אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> האם התקנות בארה"ב האוסרות על חברות טלמרקטינג להתקשר לאנשים המופיעים ברשימת "do not call" - עומדות במבחן החוקתיות

האם התקנות בארה"ב האוסרות על חברות טלמרקטינג להתקשר לאנשים המופיעים ברשימת "do not call" - עומדות במבחן החוקתיות

תאריך פרסום : 19/02/2004 | גרסת הדפסה


בית המשפט המחוזי
03-1429
17/02/2004
בפני השופט:
1. HENRY
2. EBEL
3. SEYMOUR


- נגד -
התובע:
1. MAINSTREAM MARKETING SERVICES
2. INC.

הנתבע:
1. FEDERAL TRADE COMMISSION
2. TIMOTHY J. MURIS
3. Chairman of the Federal Trade Commission; SHEILA F. ANTHONY
4. Commissioner
5. Federal Trade Commission; MOZELLE W. THOMPSON
6. Commissioner
7. Federal Trade Commission; ORSON SWINDLE
8. Commissioner
9. Federal Trade Commission; THOMAS B. LEARY
10. Commissioner
11. Federal Trade Commission; J. HOWARD BEALES
12. III
13. Director
14. Bureau of Consumer Protection
15. in their official capacities

EBEL, Circuit Judge.

The four cases consolidated in this appeal involve challenges to the national do-not-call registry, which allows individuals to register their phone numbers on a national "do-not-call list" and prohibits most commercial telemarketers from calling the numbers on that list. The primary issue in this case is whether the First Amendment prevents the government from establishing an opt-in telemarketing regulation that provides a mechanism for consumers to restrict commercial sales calls but does not provide a similar mechanism to limit charitable or political calls. We hold that the do-not-call registry is a valid commercial speech regulation because it directly advances the government's important interests in safeguarding personal privacy and reducing the danger of telemarketing abuse without burdening an excessive amount of speech. In other words, there is a reasonable fit between the do-not-call regulations and the government's reasons for enacting them.

As we discuss below in greater detail, four key aspects of the do-not-call registry convince us that it is consistent with First Amendment requirements. First, the list restricts only core commercial speech i.e., commercial sales calls. Second, the do-not-call registry targets speech that invades the privacy of the home, a personal sanctuary that enjoys a unique status in our constitutional jurisprudence. See Frisby v. Schultz, 487 U.S. 474, 484 (1988). Third, the do-not-call registry is an opt-in program that puts the choice of whether or not to restrict commercial calls entirely in the hands of consumers. Fourth, the do-not-call registry materially furthers the government's interests in combating the danger of abusive telemarketing and preventing the invasion of consumer privacy, blocking a significant number of the calls that cause these problems. Under these circumstances, we conclude that the requirements of the First Amendment are satisfied.

A number of additional features of the national do-not-call registry, although not dispositive, further demonstrate that the list is consistent with the First Amendment rights of commercial speakers. The challenged regulations do not hinder any business' ability to contact consumers by other means, such as through direct mailings or other forms of advertising. Moreover, they give consumers a number of different options to avoid calls they do not want to receive. Namely, consumers who wish to restrict some but not all commercial sales calls can do so by using company-specific do-not-call lists or by granting some businesses express permission to call. In addition, the government chose to offer consumers broader options to restrict commercial sales calls than charitable and political calls after finding that commercial calls were more intrusive and posed a greater danger of consumer abuse. The government also had evidence that the less restrictive company-specific do-not-call list did not solve the problems caused by commercial telemarketing, but it had no comparable evidence with respect to charitable and political fundraising.

The national do-not-call registry offers consumers a tool with which they can protect their homes against intrusions that Congress has determined to be particularly invasive. Just as a consumer can avoid door-to-door peddlers by placing a "No Solicitation" sign in his or her front yard, the do-not-call registry lets consumers avoid unwanted sales pitches that invade the home via telephone, if they choose to do so. We are convinced that the First Amendment does not prevent the government from giving consumers this option.

I. BACKGROUND

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.


חזרה לתוצאות חיפוש >>
שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ