אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> הבנים הודרו מהצוואה אך יזכו בכספי קופות הגמל וקרנות ההשתלמות

הבנים הודרו מהצוואה אך יזכו בכספי קופות הגמל וקרנות ההשתלמות

מאת: עו"ד אורי צפת | תאריך פרסום : 20/03/2016 14:17:00 | גרסת הדפסה

צילום: dollarphotoclub

האם, שנפטרה בנובמבר 2011, הותירה לכל אחד מבניה כ-100 דולר מתוך רכוש של מיליונים, עקב "יחסם המביש". בית המשפט קיבל לאחרונה את טענת הבנים כי הם זכאים לכספים שבקופות הגמל של האם מכיוון שאלה אינם נכללים בעיזבון והצוואה לא חלה עליהם.

האם הותירה צוואה מ-2007 לפיה מתוך עיזבון של כ-12 מיליון שקל, היא מורישה לכל אחד מבניה רק 100 דולר אוסטרלי. האם כתבה כי היא עושה כן "מתוך הבנה צלולה וזאת מחמת יחסם המביש אלי, התנכרותם אלי וכן מהסיבות המפורטות במכתב האישי".

שאלות בענייני ירושה? 

פנו לעורך דין משפחה

בפברואר 2014 ביקשו הבנים צו ירושה על רכוש שלטענתם אינו כלול בצוואה — קופות גמל וקרנות השתלמות של האם, בשווי כ-6 מיליון שקלים.

מנהל העיזבון ביקש להצהיר שנכסים אלה כן נכללים בעיזבון ובצוואה, שכן לטענתו, כוונת האם היתה שלא להנחיל לילדיה דבר, ולכן אין מקום להיעתר לתביעה.

"אופי קשה"

השופטת שפרה גליק מבית המשפט למשפחה בתל אביב תיארה את מערכת היחסים המורכבת בין האם לבנים, כפי שעלתה מהעדויות. האם תוארה כמי שעברה סבל רב בחייה וששני בניה חיו באוסטרליה ומיעטו לבקר בארץ.

אחד הבנים העיד בבכי כי בילדותם אמו עזבה את אביו לטובת גבר אחר והוא גדל בפנימיות ובבתי יתומים אך הוא לא שמר לה טינה על כך.

השופטת קיבלה את עדות שכנה וידידה הקרוב של האם לפיה על אף הנתק בין האם לבנים, שהחל כשהם החליטו לקבור את אביהם באוסטרליה, בשנים האחרונות חלה התקרבות מסוימת בינה לבין ילדיה ונכדיה שבאו לבקרה בבית האבות.

על פי הדין והפסיקה, הבהירה השופטת, כספים בקופות גמל או קרן השתלמות אינם נכללים בעיזבון. כספים אלה כונו בספרות המשפטית "צוואת האיש העני" שכן הקביעה למי יעברו הכספים במקרה של מוות פשוטה וזולה יחסית בהשוואה לעריכת צוואה.

חוק הירושה מוציא את כספי קופות גמל וקרנות השתלמות מנכסי העיזבון, אלא אם כן קיימת התניה מפורשת וחד משמעית על כך.  

לקביעת השופטת, במסמכי ההצטרפות של האם לקופות הגמל מ-1996 ו-2009 היא חתמה כי במקרה של מוות הנהנים יהיו "היורשים על פי דין" ולא הפנתה להוראות הצוואה. השופטת דחתה את טענת מנהל העיזבון כי יש להעדיף את כוונת האם בצוואתה להדיר את בניה על פני הוראות מסמכי ההצטרפות לקופות הגמל או חוק הירושה.

השופטת דחתה גם את טענתו לפיה האם ביטלה את הוראות המוטבים בקופות הגמל על ידי הצוואה. לקביעת השופטת, ביטול ושינוי המוטבים צריך להיעשות בהודעה מפורשת וברורה וככלל, הוראות המוטבים בקופת הגמל גוברות על הוראות הצוואה. בעניין זה, גם הצוואה וגם המכתב שהשאירה האם לבנים התייחסו לעיזבון ולא לכספים שבקופות הגמל.

לדברי השופטת היא התרשמה כי לאם היו יחסים מורכבים עם הסובבים אותה ועם בני משפחתה ושהיא היתה חשדנית על פי אופייה ובעלת "אופי קשה". בנסיבות אלה, טבעי שכאשר כעסה על ילדיה הדירה אותם מצוואתה אך בסופו של יום חזרה בה ואין לומר כי אם הילדים יקבלו את הכספים שבקופות הגמל זה יהיה בניגוד לרצונה.

בסיכומו של דבר קבעה השופטת כי לא רק לפי הדין אלא גם על פי הצדק זכאים הבנים לכספים שהצטברו בקרנות ההשתלמות וקופות הגמל ואלה אינם נכללים בעיזבון.

לטובת הבנים נפסקו הוצאות של 25,000 שקל.

  • ב"כ מנהל העיזבון: בעצמו
  • ב"כ הנתבעים: עו"ד יעקב ישראלי

עורך דין אורי צפת עוסק בדיני משפחה

** הכותב לא ייצג בתיק

*** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

גולשים בסלולרי? לשירות מיידי מעורך דין הורידו את גט לויר

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ