אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> סמכות בימ"ש למשפחה לדון בתביעת חסויה למזונות

סמכות בימ"ש למשפחה לדון בתביעת חסויה למזונות

תאריך פרסום : 02/05/2016 | גרסת הדפסה

תמ"ש
בית משפט לעניני משפחה קריות
27668-11-15
11/04/2016
בפני השופטת:
מרינה לוי

- נגד -
המבקש:
עמותה פלונית ואח'
המשיב:
אלמוני
החלטה
 

 

  1. למי קנויה הסמכות לדון בתביעת המזונות המוגשת לבית משפט זה? זו הסוגיה המונחת להכרעה.

בעוד שהתובעת סבורה כי הסמכות נתונה לבימ"ש זה, טוען האב (המשיב 2) כי הסמכות מסורה לכב' ביה"ד הרבני.

 

רקע עובדתי בתמצית

  1. ביום 12.11.15 הוגשה תביעת החסויה למזונותיה.

 

  1. החסויה, כבת 15 וחצי כיום, שוהה בפנימייה ובסופי שבוע מתארחת אצל סבתה (להלן: "החסויה" או "הבת").

 

  1. האפוטרופא על החסויה, הינה עמותת "......", אשר מונתה ביום 12.7.12.

 

  1. אם החסויה סובלת מפיגור, כך לטענת התובעת. לטענת האב, סובל אף הוא מפיגור.

 

  1. ביום 10.07.00, התקיים דיון בפני כב' בית הדין הרבני האזורי בחיפה בנוכחות הצדדים ובאי כוחם בו נדון נושא המזונות לגופו. בתום הדיון ניתנה החלטה זמנית על פיה יתגרשו ההורים, הבת (החסויה) תועבר לחזקת האם והאב יחויב בדמי מזונותיה בסך של 500 ₪ לחודש (650 ₪ משוערך להיום).

 

  1. ביום 4.6.08, זמן מה לאחר הוצאת הבת לפנימייה, ניתנה החלטה ע"י כב' ביה"ד הרבני בזו הלשון: "לאחר עיון בחומר שבתיק, מחליט ביה"ד: להעתר לבקשה מתאריך 06.05.08 להפסקת חיוב תשלום המזונות עבור הקטינה מתאריך 06.03.08 מועד החלטת ביהמ"ש להוצאת הקטינה מידי האם והסבתא ......".

יוער כי, ההחלטה ניתנה לאחר קבלת תגובת האם.

 

טענות התובעת 

  1. האב אינו מסייע לה כלל ואינו משלם מזונותיה ולו חלקיים. על כן, אין כל מניעה לתביעה עצמאית מצידה. סבתא של הקטינה מתקיימת בדוחק מגמלת זקנה ואין לה אפשרות לכלכל אותה כאשר היא מגיעה לביקורים במהלך סופי השבוע והחופשות.

 

  1. החיוב במזונותיה של הבת בוטל במעמד צד אחד, על ידי כב' בית הדין הרבני, ללא דיון לגופו של עניין, דבר ורק בהסתמך על מידע בדבר מעבר הבת לפנימייה.

 

  1. אין בעובדה כי הנתבע נכה 100% על מנת לשלול זכאותה למזונות ממנו.

 

טענות הנתבע

  1. הסבתא אינה אפוטרופא של הקטינה ולכן לא זכאית למזונות לנכדתה.

 

  1. כב' ביה"ד נתן לתובעת שהות למתן תגובה לגבי ביטול המזונות קודם למתן החלטתו. אין צורך בדיון פרונטלי ודי בכתבי הטענות של הצדדים בכדי ליתן החלטה מבוססת וראויה.

 

  1. לגופם של דברים, הכנסתו של האב הינה 1,700 ₪ בלבד ועוד 2,500 ₪ קצבת מל"ל. עליו להתקיים מסכום זעום זה ולממן שכירות, בעוד שלחסויה יש היכן לגור והיכן לאכול.

 

דיון והכרעה

  1. המבחן העקרוני אשר התגבש בביהמ"ש העליון לצורך הבחנה בין תביעה עצמאית לתביעה לשינוי מזונות או תביעה נמשכת הינו "דן ופסק מהותי" קרי, בשאלה האם התקיים בעניינן של מזונות הקטינות דיון בנפרד ובלא תלות בסכסוך בין הוריהן, ובית הדין החליט בהתאם לנסיבות המיוחדות אשר עמדו בפניו (בג"ץ 4407/12 פלוני נ' בית הדין הרבני הגדול לערעורים (7.2.2013), בע"מ 6295/15 פלונית נ' פלוני (25.10.2015)). אין צורך לעניין החלטה זו להיכנס להבחנות בעמדות השופטים בהרכב.

 

  1. במקרה שלפנינו אכן נקבעו דמי המזונות המקוריים בדיון מהותי במעמד הצדדים ובאי כוחם, תוך בחינת צרכי הקטינה לגופם ואין מחלוקת כי כב' ביה"ד הרבני "דן ופסק" בצורה מהותית.

 

  1. עם זאת, המקרה שבפני שונה מהמקרים אשר נידונו בפסיקה; בהליכים הקודמים בפני כב' בית הדין הרבני, יוצגה הקטינה באמצעות אימה. כעת, האם אינה צד להליך ועמדתה כלל אינה ידועה. הקטינה הגישה עתירתה באמצעות האפוטרופא הממונה עליה. אין המדובר כאן בהמשכיות ההליך הקודם, אלא תביעה חדשה עצמאית ושונה מקודמתה שכן כאמור כעת מיוצגת הקטינה על ידי אפוטרופוס ציבורי ממונה. אין לקטינה מעמד בבית הדין הרבני ואין בפניה כל אופציה לתביעת מזונותיה אלא בביהמ"ש זה במסגרת תביעתה העצמאית.

 

  1. סוף דבר- הבקשה לדחייה על הסף בשל חוסר סמכות עניינית - נדחית.

 

  1. בשים לב לנסיבות – אין צו להוצאות. כל צד יישא בהוצאותיו.

 

  1. המזכירות תודיע החלטה זו לב"כ הצדדים ותסגור את הבקשה.

 

 

ניתנה היום,  ג' ניסן תשע"ו, 11 אפריל 2016, בהעדר הצדדים.

 

 

 


בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ