בר"ע
בית דין ארצי לעבודה
|
8010-03-11
10/03/2011
|
בפני השופט:
נילי ארד נשיאה
|
- נגד - |
התובע:
חברת רכבת ישראל בע"מ עו"ד נועה בר-שיר עו"ד אלון עזרא עו"ד גדעון רובין
|
הנתבע:
הסתדרות העובדים הכללית החדשה האגף לאיגוד מקצועי עו"ד בני כהן עו"ד מורן סבוראי עו"ד ברק כלב
|
החלטה |
הנשיאה נילי ארד
1. המבקשת בהליך זה - רכבת ישראל, עתרה לבית הדין האזורי לעבודה בחיפה למתן סעדים זמניים למניעת שיבושי עבודה שהחלו ביום 7.2.2011 והמתבטאים בחוסר שיתוף פעולה עם עובדי "אגף פיקוח תפעולי" ברכבת. משנדחתה עתירתה הגישה רכבת ישראל לבית דין זה בקשת רשות ערעור, מושא ההליך שלפניי.
עד שאגיע לגופם של דברים אקדים ואפנה ל
השתלשלות העניינים שהביאתנו עד הלום.
ההודעות על סכסוך עבודה
2. ביום 28.10.2010 הודיעה ההסתדרות לממונה הראשי על יחסי עבודה על סכסוך עבודה ברכבת ישראל, בהתאם
לסעיף 5א לחוק יישוב סכסוכי עבודה, התשי"ז-1957. לפי העולה מן ההודעה "העניינים שבסכסוך" הם בעיקרם אלה: (א) החלטות חד צדדיות על מיקור חוץ (outsourcing) של פונקציות שונות ברכבת (ב) קבלת החלטות באופן חד צדדי וללא ידיעת נציגות העובדים המוסמכת (ג) התנהגות מזלזלת ופוגענית בנציגות העובדים ונקיטת פעולות שיש בהן כדי להצר את צעדי הוועד.
ביום 30.1.2011 שלחה ההסתדרות לממונה הראשי על יחסי עבודה הודעה שנייה על סכסוך עבודה ברכבת ישראל, במסגרתה הודיעה על עילה נוספת ל"עניינים שבסכסוך" והיא "כוונת המעסיק לנקוט בשינוי מבני/ארגוני במסגרת הקמת חברת בת למטענים". (שתי ההודעות יכונו להלן:
ההודעות על סכסוך עבודה).
הקמת האגף לפיקוח תפעולי וסירוב העובדים לשיתוף פעולה
3. במהלך אוקטובר 2009 אישר דירקטוריון רכבת ישראל הקמתו של אגף פיקוח תפעולי, שיפעל בשיתוף עם המפקחים התפעוליים ברכבת. זאת בין היתר, בעקבות המלצות מבקר המדינה בדו"ח ביקורת על חברת רכבת ישראל בע"מ בנושא "הטיפול בתאונות ובבטיחות" מיולי 2006. בחודשים שלאחר מכן, פעלו גורמים שונים ברכבת ישראל לגיבוש נוהל לפיקוח תפעולי להסדרת פעילות האגף. הנוהל בנוסחו הסופי נחתם על ידי מנכ"ל רכבת ישראל ביום 2.2.2011 (נוהל 90-01-01). לפי הנטען על ידי הרכבת, הנוהל הופץ לעובדיה באמצעות הדואר האלקטרוני ביום 6.2.2011 (להלן:
הנוהל).
4. למחרת היום, בתאריך 7.2.2011, הפיץ מזכיר ועד עובדי תנועה צפון, מר יעקב ענף, הודעת דואר אלקטרוני לכל מנהלי התחנות הכפופים לו, בה נכתב כך:
"עפ"י הוראת יו"ר ועד כללי, ועד להוראה חדשה, אין לשתף פעולה עם עובדי מחלקת פיקוח של אגף פיקוח תפעולי בראשות דוד בן זקן".
לטענת הרכבת, ממועד זה ואילך סירבו העובדים ומסרבים לשתף פעולה עם עובדי אגף הפיקוח התפעולי, באופן שלמעשה מנע ומונע ממנהל אגף פיקוח תפעולי ועובדיו לבצע את עבודתם הרגילה והסדירה.
בקשת הצד של רכבת ישראל ודחייתה בהחלטת בית הדין האזורי
5. ביום 22.2.2011 הגישה רכבת ישראל לבית הדין האזורי בחיפה בקשת צד בסכסוך קיבוצי, בה עתרה למתן סעדים זמניים וקבועים נגד "שביתה בלתי חוקית ובלתי מוגנת בשירות הציבורי", בטענה כי מדובר בשביתה פראית שלא ניתנה לגביה הודעה כדין, שביתה שעילתה משפטית, ושביתה המהווה הפרה של סעיף שקט תעשייתי בחברה (להלן:
בקשת הצד של הרכבת) .
6. בהחלטה מיום 28.2.2011 דחה בית הדין האזורי לעבודה בחיפה (הנשיא רמי כהן ונציגי הציבור הגב' עדה וולקן ומר דוד גבאי; סק 41168-02-11 סק 41186-02-11) את הבקשה למתן סעדים זמניים שהגישה הרכבת. עיקר טעמיו היה באלה:
העיתוי של שיבושי העבודה מצביע לכאורה על זיקה בין הצעדים הארגוניים שנקטו עובדי הרכבת, לבין יישומו של הנוהל החדש, ועל כך שהעיצומים ננקטים בתגובה לפרסום הנוהל;
בשלב זה של ההליך, טרם שמיעת ראיות, לא ניתן לקבוע האם יישום הנוהל משפיע על זכויות העובדים, והאם בשל כך קמה חובה על הרכבת ליידע את הארגון היציג בנוגע ליישום הוראות הנוהל, ולהיוועץ עימו;
במקרים ההולמים וכיוצא מן הכלל, ניתן לשייך צעדים ארגוניים שנוקטים בהם העובדים להודעות קיימות על סכסוך עבודה;
במקרה הנדון, הוכח לכאורה כי שיבושי העבודה מושא הדיון, אינם עומדים בניגוד להתחייבות המשיבים ל
סעיף השקט התעשייתי, בהסכם הקיבוצי מחודש ינואר 2010 (להלן:
הסכם 2010). שכן, שיבושי העבודה ננקטים לכאורה בעניינים אחרים מאלו שהוסדרו בהסכם;
מאזן הנוחות נוטה בבירור לאי מתן הסעד הזמני.
הבקשה לרשות ערעור