אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> מקרקעין ונדל"ן >> הודו כי בנו ללא היתר, ובכל זאת זוכו מאשמה

הודו כי בנו ללא היתר, ובכל זאת זוכו מאשמה

מאת: רעות יריב, עו"ד | תאריך פרסום : 30/09/2013 11:18:00 | גרסת הדפסה

מאת: עו"ד ישראל ליבוביץ

לפסק הדין בעניין הועדה המקומית לתכנון ובניה רמת גן נ' שמאי

 

בפסק דין חריג, ביטל בית המשפט כתב אישום שהוגש נגד בני זוג בגין ביצוע עבודות בניה ללא היתר. זאת, על אף שהשניים הודו במעשים. זיכוי הנאשמים התאפשר, בשל קבלת טענת בני הזוג על חוסר צדק שבאכיפה הבררנית מצד הרשות.

בשלהי שנת 2011, הגישה עיריית רמת גן כתב אישום נגד בני זוג, בגין ביצוע עבודות בניה בדירתם ללא היתר בניה. כתב האישום פירט כיצד הוסיפו השניים כ- 7 מ"ר לדירתם, הרסו גדר בלויה ובנו תחתיה גדר חדשה.

בדיון שהתקיים בפני השופט יעקב שקד מבית המשפט לעניינים מקומיים ברמת גן , הודו השניים בביצוע רוב העבודות שיוחסו להם ובכך שלא היה ברשותם היתר בניה.

עם זאת, במקביל להודאתם, טענו בני הזוג, כי העירייה הפעילה בעניינם אכיפה בררנית, שכן גם השכנים בבניין הסמוך ביצעו עבודות בניה נרחבות שלא כחוק, אך הם לא נדרשו לתת על כך את הדין.

עוד העידו בני הזוג כי שכן אחר, המתגורר ממש בסמיכות אליהם, בנה בית בן שתי קומות, צמוד לקו האפס, ללא היתר בניה ובאין מפריע. גם נגדו טענו, לא נקטה העירייה בהליכים.

עוד המשיכו השניים וסיפרו כיצד אדם נוסף, המתגורר במרחק שני בתים מהם, בנה קומה שלמה ללא היתר בניה וגם הפעם, לא טרחה העירייה לפעול בעניין.

בפתח דבריו, הבהיר השופט את ייחודה של טענת ההגנה מן הצדק אשר מאפשרת את ביטולו של ההליך הפלילי בין היתר במקרים של אכיפה שרירותית פסולה, הנוגדת עקרונות של צדק והגינות משפטית.

תחושת חוסר צדק חריפה

 

"הגשת כתב אישום וניהול ההליך הפלילי נגד הנאשמים עומדים בסתירה מהותית לעקרונות של צק והגינות משפטית" פסק השופט.

נקבע כי הפער הגדול בין הבניה המצומצמת יחסית שביצעו הנאשמים לבין הבניה רחבת ההיקף שביצעו שכניהם, שלגביה לא ננקט הליכים פליליים כלל, מחריפה את הפגם שבהתנהלות הרשות.

אם לא די בכך, הסב השופט את תשומת הלב לכך כי גם לאחר הגשת כתב האישום, לא טרחה העירייה לתת הסבר מניח את הדעת, לשאלה מדוע לא ננקטו הליכים פליליים נגד השכנים.

עוד ציין השופט, כי גם לאחר הגשת כתב האישום הנדון, נמנעה העירייה מלנקוט הליכים פליליים נגד השכנים ללא כל נימוק.

לדעת השופט התנהלות העירייה בעניין הנאשמים מהווה אכיפה בררנית, שרירותית ופסולה. לפיכך, נפסק כי יש לקבל את טענת הנאשמים להגנה מן הצדק, לזכותם מכל אשמה וכן לבטל את כתב האישום בעניינם.

לפסק הדין בעניין הועדה המקומית לתכנון ובניה רמת גן נ' שמאי

• המידע המוצג במאמר הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

למדור: דיני מקרקעין

 

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

 

 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום מקרקעין ונדל"ן באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום מקרקעין ונדל"ן
רוכשים דירה? היזהרו מייצוג כפול
אילוסטרציה: rawpixel, unsplash.com

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ