אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> אין לחייב במזונות כשהמשמורת משותפת - פסיקה חריגה או סנונית חדשנית?

אין לחייב במזונות כשהמשמורת משותפת - פסיקה חריגה או סנונית חדשנית?

מאת: אלינור ליבוביץ', עו"ד | תאריך פרסום : 18/12/2013 16:58:00 | גרסת הדפסה

מאת: עו"ד אלינור ליבוביץ'

לפסק הדין בעניין פלונית נ' פלוני

בפסק דינו האחרון של השופט יעקב כהן, נדחתה תביעת אם למזונות ילדים, אשר היו במשמורת משותפת שלה ושל האב. פסק דין דומה ניתן לפני מספר שבועות על ידי השופט יהורם שקד. האם מדובר בתפיסה חדשנית?

בימים אלו פורסם פסק דינו האחרון של סגן נשיאת בית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון, השופט יעקב כהן. בפסק הדין נבחנה שאלת ההגינות, היושר והשוויון בכל הנוגע לפסיקת מזונות, כאשר הורים, המרוויחים שכר דומה, חולקים משמורת משותפת בילדיהם.

החוק לתיקון דיני משפחה (מזונות) קובע, כי החיוב במזונות ילדים ייעשה בהתאם לדין האישי. כך למשל, כאשר שני ההורים יהודים, הם יחויבו במזונות ילדיהם בהתאם לדין העברי. הדין העברי קובע, כי אם פטורה לחלוטין ממזונות ילדיה עד גיל 6. מגיל 6 היא מחויבת במזונות צדקה בלבד. כלומר, היא אינה מחויבת לשלם עבור צרכיהם ההכרחיים (דוגמת מדור, מזון וביגוד).

תיקון לחוק משנת 1981 קובע בנוסף, כי כאשר לא חל על ההורים דין אישי (למשל, כאשר האב יהודי והאם מוסלמית), שני ההורים יהיו חייבים במזונות ילדיהם, בשיעור יחסי להכנסותיהם.

זה הזמן לשוויון בין המינים

בפסק דינו, מציע השופט כהן פרשנות חדשנית ומעניינת, על פיה, ניתן להשתמש בתיקון לחוק גם כאשר הדין האישי פוטר מחובת תשלום מזונות.

במקרה זה, הגישה אם תביעת מזונות ילדים נגד אב. האם משתכרת כ- 13 אלף שקל בחודש, בעוד האב משתכר כ- 12 אלף שקל בחודש. האם הסתמכה על הטענה כי שלושת ילדיהם עדיין לא הגיעו לגיל 15 ולכן האב מחויב, על פי הדין העברי, לשאת בכל צרכיהם ההכרחיים.

לעומתה טען האב, כי קידום עקרון השוויון בין המינים, מצדיק פסיקה לפי חוק המזונות. בהקשר זה הזכיר האב את המלצות וועדת שיפמן משנת 2012, בהן הוצע להטיל אחריות כלכלית משותפת על שני ההורים.

השופט כהן קבע, כי לעיתים, הטלת דמי מזונות עפ"י הדין האישי עלולה לפגוע בזכויות אדם, בהן הזכות לשוויון, שמצאו ביטוי במגילת העצמאות ובחוקי היסוד.

השופט ציין את הקושי בו נתקלים בתי המשפט לענייני משפחה בסוגיית המזונות, נוכח הסתירה שבין הדין האישי, לבין עקרונות השוויון והצדק. לדבריו, לעיתים הצליחו השופטים, בדרכים פתלתלות, להפחית עד 25% מסכום המזונות בהם חויבו אבות, במקרים של משמורת משותפת.

אולם, גם במקרים אלה, דמי המזונות לא הופחתו אוטומטית, ורבים הם המקרים, בהם חויב אב במלוא המזונות של הקטינים, למרות שהם שוהים עמו זמן ניכר.

לא מקרה ראשון

כך למשל, בהחלטה שניתנתה לפני כשנתיים, נדחתה תביעת אב שחולק משמורת משותפת, לפטור ממזונות. השופט אסף זגורי קבע שם, כי משמורת משותפת יכולה להפחית את גובה החיוב בהיקפו אך לא במהותו.

השופט כהן קבע, כי מדובר בתוצאה מקוממת, שבעקיפין אף פוגעת בטובת הקטינים. חישבו על אב שנאלץ לטפל בילדיו ולספק את צרכיהם כשבנוסף עליו לשלם מזונות גם עבור הזמן בו הם נמצאים עם האם, ולשם כך עליו לפעול להגדלת הכנסתו.

לדברי השופט, אב המטפל בילדיו נאלץ לכרוע תחת עול כלכלי כבד בזמן שהם שוהים עמו. חיובו, בנוסף לכך, גם עבור הזמן שילדיו נמצאים עם האם, אינה במקומה.

השופט הוסיף וסיפר על פסק דין אמיץ, שניתן לאחרונה מפי השופט יהורם שקד, במסגרתו נדחתה תביעת מזונות ילדים, מאחר שהאם משתכרת משמעותית יותר מהאב ולא נמצאת בישראל חלק ניכר מהשנה.

השופט כהן ביקש להתמודד עם התחושה הקשה כי פסיקה על פי הדין האישי כפשוטו גורמת עוול. לפיכך, ובמטרה להוביל לשוויון המרבי האפשרי בסוגיית מזונות הקטינים, נקט השופט כהן בפרשנות מעניינת.

לעמדתו, ניתן להחיל את חוק המזונות, בכל מקרה בו הדין האישי פוטר ממזונות. מאחר שהדין העברי אינו מטיל על האם חובת מזונות בשנים המוקדמות של חיי הקטין - ניתן לפנות לחוק המזונות. חוק המזונות קובע כאמור, כי הורים יישאו במזונות הקטינים בשיעור יחסי להכנסותיהם.

משמדובר במצב בו ההכנסות דומות והאחריות ההורית כלפי הילדים זהה - אין כל מקום לחייב את האב לשלם מזונות ילדים לידי האם.

לפסק הדין בעניין פלונית נ' פלוני

* הכותבת הינה עורכת דין העוסקת בדיני משפחה

**המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמור.

למדור: דיני משפחה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ