אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> חוקתי ומנהלי >> חוקי? ראש עירייה הוציא עלוני תעמולה ע"ח התושבים

חוקי? ראש עירייה הוציא עלוני תעמולה ע"ח התושבים

מאת: מערכת PsakDin | תאריך פרסום : 12/08/2015 17:05:00 | גרסת הדפסה

צילום: dollarphotoclub

שוב קיבלתם בתיבת הדואר עלון מהודר מהעירייה המהלל את ראש העיר ומקלס את מתנגדיו? לבטח שאלתם את עצמכם: האם זה חוקי? ומי מממן את זה? החלטה שניתנה באחרונה מזהירה את ראשי הרשויות: אל תשתמשו בקופה הציבורית לצרכי תעמולה אסורה.

כל אחד מכיר את שלטי החוצות המהללים את פעולותיו ראש העיר, את המתנות המחולקות לילדי כיתה א' או למתגייסים עם הקדשה אישית מטעם ראש העיר, וכמובן גם את העלונים המחולקים בתיבות הדואר ובהם דברי הלל ושבח לראש העיר ופועלו לצד דברי תוכחה כנגד מי שמתנגד לו. פרסומים אלו, הנעשים על חשבון הקופה הציבורית, נראים תמימים לכאורה. האומנם?

בעיה עם הרשות המקומית?

עורך דין רשויות מקומיות

בשנים האחרונות הלכה ופשטה תופעה רחבה שבה ראשי ערים עושים שימוש בכספי התושבים על מנת לפאר ולהלל את שמם ופועלם. ישנם ראשי ערים שאף הגדילו לעשות ופרסמו פרויקטים שלמים תחת שמם כגון "קייטנת ראש העיר" או "פרויקט ראש העיר להכשרה מקצועית" ועוד. כל אלו אינם ממומנים ע"י ראש העיר באופן אישי, אלא בכספי העירייה, כספי התושבים.

התפיסה הרווחת היא ש-"אין מה לעשות כנגד זה", וזו זכותם של העירייה ושל ראש העיר לפרסם את הפעילות שהם עושים למען התושבים. עוד מקובל לחשוב כי רק בתקופת בחירות קיימים איסורים שונים על פרסומים מטעם העירייה, מחשש לתעמולה אסורה, אך לא ניתן למנוע פרסומים כאלו כאשר יש עוד זמן רב עד הבחירות הבאות לראשות העיר.

אלא שפסיקה שניתנה לאחרונה ע"י נשיא ביהמ"ש המחוזי מחוז מרכז, השופט אברהם טל בכובעו כיושב ראש ועדת הבחירות האזורית מרכז-דרום, שברה את התפיסה האמורה. בהחלטה נקבע כי ניתן למנוע את הפרסומים הללו מכח חוק התעמולה, גם בתקופה שאינה תקופת בחירות, ואף ניתן לחייב את ראש העיר בתשלום הוצאות באופן אישי.

בעתירה שהובאה בפני השופט טל, התברר מקרה בו עיריית כפר יונה וראש העירייה, אפרים (אפי) דרעי פרסמו עלון מהודר על חשבון כספי הציבור. העלון חולק לכל בית בעיר, ובו תיאור חלקי, מגמתי ולא מאוזן של אירועי אחת מישיבות מועצת העיר, הכל מנקודת מבטו של ראש העירייה, שאף חתם על העלון ותקף במסגרתו את חברי המועצה שלא תמכו בהצעותיו, תוך שכינה את התנהגותם כ"לא עניינית".

בעתירה שהוגשה באמצעות עוה"ד סהר פינטו ואסתי לוטבק-קופל טענו העותרים כי יש למנוע את הפצת העלון, ולחייב את העירייה וראש העיר בתשלום הוצאות.

לטענת העותרים, הפרסום האמור נועד להלל את ראש העיר ולפגוע בחברי המועצה שהתנגדו לו, הכל על חשבון הקופה הציבורית. העותרים הסתמכו על האיסורים הקבועים בחוק התעמולה, וטענו כי יש לראות בפרסום מסוג זה 'תעמולה אסורה', כלומר, תעמולה לטובת ראש העיר תוך שימוש במשאבי ציבור, וזאת על אף שהצדדים אינם מצויים בפני מערכת בחירות.

מהצד השני, עוה"ד יחיאל אטיאס והדס אלמוג טענו בשם העירייה וראש העיר כי מאחר שהבחירות הבאות צפויות להיערך רק בעוד שלוש וחצי שנים, הרי שלא מדובר בתעמולת בחירות. לשיטתם, יש לראות בעלון כהפצת מידע אינפורמטיבי ורלוונטי על פעילות המועצה. לטענתם, האינטרס הציבורי הוא זה שמחייב למסור את המידע, כחלק מזכותו של הציבור לדעת והזכות לחופש הביטוי.

ראש העיר ישלם הוצאות מכיסו

השופט טל קיבל את העתירה כאמור, הוציא צו מניעה קבוע כנגד הפצת העלון. למעלה מזאת, השופט אף חייב את ראש העיר בתשלום הוצאות באופן אישי.

השופט טל קבע כי העלון "כולל דברים שהם תעמולת בחירות מובהקת, גם אם מדובר בפרסום שנעשה זמן רב לפני מועד הבחירות הבאת רשויות המקומיות". לעמדתו, "זכות הציבור לדעת אינה יכולה לשמש כסות לתעמולת בחירות אסורה".

עוד הבהיר השופט כי העירייה רשאית לפרסם מידע אינפורמטיבי בלבד, וכי ככל שראש העיר מבקש לפרסם את עמדתו, הרי שעליו לעשות זאת על חשבונו ולא על חשבון העירייה.

הפסיקה של השופט טל מציבה תמרור אזהרה ברור בפני ראשי ערים ונבחרי ציבור בכלל, ומעבירה מסר כי יש להיזהר ולהימנע משימוש בכספי ציבור לצרכים פוליטיים.

בעקבות קבלת העתירה מוגשות בימים אלו עתירות נוספות כנגד ראשי ערים, העושים שימוש בכספי ציבור לצרכים פוליטיים לשם האדרת שמם ותוך פגיעה במתחרים, שימוש העולה בגדר התנהגות לא הולמת הפוגעת בציבור, בכספו ובאמונו בשלטון המקומי ובנבחריו.  

לקריאת ההחלטה בעניין סיעת יום חדש ואח' נ' אפרים (אפי) דרעי ואח' לחצו כאן

 אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום חוקתי ומנהלי באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום חוקתי ומנהלי
הפחתת ארנונה לעסק? לא אם יש לך אופן ספייס
עו"ד נועה טלבי | צילום: ראובן קופיצינסקי

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ