל ואלקטרוניקה וחפצי בית אחרים. כך למשל, תקרת הפיצוי למכשירי חשמל ואלקטרוניקה עומדת על 30,086 שקלים ליחיד, 36,468 שקלים לזוג ו- 610 שקלים לכל ילד עד גיל 18. טבלת תקרת הפיצויים מפורסמת באתר של רשות המיסים. שימו לב: החוק אינו מכסה חפצי אמנות, תכשיטים, עתיקות וכסף מזומן.

תושב המעוניין לבטח את חפציו הביתיים בערך גבוה יותר מה"מחירון" רשאי לפנות למיסוי מקרקעין ולהגדיל את הביטוח (התקרה עומדת היום על 887,033 שקלים), באמצעות מילוי טופס "הצהרה לצורך ביטוח חפצים ביתיים" שניתן לקבל במשרדי מיסוי מקרקעין בירושלים, תל אביב, חיפה ואשקלון. הפרמיה תהא בשיעור של 0.3% מהשווי הנוסף של החפצים.

אז איך לקבל פיצוי הולם ומהיר?

חשוב להקפיד על מילוי הוראות החוק. יש לשמור את כל האסמכתאות בדבר היקף הנזק ולצרפן לתביעה (תצלומי הנזק, ביטול הזמנות, דוחות מלאי, צמצום פעילות וכיו"ב). תיעוד רחב בזמן אמת יפשט את תהליך הגשת התביעה וקבלת הפיצויים. על מנת לבחור את מסלול הפיצוי האופטימאלי עבור כל ניזוק מומלץ להיוועץ במומחים.

גם מי שסבל נזק עקיף מחוץ ליישובי הספר מומלץ שייערך להגשת תביעה על ידי איסוף ותיעוד כל פרט לביסוס הנזקים הנטענים אפילו לפני פרסום הוראת השעה. באזורים אלו בפרט מומלץ לרכוש ביטוח נזקי טרור לרכוש ולהגדיל את הביטוח במשרדי מס רכוש במידת הצורך.

מאחר שמזומנים, תכשיטים וחפצי אמנות אינם מכוסים – מומלץ להפקיד אותם בבנק, בכספות ו/או בחדרי ביטחון בבתים, ובאופן כללי מומלץ לבטח פריטים אלו. בנוסף, כדאי לנהוג בזהירות ובסבירות ולהשתדל לפעול להקטנת הנזק.

 יש לזכור כי המנהל רשאי לתקן החלטה תוך ארבע שנים מיום שניתנה אם נתגלו עובדות חדשות או אם נפלה בה טעות. לכן, אם יתגלה ששולמו לניזוק פיצויים בסכום העולה על המגיע לו, יהא עליו להחזיר את סכום היתר (בתוספת ריבית והפרשי הצמדה).

 

* עו"ד גליה זלצר-ליפשיץ, שותפה במשרד עורכי דין ד"ר פנחס זלצר, עוסקת בתחום האזרחי, נזקי גוף, תאונות דרכים ורשלנות רפואית.  

**המידע המוצג במאמר זה הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוו"ד משפטית. המחברת אינה נושאת באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלו נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

 אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום נזקי גוף ותאונות באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום נזקי גוף ותאונות
תבעתם על נזקי גוף? כדי לקבל את הפיצוי כדאי מאד שתאספו ראיות
צילום: "צילום דרכון במשרד הפנים" רח' פל ים 15 חיפה.

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ