המחלוקת
1.
המבקשת מנהלת מזה כעשׂוֹר, רשת חנויות לממכר מוצרים מעוצבים בתחומים שונים וּמגוּונים, וּבין אלה פריטי ריהוט, אביזרי מטבח, פריטי נוי, תיקים, תכשיטים ואביזרי
אופנה. החנויות נושאות את הסימן "SOHO". ביוני 2013 נרשם, בהעדר התנגדות, סימן מסחר לגבי השם האמור (בסוג
35, המתייחס גם ל"חנויות וממכר מוצרים מעוצבים בתחומי צריכה שונים"). המשיבות החלו בשנת 2011 בבניית מתחם מסחרי באזור התעשייה פולג, נתניה, כאשר שמו של הפרויקט
המתבצע, וּשמו של המרכז המסחרי המיועד, הוא: "SO HO".
להלן הסימנים של בעלות-הדין (כפי שהובאו בטענות המשיבות. סימן המבקשת משמאל, וזה של המשיבות מימין):
********תמונה*********
המבקשת אינה חולקת על כך שהתיעוד האמור מציג נאמנה את הסימנים של בעלות הדין. היא מדגישה, עם זאת, שהמשיבות עושות שימוש רחב היקף גם בסימן כאשר הוא כתוב כמילה
אחת, במאוזן. לעמדתה, כבעלים של סימן מסחר שנרשם לגבי המילה, היא זכאית למונופולין גם לגבי כל הצורות המעוצבות, ללא התחשבות בדרך הכתיבה.
2.
האם זכאית המבקשת - הן מכוח סימן המסחר הרשום, והן בשׂים-לב לשימוש רב?השנים ולמוניטין שצברה - למנוע את השימוש בסימן על-ידי המשיבות?
רקע דיוני ועובדתי
3.
בישיבת בית-המשפט, 5.3.14, הסכימו באי-כוח בעלות-הדין "
שבית-המשפט ישמע טענות של עורכי-הדין בעל-פה, על-בסיס התיעוד הכתוב שהוגש עד היום לתיק בית-המשפט, כאשר הטענות יתייחסו להליך העיקרי, וּבתום הדיון בעל-פה,
בית?המשפט ייתן פסק-דין בהליך העיקרי, שעליו יוכל כל אחד מבעלי-הדין לערער בזכוּת לבית?המשפט העליון. בהנחה של קיוּם הדיון במתכונת המוסכמת, אין המבקשת
עומדת על בקשתה לפיצול סעדים.
"
4.
הנתונים הרלוונטיים אינם במחלוקת בין בעלי-הדין. המבקשת וקודמתה בזכויות, מנהלת רשת של חנויות בשם "SOHO". חנות ראשונה נפתחה בשנת 2003 במרכז המסחרי "דיזנגוף
סנטר" תל-אביב. כיום מוֹנה הרשת 7 חנויות, כאשר חנות שמינית תיפתח בקרוב. החנויות השונות ממוקמות במרכזים מסחריים מרכזיים, וּלדעת המבקשת, זכו להצלחה, באופן
שהשם "SOHO" הפך לשם-נרדף לחנויות המציעות מוצרים מעוצבים ברמה גבוהה. עוד טוענת המבקשת, שבזכות ההשקעות רחבות-ההיקף בפרסום וּבשיווק, זכה הסימן "SOHO"
למוניטין, להכרה וּלהוקרה מצד ציבור הלקוחות. הנתונים העובדתיים מצדיקים, לפי טענת המבקשת, הכרה בזכויותיה בסימן שבמחלוקת, הן מכוח העוולה של גניבת עין לפי סעיף
1(א) לחוק עוולות מסחריות, התשנ"ט-1999; והן בהסתמך על רישום סימנהּ בהתאם לפקודת סימני המסחר [נוסח חדש], התשל"ב-1972.
5.
המשיבות, במסגרת ההליך הנוכחי, אינן חולקות על זכוּתה של המבקשת לתיאור חנויות הרשת בסימן "SOHO". עמדתן, עם זאת, היא, שהיקף ההגנה מוגבל לעיסוק המרכזי, והיחיד
למעשה, של המבקשת, דהיינו: ניהול חנויות, כמתואר. המשיבות טוענות, שאין בסימן המסחר הרשום או בזכות המוגנת מכוח העוולה של גניבת עין, כדי למנוע מהמשיבות הקמה של
מרכז מסחרי הנושא שם דומה או ניהול של מרכז מסחרי כאמור.
SOHO
6.
העילה לפּוֹפּוּלריוּת של הסימן "SOHO" נובעת מכך, שמדובר בשם של אזורים עירוניים בלונדון וּבניו-יורק, שבמשך השנים רכשו לעצמם מעין הילה של מתחמים ספוּגי תרבות
מיוחדת, מידה מסוימת של פּעילוּת בּוֹהמית וכן פעילויות נוספות בתחומים של אופנה, אמנות, קולנוע, תיאטרון וּבילוי. באי-כוח בעלי-הדין הפנו בסיכומיהם את
בית?המשפט למידע המובא בקשר למונח הנדון באתרים הבאים:
http://en.wikipedia.org/wiki/SoHo,_Manhattan
http://en.wikipedia.org/wiki/Soho,_London
באתר המקוון של האנציקלופדיה בריטניקה נכתב לעניין האיזור הגיאוגראפי בשם זה בלונדון:
Soho
[1]
neighbourhood in the City of Westminster, London, that is bounded by Oxford Street (north), Charing Cross Road (east), Coventry Street and Piccadilly
Circus (south), and Regent Street (west). The name of Soho derives from an old hunting cry.
It was an area of farmlands in the Middle Ages and was acquired by the crown in the 1530s. The community's development stems from the activities of the
17th-century urban developer Gregory King. French Huguenots found refuge there during that period; later the area became the home of Greek immigrants and
several other groups, including Italians.
There are still French and Italian restaurants and continental food shops, and
Gerrard Street
is a Chinese section. Famous residents of Soho have included William Blake, William Hazlitt, and Karl Marx. Wardour Street is a centre for film
companies, whereas
Carnaby Street
attracts tourists with its shops of fashionable clothing and accessories. Soho is a notably animated—and at times unruly—quarter, especially at night.
It is still one of London's prostitution districts; and street markets, advertising agencies, clothing firms, and music-publishing houses are
interspersed among its less salubrious locales and activities
.
(הדגשה הוספה)