בש"א, ע"ב
בית דין אזורי לעבודה ת"א - יפו
|
3863-09,3905-09,4161-09,4516-09
06/09/2009
|
בפני השופט:
אהובה עציון
|
- נגד - |
התובע:
עבדולכרים קאדי ואח' עו"ד תאופיק טיבי עו"ד ספיבק עו"ד סאוסן זאהר
|
הנתבע:
1. רכבת ישראל 2. חב' השמירה בע"מ 3. נציבת שיוויון הזדמנויות בעבודה
עו"ד רובין + אייל לוי עו"ד שלום בר עו"ד ציונה קניג-יאיר
|
החלטה |
1. לפנינו בקשה לסעד זמני במסגרתו עותרים המבקשים לבטל את החלטת המשיבה 2 להעבירם מתפקידם כתצפיתנים ו/או סיירים ו/או מפקחי מפגשים (להלן: "התצפיתנים/"המפקחים") בשירות המשיבה 1.
2.
רקע עובדתי וההליכים
:
א. המשיבה 1 (להלן:"רכבת ישראל") היא חברה ממשלתית המפעילה את שירותי הרכבות במדינת ישראל. בשנת 2006 אירעה תאונת רכבת קטלנית בבית יהושע אשר קיפחה חייהם של 5 מנוסעי הרכבת והביאה לפציעתם של 76 איש. בעקבות כך, הוקמה ועדת חקירה בראשותו של אלוף (במיל') יוסי פלד (להלן: "ועדת פלד") אשר חקרה את נסיבות האירוע וגיבשה מסקנות מתאימות. המלצות הועדה עסקו בהקמת הפרדה מפלסית בין כבישי ישראל למסלול הרכבת, הצבת אמצעים טכנולוגיים לאיתור מפגעים ותקלות וכן בהצבת מפקחים בנקודות מפגש כביש-רכבת זאת, עד להטמעת החלופות אותן ציינו לעיל באופן מלא (סעיף 5.7. לדו"ח הועדה).
ב. בעקבות מסקנות הועדה, החלה רכבת ישראל בגיוס מהיר של תצפיתנים ומפקחים למפגשי הרכבת השונים (להלן: "הפרויקט") זאת, באמצעות חברה למתן שירותים, חברת השמירה (להלן: "המשיבה 2"/"השמירה"). ההתקשרות האמורה התבצעה מיידית מבלי שנערך מכרז מתאים תוך קביעת תנאי סף בסיסיים וכלליים.
ג. ביום 02/06/08 פרסמה רכבת ישראל שני מכרזים מתאימים להפעלת מערך התצפיתנים האחד במרחב צפון ומרכז והשני באיזור הדרום (להלן:"המכרז").
חברת השמירה שהתמודדה במכרזים אלו, הפסידה בשני המכרזים כשחברת מודיעין אזרחי זכתה במכרז הנוגע לאיזור צפון-מרכז וחברת רשף זכתה במכרז הנוגע לאיזור הדרום.
ד. חברת השמירה הגישה תביעה לבית המשפט המחוזי בתל אביב במסגרתה עתרה לביטול זכייתה של חברת מודיעין אזרחי שכן, לטענתה הגישה תצהיר כוזב במסגרת הליך המכרז. טענתה זו התקבלה ובסופו של דבר, הצעתה של מודיעין אזרחי נפסלה וחברת השמירה זכתה במכרז בהתייחס לאיזור צפון-מרכז. בין הזוכות במכרז לבין רכבת ישראל נחתם מתאים במסגרתו נקבע כי העבודה המשותפת תחל מיום 01/04/09.
ה. במסגרת המכרז, כללה רכבת ישראל מספר דרישות לעניין תפקיד תצפיתנים וסיירים ובינהן דרישת שירות צבאי (רובאי 02).
ו. בעקבות דרישות המכרז במסגרתן נכללה דרישת שירות צבאי, מסרה חברת השמירה לעובדים שאינם עונים על דרישה זו כי עבודתם במסגרת הפרוייקט תופסק, לחלקם נמסרו הודעות בדבר ניודם מתפקידם כאשר חלקם קבלו הודעה בדבר הפסקת עבודתם.
ז. בעקבות הודעות אלו הגישו המבקשים ביום 06/04/09 בקשה לסעד זמני לפיו יורה בית הדין על ביטול פיטוריהם (בש"א 3863/09) בו ביום ניתנה החלטת ראש המותב (א.ע.) לפיה עד להחלטה אחרת יוותר מצבם המשפטי של המבקשים ללא שינוי. בקשה דומה נוספת הוגשה ביום 13/04/09 ביחס למבקשים נוספים (בש"א 3905/09), נדונה בפני כב' השופטת גילצר-כץ ובהמשך אוחדה במסגרת הדיון בפנינו לבקשות אלו הצטרפו מבקשים נוספים שהועסקו על ידי חברת השמירה בפרוייקט ועניינם דומה לזה שנדון בבקשות שציינו לעיל. בשלב מאוחר יותר, הוגשה בקשה דומה נוספת במסגרת בש"א 4161/09.
ח. ביום 19/04/09 נערך בפנינו דיון במסגרתו העיד המבקש עבדולכרים קאדי בנוסף העידו יהודה שקד, מנהל אגף פיקוח בטיחות ברכבת ישראל (להלן: "יהודה שקד"/"שקד") וכן רוני לושי, סמנכ"ל חברת השמירה (להלן: "לושי"). במהלך הדיון הופיעה עו"ד סאוסן זהר נציגת ארגון עדאלה וביקשה להצטרף להליך כ"ידיד בית המשפט" וביום 04/05/09 התקבלה בקשתה.
בהמשך, קיבלה על עצמה עו"ד זהר יצוגם של שני מבקשים נוספים לבקשה (בש"א 4161/06 עב 4962/09), בשיתוף עם עמותת "סאוט אל עמל" ומשכך משכה בקשתה להצטרף להליך כידיד בית המשפט. במסגרת הבקשה, הגישו המבקשים תצהירים אולם לא התייצבו לדיון שנערך ביום 14/06/09 שכן לטענת באת כחם, לא ניתנה החלטה מתאימה בדבר צירופם לתיק עובר לדיון שנקבע.
ט. לאחר הדיון מיום 19/04/09, נועדו נציגי רכבת ישראל עם נציגי משרד המשפטים, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, פרקליטות המדינה ונציבת שוויון הזדמנויות בעבודה (להלן: "הנציבה") ביחס לקריטריון שנקבע במכרז, לעניין שירות צבאי. בהמשך, ביום 07/05/09, הודיעה רכבת ישראל כי חזרה בה מדרישת השירות הצבאי במסגרת המכרז והציבה קריטריונים חדשים (להלן: "הקריטריונים החדשים"):
"
1.חלופה ראשונה- קיומם של שלושה תנאים מצטברים:
א. רציפות תעסוקתית (לרבות שירות צבאי) של 18 חודשי עבודה במקום אחד (להלן: "הקריטריון הראשון" / "רציפות תעסוקתית").
ב. נסיון בעבודה (לרבות במסגרת שירות צבאי) במשמרות (יום ולילה) של לפחות 4 שעות בכל משמרת, תוך התנהלות עצמאית (להלן: "הקריטריון השני" /"עבודה במשמרות").
ג. עבודה בחברה, מוסד או ארגון (לרבות במסגרת שירות צבאי) בעל מבנה ארגוני היררכי בתפקיד המחייב התנהלות על פי מערכת נהלים פנימית מוגדרת (להלן:"הקריטריון השלישי" / "עבודה בארגון היררכי").
2. חלופה שניה: נסיון של 12 חודשי עבודה כסייר/תצפיתן במפגש כביש-מסילת רכבת
".
י. רכבת ישראל טענה כי תנאים אלו ענייניים, אינם מעלים חשד לאפליה ועתרה לביטול הצו הזמני שניתן בעניין המבקשים.