השופט ס' ג'ובראן:
בפנינו ערעורים הנוגעים לשתי חברות המפעילות קווי מוניות שירות. האחת, חברת השרון שירות טקסי בע"מ והשנייה חברת טקסי המרכז בע"מ. שתי החברות מעניקות שירות מוניות בין הערים תל-אביב ונתניה. סלע המחלוקת בין השתיים נסוב סביב העובדה, כי לחברת טקסי המרכז בע"מ הוקצתה תחנת קצה ברחוב צמח דוד בתחנה המרכזית החדשה בתל-אביב, אולם הדבר לא ניתן לחברת השרון שירות טקסי בע"מ.
האם זכאית המשיבה מס' 1, חברת השרון שירות טקסי בע"מ, לתחנת קצה ברחוב צמח דוד בתחנה המרכזית החדשה בתל-אביב וכן האם יש להקצות מפרצי חנייה במתחם זה לתאגידי המוניות? אלו הן השאלות העיקריות העומדות במרכזם של ערעורים אלה.
העובדות הצריכות לעניין
1. המערערת בעע"ם 5949/04, טקסי המרכז בע"מ (להלן: טקסי המרכז) הינה חברת מוניות, המפעילה, בין היתר, קו שירות מתל-אביב לנתניה, היוצא מרחוב צמח דוד, שבמתחם התחנה המרכזית החדשה.
2. המערער בעע"ם 6516/04, מר שלמה פלדמן (להלן: מר פלדמן), הוא גם המשיב 3 בעע"ם 5949/04, הינו מנהל אגף התנועה בעיריית תל-אביב-יפו.
3. המשיבה 1, השרון שירות טקסי בע"מ (להלן: טקסי השרון) הינה חברת מוניות, אשר הפכה לחברה ציבורית בשנת 1977, מחזיקה ברישיון המתחדש מידי שנה לקו שירות מוניות להסעת נוסעים מנתניה לתל-אביב.
4. המשיב 2, מר גבריאל נבון (להלן: מר נבון) הינו הממונה על תכנון תחבורה ציבורית במחוזות תל-אביב והמרכז במשרד התחבורה והואצלו לו סמכויותיו של המפקח הארצי על התעבורה.
5. תחנת המוצא הקבועה ברישיונה של טקסי השרון לקו השירות מתל-אביב ממוקמת ברחוב מקווה ישראל, נכון לתקופת קיומה של התחנה המרכזית הישנה בסמוך.
6. בעקבות בנייתה של התחנה המרכזית החדשה בתל-אביב (להלן: התמח"ת) פנתה טקסי השרון בבקשות שונות למשרד התחבורה ולעיריית תל-אביב לקבלת אישוריהם להעתקת תחנת היעד והמוצא בתל-אביב מרחוב מקווה ישראל למתחם תמח"ת, עקב השינוי בצרכי ציבור הנוסעים, המעוניין להמשיך מתל-אביב ליעדים אחרים, שתחנות המוצא שלהם נמצאות בתמח"ת. על אף בקשותיה של טקסי השרון, ברישיון שקיבלה לבסוף ביום 27.2.03, לא ניתן לה האישור המבוקש על-ידה להעתקת תחנת הקצה.
ראשית, פנתה טקסי השרון, ביום 25.7.00 למשרד התחבורה בבקשה להסדיר את שינוי תנאי הרישיון שבבעלותה כך, שתחנת המוצא לקו השירות לנתניה תועתק מרחוב מקווה ישראל לאזור התחנה המרכזית החדשה. באותה שיחה שניהלה טקסי השרון עם מר נבון נענתה טקסי השרון, לטענתה, כי שינוי הרישיון מותנה בהסדרת העניין עם עיריית תל-אביב. בעקבות כך, פנתה טקסי השרון לגורמים שונים בעיריית תל-אביב בהם מנהל מדור התחבורה הציבורית באגף התנועה, מר ליאור ליבלר, וראש רשות התחבורה, התנועה והחניה בעיריית תל-אביב, ד"ר משה טיומקין, בבקשה לאתר לה מקום מתאים להקמת תחנת קצה בתחנה המרכזית החדשה. לאחר סיור משותף שהתקיים בשטח התחנה המרכזית החדשה, אותרו מספר מקומות חלופיים המתאימים להקמת תחנה ולחניון המתנה למוניות. לטענת טקסי השרון, כשלו מאמציה לאתר מקום להקמת תחנה כמוצע בסיור עקב גורמים שונים, בהם ערבות גבוהה במיוחד שדרשה חברת "אחוזת חוף" כתנאי להקצאת שימוש במגרש חניה שבבעלותה. אופציות נוספות שהוצעו על-ידי טקסי השרון בהמשך, נענו על-ידי מר פלדמן בשלילה בנימוק, לפיו צוות העבודה שהוקם על-ידי משרד התחבורה, הוא שמוסמך לקבל החלטות בכל הנוגע להקצאתן של תחנות קצה באזור התחנה המרכזית החדשה.
בינתיים, החליט מר נבון לאשר קו נוסף מתל-אביב לנתניה לטקסי המרכז, אשר תחנת הקצה שלה נמצאת ברחוב צמח דוד בתל-אביב. טקסי המרכז הפעילה מספר קווי שירות ליעדים שונים, אשר תחנת המוצא שלהם, כאמור, הייתה ברחוב צמח דוד בתל-אביב. עם אישור קו השירות לנתניה החלה טקסי המרכז להפעיל גם את קו השירות לנתניה מתחנת המוצא שברחוב.
או-אז, כנגד ההחלטה לאשר לטקסי המרכז קו שירות גם לנתניה, מיהרה טקסי השרון להגיש לבית-המשפט המחוזי בתל-אביב-יפו בשבתו כבית-משפט לעניינים מנהליים עתירה (עת"מ 1117/03) בשל פגמים שונים שמצאה בהליך אישור הבקשה.
בית-המשפט לעניינים מנהליים דחה את העתירה, וזאת על אף הפגמים השונים שמצא בהליך הוצאת הרישיון לטקסי המרכז.
7. טקסי השרון לא ויתרה והמשיכה לחפש מתחם להקמת תחנת הקצה. היא איתרה חניון ברחוב ענתבי בקרבת התחנה המרכזית החדשה. בעקבות איתור החניון, נתן מר נבון לטקסי השרון אישור להעתקת תחנת הקצה, אלא שאישור זה בוטל עם הודעתו של מר פלדמן למר נבון אודות הסכמת בעל החניון להשכיר את חניונו לטקסי השרון ולמרות הסכמתו זו.
מכאן התמקדה טקסי השרון בבקשתה לאשר את העתקת התחנה לרחוב צמח דוד 7. טקסי השרון טענה, כי בקשתה מסוכלת על-ידי מר פלדמן, על אף אישורו העקרוני של מר נבון להעברת התחנה.
8. או-אז, הגישה טקסי השרון לבית-המשפט המחוזי בתל-אביב-יפו בשבתו כבית-משפט לעניינים מנהליים עתירה למתן צו, שיורה למר נבון ולמר פלדמן לאשר את העתקת תחנת הקצה שלה מרחוב מקווה ישראל, הסמוך לתחנה המרכזית הישנה בתל-אביב - לרחוב צמח דוד, הסמוך לתחנה המרכזית החדשה בתל-אביב.
לעתירתה זו של טקסי השרון, הוספה כצד, על-פי בקשתה - טקסי המרכז, שכן כאמור, הינה חברת מוניות המפעילה, בין היתר, קו שירות מתל-אביב לנתניה, היוצא אף הוא מרחוב צמח דוד, הסמוך לתחנה המרכזית החדשה.
9. יש לציין, כי על-פי תצהירה של המפקחת על התעבורה במחוזות תל-אביב והמרכז, הגב' מתיה עינב (להלן: הגב' עינב), אושרו ברחוב צמח דוד שלושה מפרצים המיועדים להפעלת תחנת מוניות. בנוסף לכך, אושרו בצמח דוד שני מפרצים וקטע נוסף, המיועדים לפריקה ולטעינה. שלושת המפרצים שיועדו להפעלת תחנת מוניות אמור נמצאים בשימושה הבלעדי של טקסי המרכז, בעקבות החלטה שניתנה במסגרת הסדר שנערך על-ידי עיריית תל-אביב מיום 17.8.1993 ואשר נחתם על-ידי העירייה, 4 חברות המוניות המרכז ו- 3 חברות נוספות וכן מזכיר ארגון המוניות (להלן: ההסדר או ההסכם).