אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> נזקי גוף ותאונות >> ועדת הערר: השירות הצבאי גרם למחלת הריאות

ועדת הערר: השירות הצבאי גרם למחלת הריאות

מאת: עו"ד עומר יעבץ | תאריך פרסום : 19/01/2016 15:44:00 | גרסת הדפסה

צילום: Dollarphotoclub

חייל משוחרר ביקש מהצבא להכיר במחלת הריאות שנגרמה לו ב-2011 בעקבות שירותו כטכנאי מיזוג אוויר. קצין התגמולים הסתמך על חוות דעת מומחה לפיה הוא בא עם המחלה מהבית ולכן היא רק החמירה. ועדת הערר קבעה כי מסקנת המומחה אינה מחייבת בפן המשפטי.

בינואר 2010 התגייס החייל לשירות כטכנאי מיזוג אוויר בחיל האוויר, לאחר שנקבע לו פרופיל רפואי 65. כשנה מגיוסו, הוא נחשף לשאיפה של חומרים מסוכנים, ואף אושפז והונשם במחלקה לטפול נמרץ בבית החולים רמב"ם שבחיפה, בעקבות שיעול וקוצר נשימה. זמן קצר לאחר מכן נקבע לחייל פרופיל 21, והוא שוחרר מהשירות.

לייעוץ בתחום

פנו ל- עורך דין ייצוג נכי צה"ל

במרץ 2011 הוא הגיש בקשה לקצין התגמולים, שיכיר במחלתו כפגיעה צבאית המזכה בגמלאות, וביולי 2012 הופנה על ידו למומחה למחלות פנימיות וריאה, שקבע כי מחלותיו – דלקת ריאות קשה וברונכיוליטיס אובליטרנס (מחלה ריאתית כרונית) – פרצו במהלך שירותו הצבאי.

עם זאת, הוא הסיק כי המחלות הללו בעיקר הוחמרו בשירות ולא נגרמו בעקבותיו. לכן הוא הכיר בהחמרה בשיעור של 75% על חשבון השירות, כשיתרת האחוזים ישויכו לנטייה קונסטיטוציונלית – מחלה רדומה, המתפרצת בנקודת זמן מסוימת. במקרה ספציפי זה, כך לפי המומחה, המחלה התפרצה בעת השירות הצבאי.

בנובמבר 2014, קצין התגמולים קיבל את מסקנתו של המומחה במלואה.

לא מרוצה מההחלטה, פנה החייל המשוחרר בינואר 2015 לוועדת הערר לפי חוק הנכים. לדעתו, המומחה צדק כשקבע שהמחלה נגרמה במהלך שירותו הצבאי, אולם שגה כשהפחית 25% משיעור ההכרה בנכותו. הוא הסביר כי בית המשפט הכיר בעבר בקשר מלא בין השירות הצבאי להתפרצות מחלות, בין אם הנטייה הייתה ידועה או לא.

משכך, גם אם הייתה לו נטייה ללקות במחלה, יש לייחס לשירות קשר של גרימה ולא של החמרה (המפחית את אחוזי הנכות ובהתאם את הגמלה).

קצין התגמולים לעומתו, צידד במסקנת המומחה, שהמחלה הוחמרה במהלך השירות.

רפואה מול משפט

יו"ר הוועדה, השופט אורי גולדקורן, התבסס על חוות דעתו של המומחה, לפיה לא מדובר בהחמרת המחלה,  אלא במחלה קונסטיטוציונלית שהתרחשה בעת ובעקבות השירות. כאן, קבע השופט, מסתיים חלקו החשוב של מדע הרפואה, ונכנס לפעולה עולם המשפט.

השופט קבע כי הצעתו של המומחה להכיר באופן חלקי בלבד ב"תרומתו" של השירות למחלה, היא מסקנה רפואית שאינה מחייבת את בית המשפט, מה גם שלא נקבעה על פי מבחן רפואי.

משכך, הגיע השופט גולדקורן למסקנה כי בין תנאי השירות של המערער לבין מחלתו שהתפרצה בשירות, מתקיים קשר של גרימה ולא החמרה, לכן קיבל את הערעור וביטל את החלטת קצין התגמולים.

נפסק כי קצין התגמולים ישלם למערער שכר טרחה בסך 5,000 שקל.

  • ב"כ המערער: עו"ד גיא מרצקי 
  • ב"כ המשיב: עו"ד מראם עילבוני 

*  עורך דין עומר יעבץ ממשרד עוה"ד עומר יעבץ - צחי ביטון עוסק בייצוג נכי צה"ל ומשפט צבאי

** הכותב לא ייצג בתיק

*** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום נזקי גוף ותאונות באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום נזקי גוף ותאונות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ