אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני חוזים >> בעלת הנכס או השוכרת – מי צריך לשלם על עבודות הפיתוח של העירייה?

בעלת הנכס או השוכרת – מי צריך לשלם על עבודות הפיתוח של העירייה?

מאת: עו"ד רונית צחובוי | תאריך פרסום : 17/01/2016 16:09:00 | גרסת הדפסה

צילום: jusben, www.morguefile.com

עיריית חיפה ביצעה בין השנים 2006-2009 עבודות סלילה בקרבת מפעל דגון שבעיר התחתית, ודרשה ממנו היטל סלילה של כחמישה מיליון שקל. תביעת דגון לחייב את חברת נמלי ישראל – בעלת המבנה – להשתתף בתשלום נדחתה באחרונה. המציאות ההסכמית מעידה שהיא מחויבת לשאת בכל ההיטלים לבדה.  

דגון – המפעילה מסוף גרעיני תבואות בנמל חיפה –  שכרה את המבנה בשנת 1951 מחברת נמלי ישראל (חנ"י).  בתחילה היא חתמה על הסכם חכירה ל-51 שנה ולאחר מכן על הסכמים חדשים, שחודשו במשך 11 פעמים רצופות. ב-2009, היא זכתה במכרז מסודר להפעלת העסק לעשר שנים נוספות, עם אופציה להארכה נוספת של חמש שנים. בהסכם תואר הנכס כשטח חצר של כ-25 דונם, ובין היתר נקבע בו כי כל המסים, היטלים אגרות מכל מין וסוג ישולמו על ידי דגון במלואם ובמועדם.

לייעוץ בתחום 

פנו ל- עורך דין חוזים

בשנים 2006 עד 2009 ביצעה עיריית חיפה עבודת סלילה ברחוב העצמאות הגובל באזור המפעל, ושלחה לדגון דרישת תשלום עבור היטל סלילת רחובות בסך של כחמישה מיליון שקל.

דגון, שסברה כי חנ"י היא זו צריכה לשאת בהיטל, ניסתה את מזלה בבית המשפט אך הפסידה, גם בעליון. משכך, היא שילמה את החוב, אולם ביקשה מחנ"י שתשתתף איתה בחלק מההיטל אך היא סירבה. בינואר 2015 הגישה דגון את התביעה הנוכחית לבית המשפט המחוזי בתל אביב, ובה ביקשה שחנ"י תשלם כ-4.1 מיליון שקל מתוך ההיטל.

לטענתה, חנ"י היא בעלת הנכס ולכן היא הנהנית העיקרית מהסלילה. דגון הסבירה כי היא שוכרת את הנכס לתקופות קצרות בלבד ובפועל משתמשת רק בשבעה דונם מתוך ה-25 שהוקצו לה.

חנ"י גיחכה על הטענה, והסבירה כי דגון נהנית מכל השטח במשך כ-70 שנה ברציפות, ובכל ההסכמים שנחתמו היא התחייבה לשאת בכל ההיטלים, לרבות היטל הסלילה.

בניגוד למציאות

השופטת אביגיל כהן דחתה את התביעה. היא הסבירה כי לעירייה הייתה הזכות לבחור על מי להטיל את ההיטל, דגון נבחרה, והדבר אושר סופית על ידי בית המשפט המנהלי.

יתרה מכך, נסיונה של דגון להציג את עצמה כמי ששכרה את הנכס לפרקי זמן קצרים בלבד אינו תואם את המציאות, הוסיפה השופטת, ומעבר לכך, לנוכח העובדה שזכתה במכרז – היא זו שתיהנה מהשיפור בתשתיות לפחות בעשור הקרובות.

עוד סברה השופטת, כי המציאות ההסכמית בין הצדדים לא השתנתה מזה עשרות שנים, ולפיה דגון מחויבת  לשלם מסים והיטלים על כל הנכס ולא רק על הדונמים בהם לטענתה היא משתמשת.

משכך דחתה השופטת את התביעה כאמור, קבעה כי ההיטלים הוטלו כדין, ופסקה על דגון לשלם לחנ"י הוצאות משפט ושכ"ט עו"ד בסך 25 אלף שקל.

  • ב"כ התובעת: עו"ד אמיר כספרי, עו"ד משה אשכנזי
  • ב"כ הנתבעת: עו"ד יוסף בנקל, עו"ד נירית אבטליון

* עורכת דין רונית צחובוי ממשרד צחובוי, קריבושיי-סודרי, העוסק בדיני חוזים ומסחר 

** הכותבת לא ייצגה בתיק

*** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחברת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני חוזים באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני חוזים

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ