פתח דבר
הנאשם הודה והורשע במיוחס לו בכתב האישום המתוקן, במסגרת הסדר טיעון. הצדדים לא הגיעו לענישה מוסכמת וכל צד טען לעמדתו בעניין זה. בהמשך אעמוד על עיקרי הדברים שבכתב האישום המתוקן.
גם כאן אדגיש, כי בפירוט הדברים המובאים על ידי, יש משום התייחסות רק לעניינו של נאשם 2. כך גם באשר למה שאביא בהמשך, לגופם של דברים, בעת שאעמוד על המשמעויות המשתמעות ממה שעשה הנאשם.
על כן אבהיר, כי כל האמור בגזר דין זה מתייחס לנאשם 2 לבדו ואין בדברים משום הבעת עמדה באשר לאחריותם או מעשיהם של נאשמים אחרים, שהמשפט בענינם מתנהל או כאלה שטרם נגזר דינם.
הענינים הכלליים בראשית כתב האישום המתוקן
בתחילת כתב האישום המתוקן, מביאה המאשימה פרטים אודות רשות המיסים ותפקידיה.
הנאשם הוא איש עסקים ורואה חשבון, שפעילותו כוללת גם ייעוץ לגופים וחברות שונות בענייני מס וכן פעולות עבור נישומים ברשות המיסים.
הנאשם הכיר את ג'קי מצא על רקע פעילותו המקצועית, קשריו עם עובדים רבים ברשות וחברותו עם איתן רוב, שקדם למצא בתפקידו כראש רשות המיסים.
במועדים הרלוונטיים לכתב האישום פעלו הנאשם ויורם קארשי, אנשי עסקים ובעלי אינטרסים ברשות המיסים, על מנת לבסס את השפעתם על הנעשה ברשות, להשיג דריסת רגל ולהשפיע על החלטות המתקבלות בה. דרכם של השניים הייתה לסייע לעובדי רשות המיסים, על ידי קידום בתפקיד או בכל דרך אחרת, על מנת ליצור את מחויבותם של אלה כלפיהם. הנאשם וקראשי פעלו מתוך ציפייה, כי עובדי הרשות שקיבלו ביודעין את סיועם, יפעלו עבורם במסגרת מילוי תפקידם, יקנו להם השפעה ברשות ויקדמו אינטרסים אישיים שלהם.
כמתואר בכתב האישום, עובדי הרשות קיבלו במועדים שונים את הסיוע שניתן להם בעד פעולה הקשורה בתפקידם, ביודעם שהנאשם וקארשי חפצים בביסוס השפעתם ברשות ומצפים מהם לפעול עבורם במסגרת מילוי תפקידם.
במקרים אחדים פעלו עובדי הציבור, במסגרת מילוי תפקידם, על מנת לקדם את ענייניהם האישיים של הנאשם וקארשי, לבסס את השפעתם וליתן להם דריסת בקבלת החלטות ברשות.
פרק ראשון - שוחד למצא
בחודש אוקטובר 2005, הודיע מנהל רשות המיסים, איתן רוב, כי בכוונתו לסיים את תפקידו ולפרוש בסוף השנה האזרחית האמורה. מנהל הרשות, היה אמור באותה עת, להתמנות בידי הממשלה, לפי הצעת שר האוצר. מצא, שכיהן אותה עת כסמנכ"ל הרשות לעניינים מקצועיים, שאף להתמנות במקומו של רוב כמנהל הרשות, בשעה שהיו מועמדים אחדים לתפקיד והתנהלה ביניהם תחרות. מצא הביע בפני הנאשם את שאיפתו להתמנות לתפקיד, לאחר סיום כהונתו של רוב וזה אמר לו, כי יביא להמלצה עליו לתפקיד בפני שר האוצר אהוד אולמרט. בנוסף, פנה הנאשם למצא והציע לו להיפגש עם קארשי, אחיה של שולה זקן, שכיהנה אותה עת כעוזרת בכירה לשר האוצר, כדי לקדם פגישה בינו לבין זקן וזאת על מנת לסייע למצא לזכות במינוי לתפקיד מנהל הרשות.
במוצאי שבת אחת, במהלך החודשים אוקטובר- נובמבר 2005, הגיעו מצא והנאשם לביתו של קארשי והנאשם הציג את מצא בפני קארשי, כמי שהוא חפץ במינויו למנהל רשות המיסים. במהלך הפגישה, הציג עצמו מצא בפני קארשי, שידע כי הוא נפגש עמו כדי לקדם את מינויו והציג עצמו כאחיה של זקן.
בהמשך לפגישה האמורה, שוחח קארשי עם זקן ותיאם עמה את זימונו של מצא, המינויו הרצוי מבחינתו, לפגישה עמה. בהמשך הודיע לו קארשי על כך. בסמוך לאחר מכן, לפני שהמועמדים לתפקיד זומנו לפגישה עם שר האוצר, זימנה זקן את מצא לראיון מקדים במשרדה ובסמוך לכך זימנה גם את שני המועמדים האחרים.
במהלך הפגישה בין זקן למצא, שבמסגרתה הציג עצמו מצא בפניה, נכנס גם קארשי ללשכה. הנאשם וקראשי העניקו למצא סיוע, כדי לקדם את מינויו לתפקיד מנהל הרשות, על מנת ליצור מחויבות של מצא כלפיהם. השניים פעלו כאמור מתוך ציפיה שכמנהל הרשות, יפעל מצא עבורם במסגרת מילוי תפקידו ויקנה להם השפעה ברשות המיסים. הנאשם וקארשי רצו להשיג השפעה שתתבטא בעיקר בקידום עובדים ברשות לפי דרישותיהם, מתוך ציפייה, כי עובדים אלה יטיבו עמם במסגרת מילוי תפקידם.
מצא קיבל את סיועם של הנאשם וקארשי בקידומו לתפקיד מנהל הרשות ביודעו, כי לשניים עניין אישי ועסקי ברשות המיסים.
ביום 11.12.05 בחרה ממשלת ישראל, על-פי הצעת שר האוצר, במצא למנהלה של רשות המיסים והוא נכנס לתפקידו בינואר 2006.
בהמשך להשתלשלות האירועים האמורה, פנו הנאשם וקארשי למצא ותבעו ממנו למנות או לקדם עובדי רשות שבקידומם חפצו ולפעול למען אינטרסים שלהם. מצא איפשר לשניים דריסת רגל בקבלת החלטות ברשות המיסים. בחלק מהמקרים מצא נעתר לדרישותיהם של הנאשם וקארשי ופעל על מנת למנות עובדי רשות בהתאם לתביעתם.