אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> מקרקעין ונדל"ן >> הקבלנית מיקמה את מערכת הביוב בחדר השינה, תשלם לבעלים כ-100 אלף ש'

הקבלנית מיקמה את מערכת הביוב בחדר השינה, תשלם לבעלים כ-100 אלף ש'

מאת: יעל גורליק, עו"ד | תאריך פרסום : 02/07/2013 14:58:00 | גרסת הדפסה

ידיעה בלעדית של פסקדין, שפורסמה גם ב-

לפסק הדין בעניין ראם ואח' נ' חברת גב-ים לקרקעות בע"מ

לאחר שנכנסו לגור בדירה חדשה שרכשו מהקבלנית 'גב-ים', גילו בני הזוג כי הצנרת של השכנים עוברת בחדר השינה שלהם, והם שומעים רעש בלתי נסבל בכל פעם שהשכנים מדיחים את השירותים. ביהמ"ש קבע כי גב-ים התרשלה, וחייב אותה לשלם לתובעים כ-100 אלף שקל.

בשנת 2006 רכשו בני זוג דירה בקרית מוצקין מחברת הבנייה 'גב-ים'. לטענתם, זמן מה לאחר שנכנסו לדירה, הם סבלו מרעש בלתי נסבל, שמקורו בהדחת המים בשירותים של השכנים בקומות העליונות.

מבדיקה שערכו התברר להם כי צנרת הביוב של השכנים עוברת בתוך הקיר הפנימי שבין חדרי השינה בדירה.

לטענתם, פניותיהם לגב-ים בנושא נענו בביטול. היא הודיעה להם, כי כלל לא מדובר בליקוי, אבל כמחווה של רצון טוב היא תבדוק את הנושא. לאחר ששלחה מומחה אקוסטיקה מטעמה, היא הודיעה להם כי היא מוכנה לבצע עבודות שיפחיתו את הרעש.

התובעים, שטענו כי מדובר בעבודות שיקטינו את שטח חדרי השינה, ביקשו מגב-ים להתחייב להשיב את המצב לקדמותו, אולם דרישתם נדחתה על ידה.

לאחר שביקשו ממנה מספר פעמים למנות מומחה אובייקטיבי משותף, שייחווה דעתו על המצב, ולא נענו, הם פנו למומחה באופן עצמאי. זה מצא, כי ישנם מספר ליקויים בדירה, שהמהותי שבהם הוא מיקומה של צנרת המים והביוב. להערכתו, בשל הליקויים, ירד ערך הדירה ב- 165 אלף שקל.

בתביעה שהגישו נגד חברת גב-ים לבית משפט השלום בחיפה, טענו בני הזוג, כי היא אחראית לכל הנזקים שנגרמו להם בשל ליקויי הבנייה והצנרת. לטענתם, החברה סירבה לתקן את הליקויים כראוי, ולכן עליה לפצות על ירידת הערך ועל עגמת הנפש שנגרמה להם.

גב-ים חזרה על הטענה כי מיקום הצנרת אינו מהווה ליקוי, וכי הציעה לתובעים פתרון, אך הם דחו אותו. היא הוסיפה, כי אם יש ליקויים אחרים בדירה, יש לה זכות לתקן אותם, ואין לחייבה בפיצוי. בכל מקרה, הגישה גם הודעת צד שלישי כנגד הקבלן המבצע- חברת בנגד בניה.

האחרונה טענה בתגובה, כי בנתה את הדירה בהתאם להתחייבויותיה, וכי היו בדירה מספר ליקויים מינוריים, כמו סדקים בקירות, אשר כבר תוקנו על-ידה לשביעות רצון התובעים.

אי-נוחות אסתטית ופסיכולוגית

השופט אינאס סלאמה קיבל את התביעה בחלקה. בהתאם לחוות דעתו של המומחה שמינה, קבע השופט, כי מיקום מערכת הביוב בין שני חדרי שינה, הוא ליקוי חריג ולא מקובל. הדבר גורם לרעש חריג בעת שהשכנים מדיחים את המים בחדרי השירותים, ולאי-נוחות אסתטית ופסיכולוגית.

השופט הדגיש, כי נושא מיקום הצנרת הבעייתי היה ידוע לגב-ים עוד בשלבי התכנון, אך למרות זאת, החברה נמנעה מליידע את התובעים על המיקום הצנרת.

נקבע, כי גב-ים התרשלה כשמיקמה את הצנרת במיקום לא טבעי. לשאלת הפתרון הראוי, השיב השופט, כי אין מקום לאפשר לגב-ים לתקן את הליקוי. זאת, לנוכח הסתייגות המומחה מהצעותיה ולאור התנהלותה מול התובעים.

משכך, נקבע כי על גב-ים לפצות את התובעים בגין ירידת הערך של הדירה, הליקויים הנוספים שנמצאו בה ועגמת הנפש שנגרמה לתובעים.

השופט דחה את מרבית ההודעה לצד השלישי שהגישה גב-ים, בקובעו כי עיקר הליקויים הם תכנוניים למעט מספר ליקויים בחלונות הדירה, שעלות תיקונם מסתכמת ב-1,300 שקל.

לפיכך נפסק, כי גב-ים תשלם 95,524 שקלים, וכן תישא בשכר טרחת עורכי דין של 8,000 שקל. הקבלן המבצע חויב לשלם לגב-ים 1,300 שקל בגין הליקויים הביצועיים.

"ההחלטה נכונה ומהווה הגנה משפטית ראויה לצרכנים שנפגעו מקבלן", אומרת עו"ד תמר קידר, העוסקת בתחום המקרקעין.

"מוצע לרוכשי דירות מקבלן, אשר קיבלו דירה עם ליקויים, לפעול במהירות לקבלת חוות דעת משפטית, ולא להסס לתבוע את הקבלן, לאחר שניתנה לו הזדמנות לתקנם. לתביעה יש לצרף חוות דעת של מהנדס מומחה".

לפסק הדין בעניין ראם ואח' נ' חברת גב-ים לקרקעות בע"מ

למדור: דיני מקרקעין

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום מקרקעין ונדל"ן באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום מקרקעין ונדל"ן

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ