אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> פלילי >> הצעת החוק לאי הפללת צרכי קנאביס – שינוי רצוי במדיניות

הצעת החוק לאי הפללת צרכי קנאביס – שינוי רצוי במדיניות

מאת: עו"ד שרית עוז | תאריך פרסום : 27/06/2016 14:26:00 | גרסת הדפסה

עו"ד שרית עוז. צילום: תום חוליגנוב

לפני כשלושה חודשים הוגשה לוועדת השרים הצעת חוק לאי הפללה של צרכני קנאביס, שנועדה למנוע רישום פלילי במקרים של "שימוש עצמי". ההצעה טרם עברה אך הוקמה וועדה מיוחדת לבחינת הנושא. מדוע הגיע הזמן לאשר את ההסדר שנקבע בהצעה?    

על פי הצעת החוק שיזמו חברי הכנסת שרן השכל ודב חנין, העבירה הפלילית על שימוש בקנאביס לצריכה עצמית תבוטל ותומר בעבירה מנהלית שחומרתה פחותה.

לייעוץ בתחום:

עורך דין פלילי

בהצעה נקבע כי צרכני קנאביס המשתמשים בסם בכמות קטנה ("לשימוש עצמי") שהם מעל גיל 21 לא ייחשבו כמי שביצעו עבירה פלילית וניתן יהיה להטיל עליהם קנס בלבד, בגובה 300 שקל או 1,500 שקל אם השימוש נעשה במקום ציבורי.

מדובר בהצעה "מרוככת" לאחר שהצעת חוק קודמת בנושא נדחתה. ההצעה הראשונה כללה בנוסף לאי ההרשעה גם מתן אישור לכל אזרח לגדל שתיל קנאביס בגובה של עד מטר אחד.

בעקבות התנגדותו של השר לביטחון פנים גלעד ארדן נדחתה גם ההצעה השנייה ונקבע כי יוקם צוות ממשלתי בראשותו שיגיש את ממצאיו בתוך חודשיים.

מה בין דה–קרימינליזציה ולגליזציה?

בשונה מהרושם שאולי עשוי להיווצר, הצעת החוק לא ביקשה לבצע "לגליזציה" של שימוש בקנאביס.

דה–קרימינליזציה (אי ההפללה) פירושה ביטול העבירה הפלילית וקביעת עבירה מנהלית במקומה. כלומר, המעשה נותר בלתי חוקי אך הסנקציה קלה יחסית בדמות של קנס או הפנייה לגורמי טיפול (חינוכיים או בריאותיים). זאת, בניגוד ללגליזציה שמשמעותה ביטול האיסור שהיה קיים על המעשה.

בישראל, המדיניות בנוגע לשימוש בקנאביס מחמירה יחסית לעולם המערבי והמשטרה מטפלת בכ- 10,000 עבירות בשנה הקשורות לשימוש והחזקה של הסם.

פקודת הסמים המסוכנים מונה בין הסמים האסורים לשימוש גם את הקנאביס. החזקתו ושימוש בו, גם אם לשימוש עצמי, מהווים עבירה פלילית שנושאת בצידה עונש מאסר של שלוש שנים. החוק מבחין בין החזקה לשימוש עצמי לבין החזקה למטרות סחר. כל אדם שנתפס מחזיק למעלה מהכמות הנקובה בחוק (15 גרם קנאביס) ייאלץ לשכנע כי ההחזקה אינה למטרות סחר אלא לשימושו העצמי.

על פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, אין למצות את הדין עם "אדם נורמטיבי" ללא עבר פלילי שנתפס בפעם ראשונה עם כמות קטנה של קנאביס לשימוש עצמי. אולם, הדבר אינו מונע הגשת כתב אישום או פתיחה בחקירה כלפי אותו אדם.  

מיליון ישראלים

למעלה ממיליון ישראלים צורכים קנאביס ומדובר לרוב באנשים נורמטיביים מכל שכבות האוכלוסייה, כולל אנשי אקדמיה ואישי ציבור. בניגוד למשתמשי סמים מקבוצות אחרות, אוכלוסייה זו אינה מבצעת עבירות נוספות אגב השימוש וההחזקה בסם ולכן אין כל סיבה שהחוק יתפוס אותה כעבריינית.

רפורמת הדה קרימינליזציה מבקשת לשנות את התפיסה כלפי צרכני הסמים ממדיניות של "מלחמה בפשיעה" לתפיסה טיפולית שמטרתה מזעור הנזקים הבריאותיים והחברתיים הנגרמים למשתמשים בסמים, למשפחותיהם ולחברה ככלל.

אין "סמים קלים" (?)

מתנגדי הרפורמה, כמו הרשות הלאומית למלחמה בסמים, טוענים כי גם הסמים המכונים "קלים" הם מזיקים.

לדבריהם, המיתוס שסם הקנאביס הוא סם "קל" מוטעה לנוכח מחקרים המעידים על ירידת גיל המשתמשים ויצירת תלות בסם ועל הסכנה שבהתדרדרות לסמים קשים יותר ולפשיעה.

יש הטוענים בנוסף כי קיימות עדויות בדבר השפעתו ההרסנית של הסם על בריאות הנפש והקשר בינו לבין התפרצות סכיזופרניה ופגיעה בריכוז ובזיכרון. אצל ילדים שעישנו קנאביס נצפתה ירידה ברמת האינטליגנציה.

מנגד, התומכים במהלך טוענים כי האינטרס הציבורי בלגליזציה הוא כפול. ראשית, המשתמשים יוכלו לקבל טיפול רפואי ולהיגמל מהסם ללא חשש מסנקציות פליליות. שנית, מחיר החומר יהיה בר השגה ולא ידחק אותם לפשיעה.

בנוסף האיסור הנוכחי על צריכת הסם, גם כשהדבר נעשה במרחב האישי של המשתמש וללא כל פגיעה בחברה, מהווה חדירה בוטה לפרטיות תוך הפרה של זכויות יסוד ובראשן הזכות לחירות.

רפואי, רפואי

בשנת 2008 הצטרפה ישראל למדינות אחרות בעולם המערבי, והתירה בחוק את השימוש בקנאביס לצרכים רפואיים לחולים קשים אשר הטיפול הקונבנציונלי לא הקל עליהם.

במספר מדינות כגון אורוגוואי וחלק ממדינות ארה"ב (וושינגטון, קולורדו, אלסקה, אורגון וקולומביה), אושרה לגליזציה מלאה של הקאנביס ובקרוב עתידות לאמץ מדיניות דומה גם קנדה ומדינות נוספות בארה"ב. 

כמו כן, למעלה מ- 30 מדינות כבר אישרו מודל של אי הפללה והוא מיושם למשל בהולנד, ספרד, פורטוגל וצ'כיה.  

בישראל, רוב הציבור תומך באי הפללת צרכני קנאביס וישנם סקרים המצביעים על תמיכה של כ-60%. למרות התמיכה חסרת התקדים הנושא טרם הוסדר.

בנימה אישית וכמי שמייצגת נאשמים רבים הנקלעים לעבירות החזקה ושימוש עצמי של קנאביס, לא נותר אלא לקוות שבסופו של התהליך תתקבל הצעת החוק ויוסרו הסטיגמה ו"הכתם הפלילי" הכרוכים בשימוש בסם זה. כך, שמי שאינו "מחטיא את הרבים" לא יאלץ לשאת על גבו הרשעה פלילית מבלי שגרם נזק כלשהו לחברה.

* עורכת דין שרית עוז עוסקת בדין הפלילי

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

גולשים בסלולרי? לשירות מיידי מעורך דין הורידו את Get Lawyer

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום פלילי באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום פלילי

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ