אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> חוקתי ומנהלי >> בית המשפט: הסוכרת נגרמה בגלל תנאי השירות

בית המשפט: הסוכרת נגרמה בגלל תנאי השירות

מאת: עו"ד שמעון שר | תאריך פרסום : 24/03/2016 12:54:00 | גרסת הדפסה

צילום: CC By 2.0, Tess Watson, Flickr

איש קבע ששוחרר מצה"ל בניגוד לרצונו, טען שתנאי השירות הקשים גרמו לו לחלות בסוכרת. למרות התנגדותו הנחרצת של משרד הביטחון, בית משפט השלום בחיפה קבע באחרונה כי האיש צודק.

לפני כ-13 שנים נקרא איש קבע לשיחה עם מפקדו הישיר, שהודיע לו על הכוונה לשחררו משירות מטעמים של חוסר התאמה.

נפגעתם במהלך השירות?

פנו ל-עורך דין נכי צה"ל

איש הקבע, מכונאי רכב במקצועו, קיבל את ההודעה בצורה קשה ביותר, שכן ראה את המשך חייו בקבע, ואף חפץ בקידום דרגה על סמך ההערכה הרבה לה זכה ממפקדיו הקודמים.

הוא ניסה לפעול להארכת שירותו, ובמקביל, החל לסבול מדחק נפשי קשה ומתגבר, שהתבטא בחרדה, דיכאון והפרעות אכילה. בעקבות סימפטומים של שתייה והשתנה לילית מתגברים, הוא עבר מספר בדיקות, שגילו כי התפרצה אצלו סוכרת.

בשנת 2005, כשהוא עדיין משרת בצבא, פנה האיש למשרד הביטחון שיכיר בו כנכה צה"ל. הוא טען כי המחלה נגרמה בעקבות תנאי השירות, ובנוסף כי הוא סובל מנכות בגב התחתון כתוצאה משילוב של עבודה פיזית ותאונת עבודה. ואולם, משרד הביטחון דחה את טענותיו.

בשנת 2008, שנתיים לאחר שחרורו, הוא ערער על ההחלטה בבית משפט השלום בחיפה.

המערער סיפר כי במהלך 16 שנות השירות הוא עסק בהרמת משקלים כבדים של חלקי חילוף שונים לרכבים, תוך כיפוף הגב התחתון. בנוסף הוא טען כי בשנת 1998 אירעה לו תאונת עבודה, שאחריה אובחנו שינויים ניווניים בגבו.

את מחלת הסוכרת שייך המערער באופן ישיר ללחץ הנפשי שנגרם לו בעקבות שיחות "קשות ביותר" עם מפקדיו בנוגע לשחרור, תוך שהבהיר כי אין במשפחתו נטייה לסוכרת.

משרד הביטחון ביקש לדחות את הערעור. לדבריו, כאבי הגב של המערער נובעים מניוון טבעי, שלא נגרם עקב השירות וגם לא הוחמר במהלכו. כמו כן, נטען כי הסוכרת התפרצה אצל המערער בלי קשר לשיחות עם מפקדיו, וכלל הנראה קשור לעלייה במשקל. בכל מקרה, טען משרד הביטחון כי מדובר בסוכרת מסוג 2, שלשיטתו, אינה יכולה להיגרם עקב לחץ נפשי.

בתגובה, טען המערער כי הוא סובל בכלל מסוכרת סוג 1 –  המצריכה טיפול באינסולין – מחלה שלפי מספר מומחים בהחלט יכולה להיגרם עקב לחץ נפשי וגופני. במהלך הדיון אישר אחד ממפקדיו כי עבודתו הייתה כרוכה במאמץ פיזי, אך לא הסכים שתנאי העבודה גרמו לו ללחץ נפשי כלשהו.

בגלל השירות?

השופט ד"ר זאיד פלאח נתן אמון מלא בגרסתו של המערער, והתרשם כי מפקדו, שמסר את עדותו בביטחון מופרז, העדיף שלא לקשר את עצמו להתנהגות הקשה כלפי פקודו לשעבר.

מכאן, הגיע השופט למסקנה שאכן, שיחותיו הקשות של המערער עם מפקדיו במסגרת ניסיונותיו להישאר בשירות גרמו לו ללחץ נפשי.

כמו כן, השופט הבהיר כי משרד הביטחון כלל לא הוכיח שהמערער סובל מסוכרת סוג 2, וקבע שמחלת הסוכרת, מסוג 1, התפרצה תוך ועקב האירועים שפקדו את המערער בשירותו הצבאי.

מעבר לכך, השופט אמנם קיבל את טענת המשרד בנוגע לבעיות הגב וקבעה כי אינם קשורים לצבא אלא לניוון טבעי, אך עם זאת, מכיוון שנתן אמון מלא בגרסתו של המערער לגבי תנאי השירות ואופיו, הוא קבע שמחצית מנכות הגב הוחמרה בשל השירות.

לפיכך, הערעור התקבל ומשרד הביטחון חויב בהוצאות משפט ושכ"ט עו"ד בסך 10,000 שקל.

  • ב"כ המערער: עו"ד י. קיפרמן
  • ב"כ המשיבה: עו"ד מפרקליטות מחוז חיפה

* עורך דין שמעון שר עוסק בייצוג נכי צה"ל

** הכותב לא ייצג בתיק

*** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

גולשים בסלולרי? לשירות מיידי מעורך דין הורידו את גט לויר

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום חוקתי ומנהלי באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום חוקתי ומנהלי
נפלאות הרפורמה בקנאביס רפואי: משרד הבריאות מתיר לרוקחים לשנות מרשמים
עו"ד עמוס בנצור, עו"ד לימור טרסי-חן (צילום: פאביאן קולדורף)

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ