בג"צ
בית המשפט העליון
|
10307-08
08/12/2008
|
בפני השופט:
1. א' גרוניס 2. מ' נאור 3. י' דנציגר
|
- נגד - |
התובע:
איגוד חברות הפרסום עו"ד אליעד שרגא
|
הנתבע:
1. הרשות השניה לטלוויזיה ולרדיו 2. מועצת הרשות השנייה לטלויזיה ולרדיו 3. יושבת ראש מועצת הרשות השניה לטלוויזיה ולרדיו 4. שר התקשורת 5. היועץ המשפטי לממשלה
|
פסק-דין |
השופט י' דנציגר:
1.
לפנינו עתירה למתן צו על תנאי, במסגרתה מבקשת העותרת כי בית משפט זה יוציא מלפניו שורה של צווים בקשר עם עריכת שימוע לציבור בנושא "שינויים בהסדרת פעילותם של ערוצים 2 ו-10" (להלן –
השימוע
) שעניינם, בין היתר, דחיית מועד השימוע ב-60 ימים לפחות; קיום השימוע לאחר מסירת הבהרות לעותרת לגבי נושא השימוע ולאחר שתינתן לעותרת ארכה מספקת לצורך לימוד הרפורמה נשוא השימוע ולשם גיבוש עמדתה; מתן זכות תגובה לעותרת על טענותיהם של אחרים אשר ישמיעו את עמדתם במסגרת השימוע; פרסום תנאי השימוע באופן פרטני יותר; ביטול המגבלה לפיה ההתייחסות לשינויים נשוא השימוע תוגש בכתב, בהיקף שלא יעלה על 25 עמודים; מתן זכות לעיון במסמכים ועוד.
2.
ביום 26.11.08 פורסמה באתר האינטרנט של הרשות השניה לטלוויזיה ולרדיו (להלן –
הרשות
) הודעה שכותרתה: "שימוע לציבור בנושא: שינויים בהסדרת פעילותם של ערוצים 2 ו-10" (להלן –
ההודעה
), כדלקמן:
"הרשות השנייה מקיימת בדיקה של מחויבויות ערוץ 2 וזאת בהתאם לסמכויותיה הכלליות ולנקודת בדיקה שנקבעה במכרז ערוץ 2, לפיהם בתום שנתיים לשידורים תיערך בדיקה של המחוייבויות החלות על זכייני ערוץ 2 בהיבט של מצב שוק הטלוויזיה מבחינה כלכלית ומקצועית. לצד כך בוחנת הרשות גם את מחויבויות ערוץ 10. במסגרת בדיקת הרשות עלה כי חלו שינויים בשוק הטלוויזיה במהלך השנתיים האחרונות, שינויים הנוגעים באופן ההתנהלות של שוק ההפקה והיצירה, בתהליכי העבודה של יצירת ההפקות, בהשקעה בתוכן, בהרגלי הצפייה של צופי הטלוויזיה, ובהתנהלות של גורמי השידור המתחרים.
במסגרת פרוייקט מיקוד הרגולציה מבקשת הרשות לתת מענה להתפתחויות המקצועיות האמורות, לשינויים הכלכליים, וכמו כן למקד את הכללים החלים על השידורים בתחום התוכן והפרסום, כך שהם ייתנו מענה לסוגיות המרכזיות של הרגולציה הציבורית על שידורי הטלוויזיה. בתוך כך תמוקד ותפושט הרגולציה, תוך הבהרת הכללים וגיבוש נהלי תקשורת ענייניים עם הגופים המפוקחים של הרשות השנייה."
בהמשך, כוללת ההודעה רשימה של 25 נושאים לגביהם מתבקשת עמדת הציבור וכן פירוט של כל נושא ונושא הכולל נתונים פרטניים כגון: היקף הוצאות בגין תוכניות שונות; חלוקת מכסות והוצאות בין תוכניות; שעות שידור ועוד. על פי ההודעה, נדרשים המעוניינים בכך להביע את עמדתם והתייחסותם לנושאים המפורטים בהודעה בכתב, בהיקף שלא יעלה על 25 עמודים ובשלושה העתקים, עד ליום 9.12.08, בשעה 16:00, כאשר הרשות שומרת לעצמה את הזכות לזמן את הפונים לצורך השלמת עמדתם בעל פה ומציינת כי על פונים המעוניינים בכך, לציין זאת בפנייתם.
3.
העותרת, איגוד חברות הפרסום, הינה עמותה רשומה שלדבריה חברות בה
כ-60 חברות פרסום המרכזות יחד כ-80% מהיקף פעילות הפרסום בישראל. העותרת, הסבורה כי יש לה נגיעה לנושאים המופיעים בהודעה האמורה במובן זה שהיא עלולה להיפגע מהם, מבקשת להגיש את עמדתה בהתאם לה. ואולם, העותרת סבורה כי אופן הפנייה שמאפשרת הרשות השניה, לרבות סד הזמנים שנקבע ואופן הגשת ההתייחסות בכתב בלבד, מונע ממנה להגשים את זכות הטיעון המוקנית לה, לשיטתה, בעניין זה.
לפיכך, פנתה העותרת לרשות, במכתב שתאריכו 30.11.08, ארבעה ימים לאחר פרסום ההודעה, באמצעות באי כוחה במכתב, במסגרתו ציינה את השפעתם של השינויים המתוכננים על חברות הפרסום החברות בה, ודרשה כדלקמן:
"א.
ליתן הבהרות לעניינים המועלים בסעיפים 8, 9, 10, 12, 13, 16, 17, 18, 19, ו-20 למכתבכם, אשר יאפשרו מתן התייחסות עניינית להם.
ב.
ליתן למרשנו [
לעותרת – י.ד.
] פרק זמן של 60 יום לאחר קבלת ההבהרות האמורות, למסור את התייחסותו, ללא מגבלת עמודים."
?xml:namespace>