1. ארגון סגל המחקר במשרד הביטחון, ברפאל ובמשרד ראש הממשלה (להלן -
ארגון סגל המחקר או
הארגון וכן
המבקש) הגיש לבית דין זה בקשת צד בסכסוך קיבוצי (להלן -
בקשת הצד) כנגד רפאל מערכות לחימה מתקדמות בע"מ (להלן-
רפאל) וכנגד מדינת ישראל - משרד האוצר - רשות המסים והחשב הכללי (להלן -
המדינה), בעניין החלטת רפאל לזקוף לעובדיה שווי שימוש ברכב, בגין שימוש העובדים ברכבי החברה, זאת לפי
תקנות מס הכנסה (שווי השימוש ברכב), התשמ"ז-1987 בשילוב עם
תקנות מס הכנסה
)ניכוי הוצאות רכב), התשנ"ה-1995 1995 ובהתאם להוראה מספר13.5.1 של החשב הכללי.
2. השאלה הניצבת במרכז הבקשה היא - האם רשאית רפאל לזקוף לעובדי המחקר שווי שימוש ברכב בגין השימוש שעושים עובדי המחקר ברכבי רפאל.
3. בבקשתו עותר ארגון סגל המחקר כי בית הדין יורה ויקבע כדלקמן:
(א)
"כי המשיבה אינה רשאית לזקוף לעובדי המחקר שווי שימוש על פי תקנות שווי שימוש ברכב, בגין שימוש שנעשה ברכב המעביד באופן חלקי ביותר שאינו עולה על מספר ימים בחודש, וכן
(ב)
כי במקרה שבו המשיבה מחייבת עובד מחקר בשווי שימוש ברכב, עקב הלנת רכב המעביד בסמוך לביתו, מדובר בחיוב אסור ובהפחתה בלתי מורשית ו/או אסורה מן השכר, ולפיכך מהווה הלנת שכר, שבגינה מחוייבת רפאל לשלם לעובד החזר של מלוא החיוב, וכן מחוייבת רפאל לשלם לעובד פיצויי הלנה מלאים כדין, מן המועד שבו נעשה החיוב האסור, ועד למועד החזרתו בפועל; וכן
(ג)
להצהיר ולקבוע, כי הפרשנות המתירה זקיפת שווי ו/או ניכוי כאמור הינה מופרכת ובטלה, וכי ככל שתתקבל פרשנות המשיבים לתקנות מס הכנסה בדבר שווי שימוש ברכב (ראה להלן), הרי שיש לקבוע כי תקנות מס הכנסה אלה בטלות ו/או יש להצהיר על בטלותן; וכן
(ד)
לחילופין, להצהיר ולקבוע, כי ככל שתתקבל העמדה על פיה יש לחייב את עובדי המחקר בשווי שימוש ברכב בגין השימוש ברכבי המעביד, הרי שניתן לחייב את העובדים לכל היותר בשווי היחסי של השימוש, כיחס שבין מס' הימים שרכב המעביד נמצא בשימוש העובד, לבין חודש מלא, ובלבד שבימים אלו לא תוטל על העובדים כל מגבלה על השימוש ברכב; וכן
(ה)
ליתן כל סעד אחר שבית הדין הנכבד רואה אותו כצודק ונכון."
4. בתגובה הגישה המדינה בקשה לסילוק על הסף, בה התבקש בית הדין לדחות על הסף את בקשת הצד מחוסר סמכות עניינית ומחוסר עילה. רפאל אף היא טענה כי יש לסלק על הסף את הבקשה מחוסר סמכות עניינית והצטרפה לבקשת המדינה. לגישת המדינה ורפאל, עניינה של בקשת הצד בסכסוך קיבוצי הוא - תחולתן, פרשנותן ויישומן של תקנות השימוש ברכב על עובדי המחקר ברפאל ומשכך מדובר במחלוקת מתחום המסים, אשר אין מקומה להישמע בבית הדין לעבודה.
הרקע לבקשה
:
5. סעיף 2(2)(א) לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש) תשנ"א - 1961 (להלן -
פקודת מס הכנסה) קובע כדלקמן:
"
מס הכנסה יהא משתלם, בכפוף להוראות פקודה זו, לכל שנת מס, בשיעורים המפורטים להלן, על הכנסתו של אדם תושב ישראל שהופקה או שנצמחה בישראל או מחוץ לישראל ועל הכנסתו של אדם תושב חוץ שהופקה או שנצמחה בישראל, ממקורות אלה:
...
(2) (א) השתכרות או ריווח מעבודה; כל טובת הנאה או קצובה שניתנו לעובד ממעבידו; תשלומים שניתנו לעובד לכיסוי הוצאותיו, לרבות תשלומים בשל החזקת רכב או טלפון, נסיעות לחוץ לארץ או רכישת ספרות מקצועית או ביגוד, אך למעט תשלומים כאמור המותרים לעובד כהוצאה; שוויו של שימוש ברכב או ברדיו טלפון נייד שהועמד לרשותו של העובד; והכל - בין שניתנו בכסף ובין בשווה כסף, בין שניתנו לעובד במישרין או בעקיפין או שניתנו לאחר לטובתו;
"
6. עובדי המחקר ברפאל עושים שימוש ברכבי רפאל כל אימת שעליהם לבצע את עבודתם מחוץ לחצרי רפאל. במידה והעבודה הסתיימה לאחר שעות העבודה הרגילות, נהגו העובדים לנסוע לביתם עם הרכב, להחנותו ליד ביתם ולהחזירו לרפאל למחרת היום, כל זאת מבלי שחויבו בשווי מס בגין השימוש ברכב המעביד. יובהר כי אין מדובר ברכב העומד לרשות העובד באופן קבוע ויומיומי, אלא ברכבי רפאל בהם עושים העובדים שימוש מעת לעת, כאשר מתעורר הצורך בכך.
7. ביום 21.9.2008 הודיעה רפאל לעובדיה, כי על פי הוראות מס הכנסה, על המעסיק לזקוף לעובד, העושה שימוש ברכבי רפאל, הכנסה לצרכי מס, במקרים בהם הרכב לא מוחזר לחצרי החברה בסוף יום העבודה. לפיכך המליצה רפאל לעובדיה, אשר עשו שימוש ברכב החברה ביום העבודה, להחזירו לחצרי החברה על מנת להימנע מהצורך לחייבם בתשלום מס בגין השימוש ברכב.
8. ארגון סגל המחקר פנה לרפאל והודיע לה, כי בהתנהלותה זו יש משום הפרת ההסכם הקיבוצי החל על הצדדים. בתגובה השיבה רפאל כי נושא השימוש ברכבי רפאל אינו מוסדר בהסכם הקיבוצי, ואילו רפאל כמעסיק חייבת לפעול בהתאם לחוק, אשר מחייב את המעסיק לזקוף הכנסה לצרכי מס, בגין שימוש ברכב המעסיק, כאשר הרכב אינו מוחזר למעסיק בתום יום העבודה.
9. לאור המחלוקת בין רפאל לארגון סגל המחקר, דרשה רפאל קיומה של בוררות. ארגון סגל המחקר טען בפני הבורר כי רפאל הפרה את ההסכם הקיבוצי שבין הצדדים, עת שינתה את הסדרי העבודה הקשורים לשימוש ברכביה. רפאל טענה מאידך, ששינוי הסדרי העבודה נובע מהשינוי בתקנות מס הכנסה וזקיפת שווי שימוש ברכב לעובדים מתבצעת בהתאם להוראות החוק. לאור זאת הסכימו הצדדים לעצור באופן זמני את הליכי הבוררות, על מנת שארגון סגל המחקר יוכל לנקוט בהליכים המתאימים מול רשות המסים והחשב הכללי. במהלך הבוררות הגיעו הצדדים להסדר ביניים שכלל הקמת מגרשי חניה במקומות שונים על מנת שיתאפשר לעובדים להחנות בהם את רכבי החברה שנמסרו לשימושם, ובכך להימנע מתשלום מס בגין השימוש ברכב.
10. ארגון סגל המחקר פנה בכתב ביום 3.5.2009 למנהל רשות המסים בטענה כי לאחר בדיקת הנושא מבחינה משפטית המסקנה המתחייבת היא, שאין מקום לחייב עובד בזקיפת שווי רכב, כאשר מדובר בשימוש ברכב תפעולי שאינו לצרכיו הפרטיים של העובד (נספח א1 לבקשה).