אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> מיסים >> העירייה התעכבה והפסידה חוב ארנונה של 106 אלף שקל

העירייה התעכבה והפסידה חוב ארנונה של 106 אלף שקל

מאת: עו"ד רז לבנת | תאריך פרסום : 24/03/2016 09:48:00 | גרסת הדפסה

צילום: CC By 2.0, Evgenii, Flickr

עיריית ירושלים הפסידה פעמיים: תחילה בתביעה נגד התושב, שלטענתה צבר חוב ארנונה עצום, ולאחר מכן בערעור. הסיבה: תקופת ההתיישנות על החוב חלפה עברה לה. בית המשפט המחוזי הבהיר כי לא ייתכן שרשות תנקוט בהליכי גבייה ללא מגבלת זמן.

לפני כשנה הגישה עיריית ירושלים תביעה לתשלום חוב ארנונה בסך 106,631 שקל, עבור תקופה בת שמונה שנים, שהחלה אי-שם בשנת 2000.

נתקלתם בדרישה לא הוגנת של העירייה?

פנו ל-עורך דין מיסוי עירוני

התושב – הנתבע – טען כי בכלל לא ידע שהוא חייב כספים. בכל מקרה, לטענתו, החוב התיישן, בהתחשב בכך שהתביעה הוגשה למעלה מ-15 שנה מהמועד בו החל להיצבר, ומעל לשבע שנים מהמועד בו החוב התגבש באופן סופי.

ואכן, בית משפט השלום קיבל את טענתו, ודחה את התביעה. אלא שהעירייה לא השלימה עם ההחלטה, והגישה ערעור לבית המשפט המחוזי בירושלים.

העירייה טענה כי במשך השנים שלחה למשיב מכתבי התראה ודרישות תשלום. פעולות אלה הן בגדר הליכי גבייה מנהליים, שלשיטתה, עוצרים את ספירת תקופת ההתיישנות.

לפי פרשנותה של העירייה, היא רשאית לעבור מנקיטת הליכי גבייה מנהליים (דרך שליחת מכתבי דרישה לתשלום), לנקיטת הליכי גבייה בדרך של תביעה בבית המשפט, בכל נקודת זמן שתבחר.

מנגד, המשיב דרש לדחות את הערעור, תוך שציין כי לא ברור לו כיצד ניתן לקבל את גישת העירייה, שלמעשה אומרת שהיא יכולה לנקוט בהליך גבייה מנהלי כלשהו פעם בשבע שנים, ובכך "לחסום לעולמי עד" התיישנות של חובות.

אינטרס ציבורי

השופטת שירלי רנר הבהירה כי מגבלות הזמן על הגשת תביעות אזרחיות חלות גם על רשויות הנוקטות בהליכי גבייה מנהליים.

השופטת הסבירה כי קבלת פרשנות העירייה, לפיה יש לה זכות להתחיל בהליך גבייה אזרחי לאחר מיצוי ההליך המנהלי, עלולה לגרום למצב בו המועד להגשת תביעה אזרחית יוארך ללא גבול.

לדברי השופטת, יש צורך לעודד רשויות לפעול במהירות ובשקדנות ראויה למיצוי זכויותיהן, שכן מדובר באינטרס משותף לרשויות, שתקציבן יגדל, ולמערכות בתי המשפט, שלא ייאלצו לדון בתביעות בגין "חובות ישנים", שעלויותיהן גבוהות יותר ככל שחולף הזמן.

"ככל שרואה הרשות בתוך פרק זמן סביר בנסיבות המקרה כי אין בהליכי גבייה מנהליים כדי להועיל, תתכבד ותגיש תביעתה במהלך תקופת ההתיישנות", כתבה השופטת, תוך שציינה כי משך הזמן בו ננקטים הליכי גבייה מנהליים לפני הגשת תביעה אזרחית אינו נכפה על הרשות, אלא נתון להחלטתה.

לפיכך, השופטת קיבלה את טענת ההתיישנות של המשיב ודחתה את הערעור. העירייה חויבה בהוצאות המשפט של המשיב בסך 1,000 שקל.

  • ב"כ המערערת: עו"ד יואל רוטמן, עו"ד איתמר שיינין
  • ב"כ המשיב: לא יוצג

* עורך דין רז לבנת עוסק במיסוי עירוני

** הכותב לא ייצג בתיק

*** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

גולשים בסלולרי? לשירות מיידי מעורך דין הורידו את גט לויר

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום מיסים באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום מיסים
רשות המסים נתלית שלא בצדק במגורים בדירה ששייכת לאחד מבני הזוג
עו"ד יוסי אלישע, צילום: עדי כהן (סטודיו עדיגיטל)

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ