אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> פסק דין בעניין תנאי העסקה באונ' ת"א

פסק דין בעניין תנאי העסקה באונ' ת"א

תאריך פרסום : 18/11/2012 | גרסת הדפסה

עס"ק
בית דין ארצי לעבודה
11563-05-10,15774-05-10
11/11/2012
בפני השופט:
1. נילי ארד נשיאה
2. אילן איטח
3. אילן סופר


- נגד -
התובע:
אוניברסיטת תל אביב
עו"ד דפנה שמואלביץ
עו"ד נועה בר-שיר
הנתבע:
ארגון הסגל האקדמי הבכיר באוניברסיטת תל אביב
עו"ד אורנה לין
עו"ד נטע שפירא
פסק-דין

השופט אילן איטח

1.      הצדדים נחלקו בשאלה מהו ההסדר הפנסיוני שיש להחיל על עובד המשתייך לסגל האקדמי הבכיר ואשר התקבל לאוניברסיטה החל משנת הלימודים תשס"ד (יום 1.10.2003) (להלן - עובד חדש) - האם פנסיה צוברת כפי שהונהגה בפועל על העובדים החדשים החל מיום 1.10.03, או שמא פנסיה תקציבית כפי שהיה נהוג באוניברסיטה עוד מהקמתה.

2.      בית הדין האזורי לעבודה (השופטת ד"ר אריאלה גילצר-כץ ונציגי הציבור מר לורנס יצחק ומר גלנטי יצחק; ס"ק (ת"א) 501/09) קבע, בפסק דינו מיום 21.4.10, כי על עובדים חדשים יוחל הסדר הפנסיה התקציבית. מכאן שני הערעורים שלפנינו אשר הוגשו האחד על ידי אוניברסיטת תל אביב (עס"ק 11563-05-10), והשני על ידי מדינת ישראל - הממונה על השכר במשרד האוצר (עס"ק 15774-05-10).

3.      נציין כי בית הדין האזורי קבע שפסק דינו יכנס לתוקפו בתוך 6 חודשים ממועד נתינתו, וזאת על מנת לאפשר לצדדים לנהל משא ומתן ולהגיע לסיום המחלוקת בהסכמה. בהחלטת בית דין זה מיום 19.10.10 הוארך המועד האמור עד למתן פסק הדין בערעור. חרף מאמצים של כל המעורבים לא הגיעו הצדדים להסכמות במחלוקת ולא נותר אלא להכריע בערעורים שלפנינו.

4.      נקדים ונציין כי לאחר ששקלנו את טענות הצדדים ואת מכלול הראיות שבתיק הגענו לכלל מסקנה כי דין פסק דינו של בית הדין האזורי להתבטל וכי לא ניתן להחיל על העובדים החדשים (חברי הסגל האקדמי הבכיר שנקלטו באוניברסיטה החל מיום 1.10.03 ואילך) את הסדר הפנסיה התקציבית.

המסגרת העובדתית

5.      בפתח הדברים נציין כי פסק הדין ניתן, בהסכמת הצדדים, ללא חקירת המצהירים או השמעת עדים. בסכסוך קיבוצי, בשונה מתובענות רגילות , חקירת המצהירים והשמעת עדים אינה 'דרך המלך' והם טעונים רשות בית הדין שתינתן מקום ש "הדבר חיוני לשם החלטה בבקשה" . אף כי אין זו 'דרך המלך', יש לנהוג זהירות בשימוש באפשרות זו ולוודא כי אין למה שנראה כמחלוקת משפטית גרידא 'שורשים' עובדתיים שראוי לבררם בדרך הקבועה לכך בדין. כפי שנראה, הלכה למעשה קיימת מחלוקת עובדתית שלא בוררה והדבר מקשה על הגעה למסקנות ב'חזית האחת' של המחלוקת - זו שהיא מושא הערעור של אוניברסיטת תל אביב (להלן - האוניברסיטה), ואשר נוגעת לפירוש שיש ליתן למערך ההסכמים שבין הצדדים. אולם מאחר שהגענו למסקנה כי ב'חזית האחרת' - זו שהיא מושא הערעור של המדינה ואשר ונוגעת לתחולת סעיף 29 ל חוק יסודות התקציב, התשמ"ה - 1985, (להלן - חוק יסודות התקציב) ממילא דין פסק דינו של בית הדין האזורי להתבטל, לא ראינו תועלת בהשלמת הבירור העובדתי.

ומכאן לרקע העובדתי.

6.      האוניברסיטה היא מוסד להשכלה גבוהה כאמור ב חוק המועצה להשכלה גבוהה, תשי"ח - 1958. האוניברסיטה מעסיקה שלושה ציבורי עובדים: סגל אקדמי בכיר - הכולל את חברי הסגל האקדמי מדרגת מרצה ומעלה או דרגה מקבילה במסלולים האחרים; סגל אקדמי זוטר - הכולל את יתר חברי הסגל האקדמי ויתר המורים במסלולים האחרים; וסגל מנהלי - מי שאינו נמנה על הסגל האקדמי. ארגון הסגל האקדמי הבכיר באוניברסיטת תל אביב (להלן - ארגון הסגל) הוא ארגון העובדים היציג של הסגל האקדמי הבכיר באוניברסיטה.

7.      עניינו של הליך זה, בהסדר הפנסיוני של הסגל האקדמי הבכיר שהחל את עבודתו לאחר יום 1.10.03. אין חולק כי למן הקמת האוניברסיטה בשנות השישים ועד לתקופה הרלוונטית למחלוקת הוחל על הסגל האקדמי הבכיר הסדר של פנסיה תקציבית.

הצדדים טענו שהסדר הפנסיה התקציבית מעוגן בהסכם הקיבוצי המיוחד מיום 24.3.72 (להלן - הסכם 72). עמדה זו אינה נקיה מספקות. עיון במבוא להסכם 72, מעלה כי שורשיו של הסדר הפנסיה התקציבית נעוצים בהסכם מיום 15.1.64 אשר נרשם כהסכם קיבוצי (להלן - הסכם 64). עוד עולה כי הוראותיו האופרטיביות של הסכם 2007 עוסקות בהסדרת ביטוח חיים קולקטיבי למקרה מוות. יחד עם זאת, משהצדדים הניחו וטענו כי הסדר הפנסיה התקציבית מעוגן בהסכם 72 שהוא הסכם קיבוצי - נצא אף אנו לצורך דיוננו מאותה נקודת הנחה. שכן, ממילא דין הסכסוך שלפנינו להיות מוכרע לאור הוראות סעיף 29 לחוק יסודות התקציב .

8.      עניין הפנסיה התקציבית הוסדר לפחות עד לתקופה הרלוונטית, גם בתקנון קופת הגמל שחברים בה חברי הסגל הבכיר באוניברסיטה ושמה: קופת התגמולים לעובדים האקדמאים של אוניברסיטת תל אביב (1965) בע"מ (להלן - קופת הגמל). עיון בתקנון קופת הגמל מעלה כי הלכה למעשה, מעוגנים בה בעיקרו של דבר שני הסדרים הנוגעים לעמיתים: האחד, תשלום פנסיה הכולל גיל פרישה, פנסיית נכות ופנסיית שאירים על ידי האוניברסיטה, בתנאים ובמועדים שנקבעו; השני, הפרשת דמי גמולים - חלק עובד וחלק מעביד, כאשר חלק העובד חוזר לעמית במועד הפרישה לפנסיה.

9.      בעת כינונו, הסדר הפנסיה התקציבית באוניברסיטה לא היה חריג בנוף 'השירות הציבורי'. קרי, שירות המדינה, גופים סטטוטוריים וכן גופים המתוקצבים או הנתמכים על ידי המדינה. כך למשל עוגנה, באותן שנים, הזכאות לפנסיה תקציבית, לגבי שירות המדינה, ב חוק שירות המדינה (גימלאות) (נוסח משולב), תש"ל- 1970 (להלן - חוק הגמלאות), ובעקבותיו, לרוב באמצעות הסכמים קיבוציים או בחקיקה, גם בחלקים נרחבים של השירות הציבורי. הסדרים שכאלה אף הוחלו גם על בעלי תפקידים שונים שלא היו במעמד של 'עובד' כגון: נבחרי ציבור, חיילים ושופטים (להלן - נושאי משרה).

10.  החל משנות התשעים של המאה הקודמת פעלה המדינה לשינוי המצב ולהחלת הסדרי פנסיה צוברת על עובדים ועל נושאי משרה חדשים בשירות המדינה וביתר השירות הציבורי. במסגרת זאת, החליטה הממשלה ביום 8.9.92 (החלטה מס' 115) להטיל על הממונה על השכר לפעול להחלת פנסיה צוברת על עובדי מדינה חדשים בשירות המדינה ובגופים מתוקצבים ונתמכים. "עקב בצד אגודל" הצליחה המדינה, לממש את ההחלטה ולגרום לכך שהחל משנת 2002, ובמקרה של מערכת הבטחון - החל משנת 2004, יוחלו הסדרי פנסיה צוברת על עובדים ונושאי משרה חדשים בשירות המדינה ובמגזרים שונים של השירות הציבורי. זאת, בין היתר, באמצעות הסכמים עם ארגוני עובדים- הראשון שבהם נחתם בין מעסיקים בשירות הציבורי לבין ההסתדרות הכללית ביום 3.3.99, ותיקוני חקיקה, ובכלל זה של חוק הגמלאות, אשר תוקן באמצעות סעיף 5 ל חוק ההסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת 2002), התשס"ב - 2002 (להלן - התיקון לחוק הגמלאות).

11.  במקביל לפעולת המדינה, ויש להניח שאף במסגרתה, פעלה המועצה להשכלה גבוהה, בין היתר באמצעות הועדה לתכנון ולתקצוב (להלן - מל"ג ו- ות"ת, בהתאמה), לקדם את המעבר לפנסיה צוברת במוסדות להשכלה גבוהה. קידום מעבר זה נעשה, בין היתר, בדרך של מתן תמריצים כספיים לאוניברסיטאות שהסגל שלהן יעבור לפנסיה צוברת. החלטת הות"ת על מתן התמריצים התקבלה בחודש מרץ 1990 בעקבות המלצת 'ועדת סורוקר' שהוקמה ע"י הות"ת בשנת 1987.

12.  להלן עיקרי האירועים שקדמו להגשת בקשת הצד: 

א.    בראשית שנות האלפיים נמצאה האוניברסיטה במצב כלכלי אשר חייב הנהגת תכנית הבראה, ובמסגרתה הגדלת הסיוע הממשלתי באמצעות הות"ת. במסגרת זו, שלח מנכ"ל הות"ת - מר ניסן לימור, למנכ"ל האוניברסיטה- פרופ' ניב אחיטוב, מכתב מיום 20.8.01, ובו תאר את עקרונות תכנית התמריצים למעבר לפנסיה צוברת.

ב.     ביום 12.12.01 הודיע מנכ"ל האוניברסיטה למנכ"ל הות"ת כי הנהלת האוניברסיטה החליטה לפעול לקליטתם של חברי סגל בכיר חדשים בפנסיה צוברת, וכי הדבר יעשה במשא ומתן עם ארגון הסגל. ניסיון האוניברסיטה להגיע להסכמות עם ארגון הסגל בנושא המעבר לפנסיה צוברת לא צלח.

ג.       ביום 11.12.02 פנה יו"ר הות"ת - פרופ' נחמיה לבציון, לנשיא האוניברסיטה - פרופ' איתמר רבינוביץ, ודרש - בהמשך לדרישת ועדת הכספים של הכנסת שדנה בתקציבי המוסדות להשכלה גבוהה - כי החל מיום 1.1.03 לא יקלטו לאוניברסיטה עובדים חדשים בפנסיה תקציבית.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.


חזרה לתוצאות חיפוש >>
שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ