עמ"נ
בית המשפט המחוזי חיפה כבית-משפט לעניינים מנהליים
|
14040-12-15, 29411-01-16 , 25955-12-15
10/12/2016
|
בפני השופט:
רון סוקול
|
- נגד - |
המערערים בעמ"נ 29411-01-16:
1. 1. מטעי לאה ויוסף בע"מ
2. פרי אור בע"מ
3. פלנצמן נאורה רות
4. יעקבס (הורוביץ) צילה
5. יעקבס דב בוריס 2. המערערים בעמ"נ 14040-12-15: 1. קציעה גיוין
2. קרן אהרונסון בע"מ
3. אפרים בע"מ
4. בומרין השקעות בע"מ
5. נובק דן
6. חברת חלקות 27 בגוש 10040 ו- 17 בגוש 30039 בע"מ 3. המערערים בעמ"נ 25955-12-15: 1. אברהם רויכמן
2. שיר רויכמן
3. תרצה סגל
4. יוחאי רויכמן
5. אביב רויכמן
6. גיל חיים רויכמן
7. אורי רויכמן
8. רונית צדוק
9. ידיד בר גיורא
10. צבי רויכמן
11. משה רויכמן
12. סוניה חממי
13. חסיה שליק
14. מרק שליק
15. אלכסנדר שליק
16. חנה נוטקין
עו"ד יצחק מיוחס ושות' עו"ד דוד בסון ואח' עו"ד משה גלזנר ו/או יצחק גלזנר
|
המשיבים:
1. הועדה המקומית לתכנון ובניה חדרה
2. נתיבי ישראל- החברה הלאומית לתשתיות תחבורה בע"מ
3. הוועדה המקומית לתכנון ולבניה שרונים עו"ד אלי וילנצ'יק ואח' עו"ד דוד כחלון ואח' עו"ד אריה אגולסקי
|
פסק דין |
- מונחים לפניי שלושה ערעורים מנהליים שהוגשו על החלטות ועדת הערר לפיצויים והיטלי השבחה – מחוז חיפה, בגדרם קבלה עררים על חוות דעת של השמאי המכריע מר אייל יצחקי, שמונה
לשום את סכומי הפיצויים להם זכאים המערערים בעקבות פרסומה של תכנית פוגעת במקרקעין.
הדיון מתמקד בקביעת הוועדה לעניין שווי המקרקעין במצב קודם, כלומר בטרם אושרה התכנית הפוגעת, והחלטתה להתערב בהערכת השווי של השמאי המכריע. לעניין זה עולות מספר שאלות ובהן היקף התערבות ועדת הערר בקביעותיו של שמאי מכריע, ומידת ההתחשבות בעת קביעת השווי במצב הקודם בציפיות לשינוי ייעוד של מקרקעין בייעוד חקלאי.
רקע
- המערערים הם בעלים של זכויות במקרקעין המצויים כולם באזור דרום חדרה, ממערב לכביש 2 ומזרח לכביש 4, בשטח שממזרח ליישוב מכמורת. השטחים כלולים בתחומיה של הכרזה על קרקע חקלאית שניתנה על ידי הוועדה לשמירת על קרקע חקלאית (כשמה אז) (י'.פ' 1443 מיום 18.4.1968 וי'.פ' 3504 מיום 30.1.1987 ראו סעיף 5.1 לחוות דעת השמאי א' יצחקי). רוב חלקות המקרקעין מצויות בתחום שיפוטה של הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה חדרה וחלק קטן בתחום שיפוטה של הוועדה המקומית לתכנון ולבניה שרונים.
- ביום 7.9.2005 פורסם ברשומות דבר אישורה של תכנית המתאר הארצית תת"ל 3 4/6 (י"פ 5434 עמ' 4024). מדובר בתכנית מתאר ארצית, הכוללת הוראות של תכנית מפורטת להתוויית כביש רוחב ארצי המוכר ככביש מס' 9, שיחבר בין כביש 2 לכביש 4 וכביש 444. מדובר בתוואי של כביש רחב, דו מסלולי שישמש לחיבור בין צירי האורך (להלן: התוכנית הפוגעת).
לצורך קידום התכנית הפוגעת נדרשה הפקעה של חלק מהחלקות ולשם כך פורסם צו הפקעה על פי פקודת הדרכים ומסילות הברזל (הגנה ופיתוח), 1943 (קובץ תקנות 6441 מיום 11.12.2005).
בעקבות הפקעת המקרקעין הגישו חלק מבעלי חלקות שהופקעו תביעות לפיצויים אשר התבררו בבית משפט זה בפני כב' השופטת בר-זיו, בגדרה של ה"פ 268/07 (להשלכות פיצויי ההפקעה להליך הנוכחי נתייחס בהמשך).
במקביל לתביעות הפיצויים בגין הפקעה, הגישו בעלי חלקות נוספות, הם המערערים כאן, תביעות לפיצוי בגין פגיעה במקרקעין בעקבות פרסומה של התוכנית הפוגעת. התביעות הוגשו בהתאם לסעיף 197 לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה – 1965.
- בתביעות השונות שהגישו המערערים נטען כי בעקבות פרסומה של התוכנית נפגעו המקרקעין שבבעלותם. הפגיעה נובעת משינוי ייעוד המקרקעין מחקלאות לדרך, ומהטלת מגבלות בנייה, שינויים שהביאו לטענתם לירידת ערך המקרקעין. לא אכנס כאן לפירוט הטענות הייחודיות לכל חלקה וחלקה ודי לצורך ההליך הנוכחי שנציין כי כל המערערים עתרו לקבלת פיצוי בגין ירידת ערך המקרקעין בעקבות אישורה של התכנית הפוגעת.
מרבית התביעות הוגשו לוועדה המקומית לתכנון ובניה חדרה ורק התביעה לפיצויים בשל הפגיעה בחלקה 25 הוגשה לוועדה המקומית לתכנון ובניה שרונים.
בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד
יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת