אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> תחום >> הסתיר כספים באופן שיטתי והפסיד נתח מהפנסיה של אשתו

הסתיר כספים באופן שיטתי והפסיד נתח מהפנסיה של אשתו

מאת: עו"ד רונית מר | תאריך פרסום : 30/03/2016 15:21:00 | גרסת הדפסה

צילום: georgerudy Irusta Machin www.123rf.com

מדובר בהחלטה יוצאת דופן שניתנה לפני כחודש בבית הדין הרבני. הדיינים סברו שחלוקה שווה של הזכויות הסוציאליות שצברה האישה לא תעשה עמה צדק, משום שממצאי חקירה העלו כי הבעל העלים ממנה מאות אלפי שקלים לאורך השנים.

לאחרונה נדרש בית הדין הרבני האזורי בחיפה להחליט כיצד לחלק רכוש של בני זוג שנפרדו לפני כחמש שנים, כאשר כל אחד מהם דורש חלק כדול יותר לעצמו ומבקש לחרוג מהכלל הקובע חלוקה שוויונית בנכסים בהתאם לחוק יחסי ממון.

מתקשים לחלק את הרכוש?

עורך דין דיני משפחה

הסוגיה הקשה ביותר להכרעה הייתה חלוקת הזכויות הפנסיוניות והסוציאליות שצברו בני הזוג בעבודה, שכן הבעל העלה טענה תמוהה לפיה אין לו זכויות כאלה בכלל ושנסמך רק על אלה של אשתו. מאחר שהוא עובד באפריקה ומנהל חשבון בחו"ל היה קשה מאוד להתחקות אחריו.

האישה מצידה טענה שאין לתת לבעלה חצי מזכויותיה משום שמעולם לא היה ביניהם שיתוף כלכלי. רוב ההכנסות של בעלה כלל לא הגיעו למשפחה והיא אינה יודעת להיכן הפקיד אותן. גרסתה העלתה תמונה של הסתרה והברחת כספים שיטתית.

איפה הכסף?

בתיק מונה אקטואר כדי להעריך מה באמת יש לכל אחד מהצדדים וכיצד התנהלו כלכלית לאורך השנים.

כך נמצא שהבעל כן הפקיד סכומים נכבדים לחשבון המשותף ואולם, לא את כל הכסף שהרוויח. הממצאים הראו כי נהג להפקיד כמחצית, ובחישוב גס מאד נעלמו בין 1.8 מיליון שקל ל-960 אלף שקל ממה שהיה אמור להכניס לחשבון המשותף.  

לאיפה הלך הכסף? תהו אב בית הדין הרב דניאל אדרי והרבנים אייל יוסף ודוד בר שלטון.

הבעל טען כי הכסף הועבר לאשתו במזומן על ידי 'מתווכים' ששלח ארצה, וכי פחד להפקיד אותו בשל חשש מרשות המסים, אך הדיינים קבעו כי הטענה חסרת היגיון: "אם חשש שרשות המיסים תדרוש מס אם יפקיד 20,000 ₪ בחודש, למה לא חשש שיעשו זאת אם מפקיד 10,000 ₪ בחודש?", תהו. כמו כן, הבעל לא העיד אף אחד מאותם 'מתווכים' כדי שיאשר שהעביר לאשתו כסף מזומן והעניין הזה לא הוכח בשום דרך אחרת.

מכאן הדיינים גם דחו את טענת הבעל בדבר הסתמכות מוחלטת על זכויותיה הסוציאליות של אשתו. טענה הסותרת ממצאים כמו פדיון שתי קרנות שהיו רשומות על שמו.

"מהיכן קרנות אלו? לצורך מה הם נצברו? למה לא סמך התובע על זכויות הפנסיה של אשתו?" שאלו הרבנים במידה של ציניות ושיערו שכפי שהסתיר כספים אלה הוא מסתיר גם כספים אחרים.

מעבר לכך, הבעל יכול היה לאשש את טענתו לו רק היה מזמן את מנהלו להעיד שאכן אין לו כל תנאים סוציאליים – אך הוא לא עשה זאת אף שבית הדין הורה לו – כך שייתכן שיש לו מה להסתיר.

"לבית הדין יש ספק סביר של הברחת כספים וצבירתם על ידי הבעל, כספים שהיו אמורים להיכנס לאיזון. יש לציין שלא מדובר בטענות על הברחת כספים סמוך לזמן הקובע, אלא להתנהלות קבועה במשך השנים", סיכמו הדיינים, שהחליטו כי במקרה הזה חלוקה שוויונית לא תעשה צדק עם האישה.

לפיכך הם בחרו להפעיל את החריג המיוחד בחוק יחסי ממון, המאפשר לסטות מחלוקה שוויונית של נכסים מטעמי צדק, וקבעו כי הבעל יהיה זכאי רק ל-30% מהפנסיה של אשתו. 

  • ב"כ התובע: עו"ד זאב הבר
  • ב"כ הנתבעת: עו"ד ישראל שלומאי

* עורכת דין רונית מר עוסקת בדיני משפחה

** הכותבת לא ייצגה בתיק

*** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחברת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

גולשים בסלולרי? לשירות מיידי מעורך דין הורידו את גט לויר

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





חיפוש עורך דין לפי עיר :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ