אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> לנדקו ישראל יזום וניהול בע"מ נ' מועצה מקומית באר יעקב

לנדקו ישראל יזום וניהול בע"מ נ' מועצה מקומית באר יעקב

תאריך פרסום : 29/03/2018 | גרסת הדפסה

רע"א
בית המשפט העליון ירושלים
154-18
15/03/2018
בפני השופט:
ד' מינץ

- נגד -
המבקשות:
1. לנדקו ישראל יזום וניהול בע"מ
2. מילומור בע"מ

רם כספי; עו"ד דורון טאובמן; עו"ד הדסה אחיטוב; עו"ד שולי גולדבלט; עו"ד דני נסים
המשיבה:
מועצה מקומית באר יעקב
יואב קוק ועו"ד מאיר אלזם
החלטה
 

לפנַי בקשת רשות ערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי מרכז-לוד (כב' השופטת ב' טולקובסקי) מיום 7.12.2017 ברע"ב 44451-12-16, במסגרתו התקבלה בקשת רשות ערעור שהוגשה על ידי המשיבה ועניינה ביטול פסק בוררות שניתן על ידי נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב-יפו (בדימ') א' גורן.

 

רקע עובדתי

  1. מבקשת 1 (להלן: לנדקו) התקשרה בשנת 1995 עם המשיבה (להלן: המועצה) בהסכם שעניינו תכנון וביצוע של עבודות פיתוח בתחום המועצה (להלן: הסכם 1995). בשנת 2004, לאחר שהתברר כי היקף עבודות הפיתוח גדול משצפו הצדדים בתחילה, נחתם בין הצדדים הסכם נוסף (להלן: הסכם 2004). במקביל לחתימה על הסכם 2004, נחתם הסכם בין לנדקו לבין מבקשת 2 (להלן ובהתאמה: הסכם לנדקו-מילומור ו-מילומור) וכן נחתמה תוספת להסכם 2004. על פי הסכמים אלה, מילומור לקחה על עצמה לבצע את ניהול, תכנון וביצוע עבודות הפיתוח על פי הוראות לנדקו.

 

  1. במהלך השנים שלאחר עריכת ההסכמים נתגלעו בין הצדדים מחלוקות בגינן ננקטו הליכים משפטיים מסועפים. הליכים אלו נסתיימו בהסכם פשרה שנחתם בין הצדדים וקיבל תוקף של פסק דין ביום 21.7.2014 (ת"א (מחוזי מרכז) 54591-02-14 (להלן: הסכם הפשרה)). בהסכם זה נקבע סעיף בוררות, שבהתאם אליו פנו המבקשות לבית המשפט המחוזי בבקשה למינוי בורר. בית המשפט נעתר לבקשה והורה, כאמור בהסכם הפשרה, כי ככל שלא יגיעו הצדדים להסכמה בדבר זהות הבורר, זה ימונה על ידי ראש לשכת עורכי הדין. בהתאם, ביום 26.3.2015 מינה ראש לשכת עורכי הדין את הנשיא (בדימ') א' גורן כבורר להכרעה במחלוקות בין הצדדים (להלן: הבורר).

 

  1. המחלוקת הנוכחית שבין הצדדים נוגעת לשאלה פרשנית העולה מהסכם 2004 והסכם לנדקו-מילומור, בדבר התמורה המגיעה למבקשות בגין תכנון וביצוע עבודות הפיתוח בתחומה של המשיבה. לטענת המועצה, המבקשות זכאיות לתמורה בשיעור של 8.5% מעלות תכנון וביצוע העבודות שינוהלו ויבוצעו על ידן. המועצה נסמכת בטענתה, בין היתר, על הגדרת "שכר טרחת החברה" שבסעיף 2 להסכם 2004 שלשונה "סך השווה ל-8.5% מעלות ביצוע העבודות בפועל בצירוף עלויות התכנון והליווי האדריכלי, הנדסי, כלכלי ומשפטי וכל עלות ישירה ו/או עקיפה לרבות חברת הניהול וכן כל הוצאה בלתי צפויה מראש, אשר הוצאתם תדרש לשם ביצוע העבודות". מנגד, המבקשות סבורות כי התמורה המגיעה להן עומדת על סך של 92% מהסכום שייגבה על ידי המועצה כאגרות והיטלים בגין עבודות הפיתוח, וזאת בהתבסס, בין היתר, על סעיף 12.1.1 להסכם 2004, לפיו "התמורה לה זכאית החברה תעמוד על סך השווה ל-92% מסכום היטלי הפיתוח שנגבו או יגבו במקרקעין".

 

  1. יצוין כי בצד המחלוקת הפרשנית הקיימת בין הצדדים, המועצה טענה כי פרשנותן של המבקשות להסכם 2004 בהכרח מייחסת למועצה חתימה על הסכם בלתי חוקי (כפי שיבואר בהמשך), שדינו להתבטל. מנגד טענו המבקשות כי המועצה מנועה מלהעלות טענה זו, נוכח התחייבותה במסגרת הסכם הפשרה שלא להעלות טענות באשר לנפקות הסכם 2004 או חוקיותו.

 

  1. בפסק בוררות מנומק מיום 23.11.2016 קיבל הבורר את עמדת המבקשות, והכריע כי התמורה המגיעה להן בגין ביצוע עבודות הפיתוח היא 92% מהיטלי הפיתוח שגבתה המועצה (להלן: פסק הבוררות).

 

פסק דינו של בית המשפט המחוזי

  1. על פסק הבוררות הגישה המועצה בקשת רשות ערעור לבית המשפט המחוזי. בית המשפט דן תחילה בשאלה האם יש להיעתר לבקשה, וזאת בשים לב להוראות חוק הבוררות, התשכ"ח-1968 (להלן: חוק הבוררות), ובפרט להוראת סעיף 29ב הקובעת כי "צדדים להסכם בוררות אשר התנו שעל הבורר לפסוק בהתאם לדין, רשאים להסכים כי ניתן לערער על פסק הבוררות, ברשות בית המשפט, אם נפלה בו טעות יסודית ביישום הדין אשר יש בה כדי לגרום לעיוות דין..." (ההדגשות הוספו – ד.מ.). בעניין זה קבע בית המשפט כי פרשנות המונח "תמורה" בהסכם מעוררת שאלות של תקינות מנהלית ולה השפעה של ממש על הקופה הציבורית, וככל שנפלה בפסק הבוררות טעות ביישום הדין – יש בה כדי לגרום לעיוות דין. בנסיבות אלה, ראה בית המשפט המחוזי לנכון ליתן רשות ערעור ודן בבקשה כבערעור.

 

  1. לאחר מכן עבר בית המשפט לדון בפרשנות המונח "תמורה", וקבע כי לשון הסכם 2004 מחייבת הבחנה בין מונח זה, אשר לא זכה להגדרה מפורשת בהסכם, לבין המונח "שכר" בהקשר של שכר טרחת המבקשות בגין ביצוע העבודות. נוכח הגדרת "שכר טרחת החברה" בסעיף 2 להסכם 2004 כשכר מוגדר בשיעור של 8.5% מעלות ביצוע העבודות, קבע בית המשפט כי יש לפרש את המונח "תמורה" בהתאם לפרשנות המוצעת על ידי המועצה. לפי פרשנות זו, 92% מהסכומים שייגבו על-ידי המועצה כהיטלי פיתוח ישמשו כ"קופה" למימון העבודות בכללותן, כאשר שכר הטרחה של המבקשות בסך של 8.5% מעלות הפיתוח ייגבה מתוך אותה קופה. חיזוק לפרשנות זו מצא בית המשפט בסעיף 12.8.4.1 להסכם 2004, אשר קבע מפורשות שהשכר עומד על 8.5% מעלות ביצוע העבודות, שהוגדרה כ"עלות ביצוע העבודות בפועל בצירוף עלויות התכנון והליווי האדריכלי... בתוספת שכר טרחת החברה בסך של 8.5% בצירוף מע"מ כדין" (ההדגשה הוספה – ד.מ.).

 

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.


חזרה לתוצאות חיפוש >>
שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ