אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> חוקתי ומנהלי >> אחרי 15 שנה של הליכים – אלמנתו של איש השב"כ תקבל את ההטבות שהגיעו לו

אחרי 15 שנה של הליכים – אלמנתו של איש השב"כ תקבל את ההטבות שהגיעו לו

מאת: עו"ד אלירן עטיה | תאריך פרסום : 13/12/2015 11:05:00 | גרסת הדפסה

צילום: Dollarphotoclub.com

האיש הגיש בקשה להכיר בו כנכה, בשל סוכרת שנגרמה לו במהלך השירות. ההתדיינות מול ועדות המדינה בנוגע להטבות הנלוות נמשכה שנים, וכדברי בית המשפט: "הרבה מעבר לסביר". 

באחת ההוראות של אגף השיקום של משרד הביטחון, נקבע כי הטבות המגיעות לנכים ישולמו לזכאים רק מהיום שהרשות הכירה בזכותם לקבלת ההטבות.

לייעוץ לנכי צה"ל:

עורך דין ייצוג נכי צה"ל

בסוף 2013 פסל בית המשפט העליון את ההוראה, אך קבע שהיא תמשיך לחול ביחס לאלה שעניינם כבר נדון והוכרע לפני כן. בנוסף, בית המשפט העליון קבע שסטנדרט סביר לבירור בקשות הכרה בנכות, הוא שנתיים וחצי.

האיש שירת בשירות הביטחון הכללי מ-1968 עד פרישתו ב-1992. בשנת 2000 הוא ביקש ממשרד הביטחון להכיר בו כנכה בשל מחלת סוכרת, שלטענתו נגרמה לו עקב אירוע חריג וחמור שהתרחש בשנת 1988 במסגרת פעילות מחוץ לגבולות המדינה.

כשנה לאחר מכן, ב-2001, קצין התגמולים דחה את הבקשה. האיש הגיש ערר, ורק כעבור שש שנים – בשנת 2007 – החליטה ועדת הערר לדחות אותו.

בית המשפט המחוזי בחיפה קיבל את הערעור וקבע שמחלת הסוכרת נגרמה עקב השירות. לאחר מתן פסק הדין – וכבר הגענו ליוני 2009 – קבעה הוועדה הרפואית מטעם המדינה 40% נכות לעותר בגין מחלת הסוכרת.

בעקבות הפסיקה המדינה אמנם שילמה לו את תגמולי הנכות רטרואקטיבית, אך לא את שורת ההטבות הנלוות לכך (בהן בין היתר הטבות מס ומענקים סוציאליים). על החלטה זו הוא הגיש עתירה בבית המשפט לעניינים מנהליים בתל-אביב.

העותר טען, בין היתר, כי נגרם לו עינוי דין של שנים בעקבות התנהלות המדינה.

המדינה טענה כי העותר אינו זכאי להטבות באופן רטרואקטיבי, שכן ענייננו כבר הוכרע ועל כן פסיקת בית המשפט העליון לא חלה על המקרה שלו. 

למרבה האסון, ביולי 2012 העותר נדרס כשרכב על אופניים, ונהרג. בעקבות התאונה, אשתו (שירשה את עזבונו) "נכנסה לנעליו" כעותרת.

התמודדות מייגעת

השופטת צילה צפת הטיחה ביקורת נוקבת על המדינה, שמשכה את העותר כמעט תשע שנים. "בחינת יריעת ההתדיינות בין העותר לרשות, מעלה תמונת התמודדות ארוכה בהרבה מעבר לסביר, התמודדות מייגעת ואף מסורבלת", כתבה השופטת.

השופטת הצביעה על מספר מקרים שבהם בתי המשפט המחוזיים קבעו מנימוקים שונים כי העותרים זכאים לקבל רטרואקטיבית הטבות המגיעות להם, וזאת על אף שהכרעת הוועדה הרפואית בעניינם ניתנה עוד בטרם ניתן פסק הדין של בית המשפט העליון.

"אין ספק, כי משך בירור תביעתו של המשיב, כ-9 שנים, הינו בלתי סביר וארוך בהרבה מאותה 'תקרה' מוצעת בפס"ד לופו לבירורה של תביעה – כשנתיים וחצי".

לעמדתה, טענת המדינה שלפיה יש להכיר בזכותו של העותר להטבות רק החל מ-2009 אינה סבירה ואינה עולה בקנה אחד עם פסיקת בית המשפט העליון, שכן היה מקום להורות של תשלום ההטבות רטרואקטיבית החל משנתיים וחצי לאחר הגשת התביעה.

עם זאת, השופטת סברה שאין הצדקה לחייב את המדינה בריבית והצמדה, אלא להחיל על התשלום את הכללים שנקבעו בחוק הקצבאות.

לפיכך, בסיכומו של דבר השופטת קיבלה את העתירה וקבעה כי המדינה תשלם לאשתו של העותר את הטבות הרשות, באופן רטרואקטיבי החל משנת 2002. עוד נקבע כי המדינה תשלם הוצאות משפט ושכ"ט בסך 20,000 שקל.

  • ב"כ העותר: עו"ד שרון מאירי
  • ב"כ המדינה: עו"ד אלון לוי ליטן 

* עורך דין אלירן עטיה ממשרד ספיר-עטיה עוסק בייצוג נכי צה"ל 

** הכותב לא ייצג בתיק.

*** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום חוקתי ומנהלי באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום חוקתי ומנהלי

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ