תמ"ש
בית משפט לעניני משפחה ת"א
|
56180-09
10/11/2009
|
בפני השופט:
שפרה גליק
|
- נגד - |
התובע:
ג.ד.ה עו"ד אדווין פרידמן
|
הנתבע:
ט.ה.ה. עו"ד אבידן גלובינסקי עו"ד ד"ר יאיר שיבר
|
פסק-דין |
מבוא
1. עניינו של פסק הדין שבפני הוא הכרעה בתביעתו של אב להשבת בנו הקטין (יליד 5/10/07) לטקסס ארה"ב, משם, לטענתו, הורחק שלא כדין. האב ביקש איפוא, סעד של החזרת הקטין לארה"ב על פי חוק אמנת האג (החזרת ילדים חטופים) תשנ"א - 1991.
2. התביעה הוגשה לביהמ"ש ביום 30/09/09. ביום זה הוצאו כנגד הקטין והנתבעת עיכובי יציאה מן הארץ (ראה בש"אות 12345/09 ו-12342/09). בקדם המשפט הוסכם כי הצווים יעמדו בתקפם עד להכרעה בתביעה, ההוכחות נשמעו ביום 26/10/09. ב"כ הצדדים סיכמו טענותיהם בכתב, ועתה ניתן פסק דיני.
הרקע וטענות הצדדים בכתבי טענותיהם
3. סיפור המעשה שזור בטענות הצדדים ולהלן אסקור אותן מעט באריכות כדי לפרט את הטענות והמסמכים שהוצגו בפני.
4. התובע והנתבעת, שניהם ילידי 1977, אזרחי ארה"ב, נוצרים על פי דתם ומשתייכים לזרם של הכנסייה האוונגליסטית בקהילת "הקציר השופע".
5. הצדדים נישאו ב-30/06/00 ומנישואיהם נולד הקטין ג. ב-05/10/07. ב-20/05/08 הצדדים התגרשו בהסכמה בביהמ"ש המחוזי בטרי טקסס.
6. בפסק הגירושין (ראה Final Decree of Divorce- סומן כנספח 1 לתביעה) נקבעו זכויותיהם של הצדדים כדלקמן:
הנתבעת - Sole Managing Conservator לקטין, ואילו לתובע ניתנו זכויות של Possessory Conservator. תרגומם של מונחים אלה, על פי התרגום שצורף לתביעה (תויק בתיק העזר), כי במסגרת התוכנית ההורית (למעשה, כפי שאני מבינה זאת חלוקת האחריות והסמכויות ההוריות) הנתבעת תהא "הורה אפוטרופוס ראשי" ואילו התובע יהיה "הורה אפוטרופוס משני". למעשה, נראה שבתרגום התוכן הכוונה ל"הורה משגיח עיקרי והורה משגיח משני".
במאגר מוסגר אציין כאן כי המומחה שחווה דעתו בעניין הדין הזר מטעם התובע, ציין בחוות דעתו כי הנתבעת מונתה בפסק הגירושין כ"אפוטרופוס מנהלי ואילו התובע מונה כ"אפוטרופוס מחזיק".
7. להלן אצטט מתוך התרגום את החלק המתייחס לחובות ולזכויות:
"מצווה כי בכל זמן, לט.ה.ה. כהורה אפוטרופוס ראשי ולג.ד.ה. כהורה אפוטרופוס משני, יהיו הזכויות הבאות:
1. הזכות לקבל מידע מכל אפוטרופוס אחר של הילד בנוגע לבריאותו, חינוכו ורווחתו של הילד.
2. הזכות להיוועץ עם ההורה השני, עד כמה שניתן, לפני קבלת החלטה הנוגע לבריאותו, חינוכו, ורווחתו של הילד.
3. הזכות לגישה לתיקים רפואיים, דנטליים, פסיכולוגים וחינוכיים של הילד.
4. הזכות להיוועץ עם רופא, רופא שיניים או פסיכולוג של הילד.
5. הזכות להיוועץ עם נציגים מטעם בית הספר בנוגע לרווחתו ומצבו החינוכי, ביניהם פעילויות בית ספריות.
6. הזכות להשתתף בפעילויות בית ספריות.
7. הזכות להירשם בתיקיו של הילד, כאדם שיש להודיעו במצב חירום.
8. הזכות לתת הסכמה לטיפול רפואי, דנטלי וכירורגי במצב חירום בו קיימת סכנה מיידית לבריאותו לביטחונו של הילד.
9. הזכות לנהל את רכושו של הילד במידה והרכוש נוצר ע"י ההורה או משפחתו של ההורה.