אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> האם הביולוגית מסרבת להכיר את בתה: תיק האימוץ לא ייפתח

האם הביולוגית מסרבת להכיר את בתה: תיק האימוץ לא ייפתח

מאת: עו"ד איתן ליפסקר | תאריך פרסום : 21/09/2016 09:58:00 | גרסת הדפסה

עו"ד איתן ליפסקר, צילום אילוסטרציה: Verbasca, morguefile.com

אישה שנמסרה לאימוץ לפני 40 שנה, דרשה לעיין בתיק האימוץ שלה במטרה לגלות את זהות אמה הביולוגית. בית המשפט גילה אמפטיה לרצונה של המבקשת, אך לנוכח התנגדותה הנחרצת של האם וזכותה לפרטיות, החליט באחרונה לדחות את הבקשה.

על פי חוק האימוץ, ילדים מאומצים שהגיעו לגיל 18 יכולים לבקש היתר לעיין בתיק האימוץ שלהם. מדובר בפריבילגיה הנתונה בלעדית למאומץ (ולא להורה המאמץ), שיכול להחליט האם הוא מעוניין לברר את שורשי משפחתו הביולוגית.  

המבקשת במקרה הנוכחי ביקשה לפתוח את תיק האימוץ שלה כשהגיעה לגיל 21. בעזרת עובדים סוציאליים, היא קיבלה מספר פרטים לגבי אמה הביולוגית, ששלחה לה מכתב בו הסבירה את נסיבות כניסתה להיריון ומסירתה לאימוץ, ואף הביעה הסכמתה למפגש, אולם תוך זמן קצר חזרה בה.

לייעוץ בתחום:

עורך דין דיני משפחה

השנים חלפו להן, ובשנת 2014 המבקשת, כיום בת 40, ביקשה מעובדים סוציאליים בשירות למען הילד למסור לאמה מכתב שכתבה עבורה וביקשה שיאפשרו לה לעיין בתיק האימוץ שלה פעם נוספת.

אלא שהאם הודיעה לעמותה כי היא מסרבת להיחשף ועל כן בקשת המבקשת נדחתה. בצר לה פנתה המבקשת לבית המשפט לענייני משפחה בתל-אביב.

היא ציינה כי אינה מעוניינת להציק או להטריד את אמה הביולוגית, כי אם לממש את רצונה הטבעי לגלות כל פרט שישפוך אור על שורשיה. לדבריה, עיון בפנקס האימוץ שלה יאפשר לה סגירת מעגל ויקנה לה תחושה של המשכיות.

המדינה, באמצעות היועץ המשפטי לממשלה, ביקשה לדחות את הבקשה עם כל הצער שבדבר, תוך שחזרה על כך שסירובה נובע אך ורק מהחובה לכבד את זכותה של האם הביולוגית שלא להיחשף.

במהלך אחד הדיונים בתיק, הוגש לבית המשפט תסקיר שהעלה כי האם הביולוגית אינה יכולה להתמודד עם מפגש שכזה, בין היתר משום שיש לה ילד שלא יודע על האימוץ. לתחושתה, פגישה עם המבקשת תהווה למעשה "בגידה" בבנה.

זכות ההורים לפרטיות

השופט יחזקאל אליהו הדגיש את החשיבות העליונה בשמירה על פרטיותם של כל הצדדים הקשורים להליך האימוץ. הוא הוסיף כי זכותו הבלעדית והייחודית של המאומץ לבקש את פתיחת תיק האימוץ, אינה מסיימת את מסע השורשים שלו ואינה רחבה דיה כדי לחייב גם את ההורה הביולוגי לקחת בו חלק.

לפיכך, בקשה של המאומץ להיפגש עם הוריו הביולוגיים מחייבת בדיקה של עמדתם, ובאם הם לא מעוניינים והרצון אינו הדדי, לא ניתן לכפות זאת עליהם.

השופט גם ציין כי המבקשת כבר קיבלה מידע רב מאמה – תחילה במכתב שחשף בפניה את נסיבות האימוץ ולאחר מכן במכתב שנמסר לה במהלך הדיונים, ובו תיארה את מאפייניה החיצוניים, מקצועה ומחלותיה וכן את ההיסטוריה הרפואית של הוריה.

בנסיבות אלה, ולנוכח עמדתה הנחרצת של האם, החליט השופט לדחות את העתירה על אף ההבנה והאמפטיה לרצון המבקשת להתחקות אחר שורשיה. בניסיון אחרון לסייע למבקשת, השופט הורה למדינה לבדוק עם האם את עמדתה בעוד שנה.

לקריאת פסק הדין

  • ב"כ המבקשת: עו"ד עיינה אונגר לטין 
  • ב"כ המדינה: עו"ד ענת בר אילן

* עורך דין איתן ליפסקר עוסק בדיני משפחה

** הכותב לא ייצג בתיק

*** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

גולשים בסלולרי? לשירות מיידי מעורך דין הורידו את Get Lawyer

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה
כשאת אומרת "לייק" למה את מתכוונת?
סאן זרח. צילום: שי גבריאלי

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ