אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> ביהמ"ש לענייני משפחה: האב אינו "כספומט"

ביהמ"ש לענייני משפחה: האב אינו "כספומט"

מאת: עו"ד ניר ברקן | תאריך פרסום : 21/01/2015 14:35:00 | גרסת הדפסה

צילום: dawnwillow, morguefile

אב הגיש תביעה להפחתת מזונות, לאחר שבתו התנכרה לו במשך מספר שנים, בעידודה של האם. ביהמ"ש קיבל את התביעה והפחית את המזונות בעקבות התנהגות האם ובתה.  

בני זוג חרדים היו נשואים עד סוף שנת 2012 ומנישואיהם נולדו להם 8 ילדים, מתוכם בן ובת שעדיין קטינים. בני הזוג הגיעו להסכמה שקיבלה תוקף של פסק דין, לפיה האב ישלם מזונות בסך 4,000 שקל – 2,000 שקלים לכל אחד מהקטינים, בתוספת מחצית מההוצאות הרפואיות שלהם.

לשאלות בענייני משפחה:

כנסו לפורום דיני משפחה 

לאחרונה הגיש האב תביעה לביטול או הפחתת מזונות לבימ"ש לענייני משפחה בירושלים, ובה טען כי בתו בת ה-16 מסרבת לכל קשר עמו בעקבות הסתה מצד האם. לדבריו, התנכרותה נמשכת כארבע שנים ברציפות, מאז פרוץ הסכסוך עם גרושתו.

האב טען כי אין כל הצדקה להתנהגותה של בתו, ועקב גילה הוא לא מחויב לשאת במזונותיה, אלא מדין צדקה בלבד. לדבריו, לנוכח ניסיונות אינסופיים שעשה בשנים האחרונות ליצירת קשר עם בתו, אין מנוס מלהחליט על ביטול חיוב המזונות.

עם זאת הוא ציין כי יסכים למחוק את התובענה כאשר יחודש הקשר עם בתו, ושמטרת התביעה אינה כלכלית, אלא נועדה לדרבן את האם לפעול לשם כך.

האם טענה כי מטרת האב היא להיפטר ממזונות הבת. לדבריה, הוא מנסה להביא אותה לחרפת רעב, כאשר עול גידול הילדים נופל על כתפיה.

לשיטתה, אין להטיל את האשמה עליה או על הבת, מאחר שהאב לא עשה כל ניסיון לשיקום היחסים. כמו כן, טענה כי מאז הגירושין חלו שינויי נסיבות המצדיקים דווקא את העלאת גובה המזונות, שכן עם הזמן הבת גדלה וגדלו גם צרכיה.

לדבריה, מתחילת הנישואין סבלה מאלימות מילולית ונפשית מצד האב, שהתרחשה גם לעיני הילדים המפוחדים. התנהגותו ומעשיו של האב – שפעם אחת אף ניסה להתאבד – הם שגרמו לבת להתרחק ממנו.

מקרה נדיר וקיצוני

השופט שלמה אלבז דחה את הטענה שלפיה האב פועל משיקולים כלכליים, בין היתר מאחר שבמהלך הדיון הציע האב שכספי המזונות יופקדו בידי נאמן וישולמו לאם מיד לאחר שהקשר עם בתו יחודש.

השופט הסביר כי ניתן לבטל או לצמצם מזונות כאשר מדובר בילד מורד שמתנכר לאחד מהוריו ולא מקיים את הסדרי הראייה, כמובן בהתחשב בגילו של הילד ובמצבו הכלכלי.

על כך הוסיף כי ניתן להשתמש בכלי של ביטול או הפחתת מזונות גם במקרה בו ההורה המשמורן (מקבל המזונות) הוא האשם בסרבנות הקשר.

השופט השתכנע כי לאם היה חלק נכבד בהשחרת דמותו של האב בעיני הילדים, ומחובתה לפעול לחידוש הקשר בינו לבין הבת, גם אם מדובר בבת דעתנית. השופט סבר שהאם רתמה את הילדים לצורך מאבקיה באב, בעוד שהוא עשה מצדו כל מה שאפשר על מנת לחדש את הקשר עמם, וציין כי מדובר במקרה קיצוני ונדיר שבו בת מחרימה את אביה באופן מוחלט ועקבי.

בפסק הדין הוסבר כי: "הכלל הוא חיוב במזונות ומצב אחר הוא חריג. ילדים אינם אחראים להתנהגות הוריהם במהלך הגירושין ולא לתוצאות הנגרמות מההליך אך מצד שני אב אינו 'כספומט' – המנפיק כספים מבלי לשאול שאלות וללא קשר להתנהגות ילדיו."

לבסוף קבע השופט יש להפחית את המזונות הבת בחצי, עד שהיא תפעל לחידוש הקשר עם אביה.

בנוסף, האם חויבה בשכ"ט עו"ד בסך 5,000 שקל.

* עו"ד ניר ברקן עוסק בדיני משפחה.   

** הכותב לא ייצג בתיק.

*** המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
1

ימי משיח

סוף סוף שופט ישר, הגון, הגיוני עם חוש של צדק, ולא שבוי באג'נדה המפגרת והפרימיטיבית הנהוגה כיום שהכל לטובת ולמען הנשים. השופטים לא רואים כלל את טובת הילדים אלא רק במילים ללא שום בסיס. הם חושבים שאם יתעללו באבות מחד, ויעשירו את הנשים מאידך , זה יעשה טוב לילדים, ולטובתם. בולשיט. כל מפגר יודע שזה להיפך, רק לרעת הילדים שממילא נפלו למשבר חייהם, ובאים השופטים " המקועיים" האלה ונותנים להם עוד מכה, לאמלל ולהתעלל באבא שלהם, שאותו אוהבים יותר מכל בעולם.מקווה שזה סימן ואבן דרך להתקדמות הפסיקה בדרך לשיוויון אמיתי בין גברים לנשים בבית המשפט המעוול הזה המייצר אי צדק בכמויות ומפיל נפשות לרוב.הדברים מופנים בעיקר כלפי השופט גרינברגר הידוע בנטייתו המובהקת לנשים ושנאתו לאבות והתעללותו בהם. שילמד משופט חכם שיודע משפט צדק מהו.
1
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה
ייפוי כוח מתמשך – תכנון חכם לעתיד טוב
עו"ד אביגין שיינין | צילום: מומי ריעני
אלימות כלכלית: הפתרון בידיים של בתי המשפט
עו"ד אורלי מנע שני | צילום: אלה פאוסט

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ