אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> ה"פ 50657-07-13 ינאי ואח' נ' ש.ש. אדיר בע"מ ואח'

ה"פ 50657-07-13 ינאי ואח' נ' ש.ש. אדיר בע"מ ואח'

תאריך פרסום : 02/12/2015 | גרסת הדפסה

ה"פ
בית המשפט המחוזי באר שבע
50657-07-13
13/01/2015
בפני השופט:
אריאל ואגו

- נגד -
:
1. חגית ינאי
2. ש.ב.ו.

המשיבה:
ש.ש. אדיר בע"מ
עו"ד י. גדעונין
עו"ד ק. בן איון ות. פלג
פסק דין
 

 

זוהי המרצת פתיחה למתן סעד הצהרתי בדבר בטלותו של משכון, שנרשם על זכויותיו האובליגטוריות של המנוח שמעון בן חמו ז"ל בנחלה מס' 37 במושב עוצם, זכויות הרשומות ברשות מקרקעי ישראל.

 

פועל יוצא- המבקשים חפצים להביא לסגירת תיק הוצל"פ (14-08740-12-7 ב"ש) אשר המשיבה פתחה ע"מ להביא למימוש המשכון.

 

נוהל הליך הוכחות בתיק, והוגשו סיכומים בכתב. לנוכח התוצאה שהגעתי אליה, איני רואה הכרח להמתין להגשת סיכומי תשובה של ב"כ המבקשים על סיכומי ב"כ המשיבה, אף שניתנה הזכות לכך.

 

המבקשים הינם אלמנתו של המנוח ובנם, הקטין, צאצא משותף למנוח ולמבקשת. המנוח, מר בן חמו ז"ל, נפטר באופן פתאומי ביום 21/8/11. המנוח הותיר ילדים גם מנישואין קודמים, ושתי קבוצות היורשים, המבקשים שכאן והילדים האחרים, מתדיינים בהקשר הזכויות בעזבון המנוח. ב"כ המבקשים מכהנת גם כמנהלת עזבון זמנית, יחד עם עו"ד ק. בן איון, המייצג את ילדיו האחרים של המנוח.

 

לכאורה, הצהרה על בטלות המשכון היא אינטרס משותף לכלל היורשים, מתוך הגדלת מאסת נכסי העזבון, ומניעת גריעת הנחלה לטובת המשיבה החפצה במימושה מכח שטר המשכון. בפועל- המבקשים סבורים (ואין צורך לטעת בכך מסמרות), שקבוצת היורשים האחרת והמשיבה גם יחד, ושמא בגדר "קנוניה סיבובית" כלשהי, חפצים להותיר המשכון על כנו על מנת למנוע מהמבקשים דווקא לרשת את הזכויות בנחלה, או את חלקן.

 

עסקת היסוד, שלהבטחת חיובי המנוח בגידרה נרשם המשכון, הינה הלוואה בסכום של 1 מיליון ₪, שלכאורה נלקחה ע"י המנוח, כלווה, מכספי המשיבה, בסמוך לאמצע חודש 9/2010. מישכון זכויות המנוח בנחלה היה, לכאורה, אחת הבטוחות להחזר החוב. משזה לא נפרע- חפצה המשיבה לפעול למימוש הבטוחה.

 

המבקשים עותרים להצהיר על בטלות המשכון מתוך שלל טענות, שחלקן נזנח, משהסתבר שאין לו בסיס (טענת זיוף חתימת המנוח על שטר המשכון) או שאינו רלבנטי עוד (טענת היות המשיבה חברה מפרת חוק). הטענות שנותרו צריכות הכרעה הן בשני מישורים: המישור "הטכני", שעניינו פגמים בהליך המישכון, רישומו, והיתכנות אכיפתו ומימושו מההיבט הדיוני, והמישור "המהותי"- הטענה שלפיה אין מאחורי המשכון שום הלוואה אמיתית ושאין חוב שלהבטחתו נעשה המשכון. לשיטה זו, מדובר בהלוואה פיקטיבית, שנעשתה למראית עין בלבד, וכדי לסייע בידי המנוח להבריח נכסיו תחת ידי המבקשת, לאחר שבני הזוג נפרדו והתפתח ביניהם מאבק גירושין.

 

אזקק תחילה לטענות במישור שכיניתי "טכני". ההכרעה תנומק בתמצית, משמצאתי שאין בהן כל ממש ויש לדחותן על- אתר. טענת "המהות", בדבר היות עסקת היסוד למראית עין בלבד, טעונה התייחסות מעמיקה, ומעוררת היא התלבטות לא קלה. ברי, שבלית חיוב בר תוקף- אין קיום למשכון ודינו להיבטל (ר' סעיף 1 של חוק המשכון תשכ"ז- 1967, שכותרתו " מהות המישכון", והוא מלמדנו כי " מישכון הוא שיעבוד נכס כערובה לחיוב. הוא מזכה את הנושה להיפרע מן המשכון אם לא סולק החיוב").

 

טענה ראשונה, שאינה במהות, נוגעת להיעדר אפשרות, לשיטת המבקשים, להיפרע במישרין, באמצעות מימוש בהוצל"פ, מהנחלה דנן, משהזכויות בה היו אובליגטוריות ואינן בגדר זכות של המנוח במקרקעין ומשאינן רשומות בלשכת רישום המקרקעין. משמע- אין מדובר במשכנתא, כהגדרתה בחוק המקרקעין תשכ"ט- 1969. מכאן - גורסים המבקשים, לא ניתן לממש המשכון ב"מסלול ישיר" באמצעות ההוצל"פ (ר' סעיף 90 לחוק המקרקעין וסעיף 18 לחוק המשכון), אלא, נדרש הליך "דו שלבי", שבגידרו יש לפנות קודם לביהמ"ש המוסמך להכרה בזכויותיו הקנייניות של הממשכן בנכס . כך, למשל, מסתמכים המבקשים על פסה"ד שניתן בביהמ"ש המחוזי בת"א בעניין "נגר נ. בנק המזרחי " (בר"ע 3144/04, כב' השופטת י. שטופמן, מיום 2/2/06, והאסמכתאות שם).

ברם, ובלי לטעת מסמרות לגוף הדברים, ההליך הנוכחי אינו הפלטפורמה הדיונית המתאימה והמוסמכת. הטענה הוצפה על ידי המבקשים, בפני רשם ההוצל"פ הנכבד, וניתנו החלטות, כאלה ואחרות. המרצת הפתיחה אינה תחליף להליכי השגה על ההחלטות בהוצל"פ. אגב, פסה"ד בעניין "נגר", שעליו נסמכים המבקשים, אכן, וכמתבקש, ניתן בגדר בקשת רשות ערעור על החלטת ראש ההוצל"פ, שדחה בקשה דומה שהועלתה בפניו. גם אם נגרוס, כי קיימת דרך דיונית אחרת להצפת טענה מעין זו, בפני בית משפט, אזי, הן מפן מהות העניין והן מפן שוויו הכספי- הסמכות העניינית לכך אינה נתונה לבימ"ש זה. לא זו אף זו- קבלת טענת המבקשים, לו נדונה לגופה, יכלה להשליך על אופן מימוש המשכון הספציפי, וההליך הנדרש לכך, אך לא על עצם נפקותו ותוקפו של המשכון, ככזה. מכאן, שאף אם נהלך לשיטת המבקשים- אין בכך להביא להענקת הסעד המרכזי שעתרו לו, ושתכליתו "לשחרר" את הנחלה מכל זכות שהמשיבה יכולה לטעון לקיומה בזיקה אליה.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ