עמ"ש
בית המשפט המחוזי חיפה
|
31702-09-13
10/10/2013
|
בפני השופט:
1. שושנה שטמר - אב"ד 2. ריבי למלשטריך-לטר 3. דר' עדי זרנקין
|
- נגד - |
התובע:
ע' (קטין) עו"ד אפרת ונקרט
|
הנתבע:
ש' נ' עו"ד איילה תל-פז
|
פסק-דין |
השופטת ריבי למלשטריך-לטר
1. ערעור על פסק הדין של בית משפט לענייני משפחה בחדרה (כב' השופטת הדס גולדקורן) מיום 26.8.13 אשר הכריע בענין המסגרת החינוכית בה ילמד הקטין, נער כבן 16, במסגרת מחלוקת קיימת בין הוריו אפוטרופסיו הנמצאים בסכסוך גירושין.
בעוד הנער מבקש ללמוד בבית ספר *** במסגרת מסלול "******" של חיל אויר, בגיבוי אימו, מבקש האב להשאירו בישיבה התיכונית. פסק הדין של בית משפט קמא הורה על השארת המערער בישיבה התיכונית.
הערעור הוגש על ידי הקטין עצמו ביום 16.9.13, לאחר שפנה למועצה לשלום הילד ומשם הופנה לסיוע המשפטי. הערעור הוגש ביום 16.9.13, נשמע ביום 3.10.13 בפני ההרכב בצהרי יום חמישי, ובשל דחיפות הנושא, ניתן פסק הדין מיידית ביום ראשון הסמוך.
2.
עובדות הרקע
2.1 הורי הקטין נשאו בשנת 1991 ולהם שלושה בנים קטינים -
ד. יליד 1996 היום בן 17 ועשרה חודשים
ע. יליד 1998 היום בן 15 ותשעה חודשים (להלן "
המערער")
ר. יליד 1999 היום כבן 13.
2.2 בני הזוג נהלו אורח חיים דתי (כפה סרוגה). שלושת הקטינים למדו בבתי ספר דתיים (ישיבה תיכונית).
2.3 בין בני הזוג נתגלע קרע כאשר האב קיים קשר עם אשה אחרת, לטענת המערער נשואה ואם לשתיים, ובשנת 2011 עזב את הבית, ועדין מתגורר עם אותה אשה.
2.4 בני הזוג פרודים אך עדין לא התגרשו. שלושת הקטינים מתגוררים עם האם.
2.5 בשני הבתים שומרים על אורח חיים דתי.
2.6 ערב שנת הלימודים תשע"ג רשמה האם את ד. (האח הבכור של המערער) לכתה י"א בבית ספר תיכון חילוני "*** מדעים ואומנויות" (להלן "
בית ספר ***") על אף העדר הסכמת האב לכך. ההעברה לבית ספר *** נעשתה מפאת רצון ד. לשפר את הישגיו בבחינות הבגרות. במהלך שנת תשע"ג גילה ד. אחריות רבה ללימודים, השקיע רבות על מנת להגיע להישגים, רכש חברים, הוא ילד שמח, ושומר על ערכי הדת.
2.7 האב הגיש 4.9.12 (לאחר תחילת שנת הלימודים)בקשה לצו מניעה וצו עשה ובקש לרשום את ד. לישיבה התיכונית. פקידת הסעד המליצה בתסקירה על השארתו במסגרת הלימודית של בית ספר ***. האב לא קבל את ההמלצה ודרש כתנאי השתתפות ד. בהוויה הדתית בקהילה על כל מאפייניה. התנגדות האב ללימודי ד. בבית ספר *** העכירה את הקשר ביניהם.
2.8 האח ע., הוא המערער, בקש כבר במהלך כתה ח' שלו, דהיינו עוד בשנת ,2011לעבור ללמוד בבית ספר *** במגמת מחשבים וזאת במסגרת ****** של חיל אויר. התוכנית מאפשרת להתמקד בין היתר בלימוד אלקטרוניקה ומחשבים, ומאפשרת לימודי המשך לשנים י"ג -י"ד, שלאחריהן מתאפשר שיבוץ מקצועי בחיל אויר לתקופת השרות, עם היתכנות לשרות קבע.
2.9 ביום 21.3.13 קבל ע. הודעה כי התקבל לכיתת ה****** של חיל אויר בבית ספר *** לכתה י' והוא חתם על הסכם עם משרד בטחון למסלול ה****** כשרק אימו מגבה את חתימתו. הודעה מיום 9.7.13 ציינה כי מקצועות הבחירה שלו הם אלקטרוניקה ומחשבים.
2.10 נוכח התנגדות האב לאפיק הלימוד בבית ספר ***, (והפסקת הליך גישור שהתקיים בין הצדדים) הגישה האם בחודש מאי 2013 בקשה לבית המשפט להורות על רישום ע. ור. לבית הספר *** לשנת הלימודים תשע"ד.
3.
פסק דין קמא