אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> להתחתן או לא להתחתן? זו השאלה

להתחתן או לא להתחתן? זו השאלה

מאת: עו"ד איתן ליפסקר | תאריך פרסום : 18/02/2016 15:17:00 | גרסת הדפסה

עו"ד איתן ליפסקר

מצאתם את בחיר/ת ליבכם, "זה זה" ועכשיו אתם עומדים בפני משוכת החתונה. בעידן של היום עולות בשלב הזה שאלות רבות: האם להתחתן בכלל? אם כן – איך?  בנישואים אזרחיים או ברבנות? אם לא – מה המשמעות של להיות "רק" ידועים בציבור. עורך דין איתן ליפסקר עונה על מספר שאלות.

 

 

שנינו מאותה הדת אך לא מעוניינים להינשא במסגרת דתית, מה האופציות שלנו?

עומדות ברשותכם מספר אפשרויות. הראשונה היא לחיות כ"ידועים בציבור", ללא מסגרת נישואים. השנייה היא להינשא במסגרת אזרחית בחו"ל, ולרשום את נישואיכם במשרד הפנים. דרך זו דורשת לרוב לטוס למדינה בה מתאפשרים נישואים מסוג זה, למשל קפריסין, מדינות ניו יורק וקליפורניה בארה"ב. אולם ישנן מדינות בהן תידרשו להוכיח קשר למדינה (כמו תושבות או אזרחות), למשל צרפת, גרמניה, איטליה ועוד.

מה המשמעות של ידועים בציבור?

המושג "ידועים בציבור" מבטא הכרה של המדינה במסגרת חיים משותפת ללא נישואים, שמקנה זכויות וחובות. מסגרת זו לא ניתנת באופן אוטומטי, אלא הצדדים צריכים להצהיר עליה, ולעיתים אף לקבל אישור מבית המשפט לקיומה. ידועים בציבור נהנים מהטבות המוגדרות בחוק, אך גם חשופים לחובות. למעמד יש משמעויות חשובות בדיני הרכוש הזכויות הסוציאליות והירושה.

נישאנו בנישואים אזרחיים ואנו מעוניינים להתגרש, האם אנו מוכרחים לעבור בבית הדין?

הדין קובע כי גירושים יתבצעו בישראל גם אם הנישואים נערכו מחוצה לה. כך, במידה שאתם בני אותה דת, הגירושים יתבצעו בבית הדין הדתי אליו אתם משויכים. לדוגמא: בני זוג יהודים יתגרשו בבית הדין הרבני. במידה שאינכם בני אותה הדת הרי שבדרך כלל בית המשפט לענייני משפחה הוא שיתיר את נישואיכם.  

שמעתי על "תעודת זוגיות": מה תוקפה המשפטי, האם יש לה ערך מבחינת המדינה?

תעודת זוגיות אינה מסמך רשמי ואינה מוכרת על ידי המדינה. עם זאת, היא עשויה להיות בעלת משמעות ראייתית כשנדרשת הכרעה בשאלה האם בני זוג הם ידועים בציבור. היא גם חוסכת מבני הזוג את הצורך למלא תצהיר לצורך קבלת תעודת זכאות של משרד השיכון במסגרת תהליך נטילת משכנתא.

האם ישנן הטבות כלשהן ברישום במשרד הפנים כנשואים?

רצוי לרשום את נישואיכם במשרד הפנים כדי לקבל הטבות במיסוי ובנטילת משכנתא. יש לציין כי זוג נשוי זכאי לקבל תעודת זכאות של משרד השיכון עבור הבנק למשכנתאות, בהסתמך על תעודת הנישואים בלבד. לעומתם, כדי לקבל את אותה התעודה יידרש זוג ידועים בציבור למלא תצהיר על אודות חייו המשותפים, ואף יהיה חשוף לעיתים לבדיקת חוקר מטעם משרד השיכון.

האם יש הבדל משפטי בחלוקת הרכוש בין זוגות נשואים לידועים בציבור?

על זוג שנישא לאחר 1973 יחול חוק יחסי ממון הקובע חלוקה שוויונית של הנכסים בין בני הזוג, למעט חריגים. על ידועים בציבור, לעומת זאת, תחול "חזקת השיתוף" שהיא יציר הפסיקה, ומשמעותה כי אם מוכח מאמץ משותף בצבירת רכוש הרי שרכוש זה יהיה משותף. נטל הראיה להוכחת מאמץ משותף אינו אחיד – הוא קל יותר כשמדובר בדירת מגורים בה חיים בני הזוג וכבד יותר כשמדובר ברכוש בעל אופי עסקי או חיצוני לחיים הזוגיים.

האם ילדינו עלולים להיפגע אם לא נינשא במסגרת דתית?

קיימים שני תחומים בהם מושפעים ילדים מאופי ומסטטוס הנישואים של הוריהם.

הראשון הוא רישום אבהות, שנעשה באופן אוטומטי כשבני הזוג רשומים כנשואים במשרד הפנים. כשמעוניינים לרשום אבהות אצל זוג שאינו נשוי, יש להוכיח שאין סיכון לממזרות של הילד (ממזר הוא ילד שנולד לאם יהודיה נשואה, שלא מבעלה). הסוגיה רלוונטית בעיקרה עבור יהודים ולעיתים אף עבור מוסלמים.

על כן, במצב בו ההורים אינם רשומים כנשואים, ואינם נשואים לבני זוג אחרים, רישום האבהות על הילדים יכול להיעשות בעמדת משרד הפנים בבית החולים בסמוך ללידה או בלשכות משרד הפנים עד גיל שנה. לאחר גיל זה, ככל שאינכם רשומים כנשואים, תתבקשו לפנות לבית המשפט שיצהיר, לאחר בדיקה, כי רישום האבהות אינו יוצר סיכון להכרזת הילד כממזר.

התחום השני הוא רישום הילדים במרשם הנישואים של הרבנות. מטרת רישום זה הוא יצירת מאגר מידע הכולל עובדות הלכתיות רלוונטיות על אודות משפחות המוצא של בני הזוג המבקשים להינשא בהתאם להלכה היהודית, והוא יהיה רלוונטי עבורם במידה שירצו להינשא באופן זה.

* עורך דין איתן ליפסקר עוסק בדיני משפחה

**המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה
עושים סדר באי הסדר של ימי קורונה
עו"ד אורלי מנע שני | צילום: סיגל איילנד שילמן

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ