אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> עניינו של חסוי - מינוי תומך החלטה בפיקוח אפוטרופוס לדין

עניינו של חסוי - מינוי תומך החלטה בפיקוח אפוטרופוס לדין

תאריך פרסום : 05/06/2016 | גרסת הדפסה

א"פ
בית משפט לעניני משפחה אשדוד
51663-01-16
11/05/2016
בפני השופטת:
ענת אלפסי

- נגד -
המבקשת:
האחיינית
המשיבים:
1. האחיין
2. היועץ המשפטי לממשלה (משרד הרווחה)

החלטה

 

בעניין: האיש

 

 

בדיון שהתקיים לפני היום נדונה שאלת האופן בו ניתן לסייע לאיש שגילו כ – 83 שנים.

 

האיש מנהל אורח חיים דתי, חי בצניעות בדירתו שלו, מתקיים מגמלת זקנה וגמלת ניידות, ברשותו מעט כספים שחסך בבנק, מתגורר בדירה משלו ובעליה של ודירה קטנה נוספת העומדת להשכרה.  בני משפחתו של האיש הם אחותו וילדיה, הם אחייניו.

 

לפני כחמש שנים מונתה אחייניתו כאפוטרופא על גופו ועל רכושו של האיש בהסכמתו המלאה, על מנת שתוכל לסייע לו, הואיל והתקשה להתנייד בשל בעיות רפואיות ברגליו, ובשל של שסמך עליה כי תנהל את ענייניו הכספיים. הדברים התנהלו על מי מנוחות, כאשר אחייניות נוספות מסייעות בידה, ולעיתים אף האחיינים יוצרים עימו קשר.

 

לפני כחדשיים  וחצי הגיע ארצה אחיין שהתגורר עד כה בארה"ב ,. לטענת האחיין, משיחת טלפון עם האחיינית הממונה כאפוט', התחוור לו כי יש בכוונתה לבצע פעולות כלשהן בנכסיו של האיש, העלולות לגרוע מחלקו בעזבונו של האיש, לרבות הדירה שאמור היה לרשת ממנו לטענתו. לטענתו, חש במצוקה בה היה נתון האיש, ועל כן שם פעמיו והגיע לישראל, הישר אל ביתו של האיש, בו הוא מתגורר מזה כחדשיים ומחצה. 

 

בשלב זה, פרץ סכסוך משפחתי בין האחיין שהגיע מחו"ל לבין האחיינית אשר שימשה אפוט' על האיש, המכחישה בתוקף את הטענות כלפיה וטוענת כי האחיין שהגיע מחו"ל הוא זה המעוניין להשתלט על נכסיו של האיש. לפיכך, הודיעה לבית המשפט כי מתקשה לשאת בתפקיד לבדה, ועל כן ביקשה לצרף אליה אח נוסף. כאשר העמיק הסכסוך בין האחים, ביקשה להתפטר מתפקידה ולהחליפה באחר.

 

בד בבד, הוגשה בקשה מטעם האיש, לפיה אחיין אחר ימונה כאפוט' עליו, במקום האפוט' הקודמת . בקשה אלה הוגשו בסיוע של האחיין שהגיע מחו"ל .

 

במצב דברים זה, הוזמן תסקיר עו"ס לשכת הרווחה ואף מונתה עורכת דין מטעם הלשכה לסיוע משפטי כאפוטרופא לדין, אשר תבחן את רצונו וטובתו של האיש. 

 

עמדתו העקרונית של ב"כ היועמ"ש היתה כי נוכח הויכוח המשפחתי יש למנות גורם חיצוני כאפוט' על רכושו של החסוי, כדי להימנע מניצול של בני המשפחה ולחסוך לאיש את המתח הנוצר בשל המחלוקת המשפחתית.

 

האפוט' לדין הודיעה כי האיש אינו מעוניין בשום פנים ואופן במינוי חיצוני, הוא סומך על האחיין הנוסף, הוא מעוניין לארח ביתו את האחיין שהגיע מחו"ל ומעוניין אף לעמוד בקשר עם אחייניותיו. עם זאת, קיים חשש רב לניצולו על ידי האחיינים, ועל כן מינויו של מי מהם כאפוט' עליו לא יפעל לטובתו.

 

ועדה שנתכנסה בלשכת הרווחה בעניינו של האיש העלתה הצעות שונות אשר יהא בהן כדי לסייע לו, כגון המרת הקצבאות ניתנות לו בקבלת סיוע בפועל, שילובו במרכז יום לקשיש, ופיקוח גורמי הרווחה על מצבו, עד קבלת החלטה בענייננו.

 

סעיף 36 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות תשכ"ב-1962 קובע, בין השאר כי יש לברר עמדתו של אדם בעניין מינוי אפוט' עליו טרם קבלת החלטה בעניין זה. השלב הראשון בו נשמעת עמדתו של אדם אשר עניינו עומד על הפרק היא באמצעות העו"ס לסדרי דין.

ואולם, בכל מקרה בו מתעוררת שאלה בעניין זה, נשמעת עמדתו בית המשפט.

 

בעניינו, לבקשת היועמ"ש הוקדם הדיון בעניינו ונקבע להיום, יום הזכרון, וערב יום העצמאות.

בדיון זה נכחו החסוי, בני משפחתו (האחייניות והאחיינים), העו"ס לסדרי דין, האפוטרופא לדין, ב"כ האחיין הנוסף, ב"כ האחיינית וב"כ היועמ"ש.

 

במרכזו של הדיון נשמע האיש עצמו, על מנת שניתן יהיה לברר מה רצונו ולקדם טובתו.

האיש, שאמנם מסתייע במקל הליכה, עמד לפני דוכן העדים ודיבר בקול צלול, כאשר הוא מישיר מבטו לבית המשפט ואומר דבריו בחיוך ובנועם. 

 

האיש סיפר כי מדי בוקר מתפלל ולאחר מכן רוכש מצרכי מזון בחנות ליד ביתו. אחר כך לומד תורה וסועד את ארוחת הצהריים עם אחד מאחייניו. אחר הצהריים נמצא בבית הכנסת לתפילת מנחה וערבית, ועם רדת החשיכה פונה לביתו, כאשר שוב אחד מאחייניו מארח לו לחברה.

 

בשבתות פוקד את בית הכנסת הגדול יותר שבסביבתו וזוהי סביבתו החברתית הקבועה.

אין הוא מעוניין במרכז יום לקשיש, הואיל ובבית הכנסת הוא פוגש אנשים צעירים יותר.

 

האיש סיפר על הטיפול המסור שקיבל מאחייניתו, ואף שבע רצון מכך שכעת האחיינים נמצאים  עימו בצהריים ובערב ואף הם דואגים לכל מחסורו, לרבות הסעתו לרופא וקבלת תרופות. מנקה מגיעה לביתו אחת לשבוע ומסייעת לו.

 

באשר לרכושו מסר נתונים חלקיים וכאן המקום לציין כי האחיינית אשר שימשה אפוט' עד כה, ציינה כי קיימים כספים נוספים הנמצאים בבעלותו בשני חשבונות בנק נוספים.  האיש טען כי רצונו להשכיר את דירתו הנוספת, להשתמש בכספי הקצבה המגיעים לו על בסיס קבוע ולהינות מהם.

 

כאשר נשאל האם רצונו שאדם אחר יחליט במקומו או שמא רצונו כי ההחלטות יתקבלו יחד איתו, השיב באופן ברור כי רצונו להיות שותף להחלטות, והוא סומך לחלוטין על האחיין הנוסף כי יסייע בידו. 

 

במצב דברים זה, נוצר צורך ביצירת מנגנון אשר יאפשר לממש את רצונו בחברת האחיינים – מחד גיסא, ואת הצורך להגן עליו מפני ניצול כספי – מאידך גיסא.

 

סעיף 68 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות תשכ"ב-1962 קובע כך:

 

"בית המשפט רשאי, בכל עת, לבקשת היועץ המשפטי לממשלה או בא-כוחו או לבקשת צד מעוניין ואף מיזמתו הוא, לנקוט אמצעים זמניים או קבועים הנראים לו לשמירת ענייניו של קטין, של פסול-דין ושל חסוי, אם על-ידי מינוי אפוטרופוס זמני או אפוטרופוס-לדין, ואם בדרך אחרת; וכן רשאי בית המשפט לעשות, אם הקטין, פסול-הדין, או החסוי פנה אליו בעצמו"

 

בשיטות משפט שונות נקבע מנגנון של "תומך החלטות". קרי, אדם אשר תפקידו לסייע לחסוי בקבלת החלטות, באופן בו יתקבלו על ידי החסוי והתומך גם יחד. מאליו מובן כי בתוך כך, ניתן לקבוע פעולות אשר יפעלו דרך קבע על מנת לקדם טובתו של אותו אדם. בעניין זה ניתן לפני כשנה פסק דינה של כב' השופטת אספרנצה אלון בתיק אפ' 43640-01-15 א.ב. נ' היועמ"ש (פורסם בנבו).

 

בעניין שלפנינו, התעורר קושי בשל הסתירה שבין רצונו של החסוי להסתייע באחייניו –מחד גיסא, לבין החשש מפני ניצול ביחס לרכושו – מאידך גיסא.

 

מתח מתמיד זה, בין הגישה הפטרנליסטית – מזה, לבין הגישה הדוגלת קידום רצונו החפשי של הפרט – מזה, מתעורר פעמים רבות בעניינם של אנשים מבוגרים אשר צברו רכוש, אותו מעוניינים בני משפחתם לנכס לעצמם בשלב זה או אחר.

 

מטעם זה, הצעתי לחסוי, לבני משפחתו ולשאר בעלי הדין, יצירת מנגנון אשר יהא כדי למלא אחר רצונו של החסוי, תוך שמירת הגמישות הנדרשת על מנת שיוכל להשתמש בהכנסותיו לצרכיו שלו, מבלי שאיש יבצע פעולה כלשהיא ברכושו, אלא אם רצונו של האיש בכך.

 

על פי עקרון זה האחיין הנוסף ישמש תומך החלטות לחסוי, תוך הגדרת פעולות קבועות שעליו לבצע על פי רצון החסוי (כגון רכישת מצרכים בסכום קבוע, על פי בחירת החסוי), ותוך קביעה כי בכל עניין נוסף בו מעוניין החסוי יפעל על פי רצונו, ובתיאום עם האפוטרופא לדין. כל זאת, תוך קיום רישום מסודר של כלל הפעולות הנעשות עבור החסוי, כאשר הן מגובות באסמכתאות.

על מנת לבחון מנגנון זה, ראוי לקבוע פרק זמן בו ייבחנו הדברים הלכה למעשה.

 

החסוי הביע רצון לפעול על פי מנגנון זה, וכך גם האחיין הנוסף, האחיינית ששימשה אפוט' קודם לכן, האחיין שהגיע מחו"ל , האפוט' לדין, והיועץ המשפטי לממשלה.

 

על יסוד דברים אלה, נקבע כדלקמן :

 

  1. כלל בני משפחתו של האיש, לרבות אחותו וכלל אחייניו, יקשיבו לו ויכבדו את רצונו בכל עניין הנוגע להתנהלות חייו שלו.

 

  1. האחיין הנוסף (שם ומספר זהות) יהיה אחראי על קבלת התרופות המגיעות לאיש מקופת החולים וכן על ביצוע הבדיקות הרפואיות הדרושות לו על פי הוראת קופת החולים, כמו גם על הבאתו לטיפול רפואי על פי רצונו.

 

  1. ביחס לכספיו ולרכושו של האיש, אני מורה כי האחיין ישמש תומך החלטות ביחס לאיש בכל הנוגע לרכושו. זאת בשיתוף פעולה ובפיקוח האפוט' לדין עו"ד מאיה חונגר באופן שיפורט להלן :

 

א.         חשבון הבנק של האיש בבנק הדואר יועבר לבנק אחר לרבות בנק מרכנתיל דיסקונט ולחשבון החדש יופקדו הקצבאות המיועדות לחסוי מטעם המוסד לביטוח לאומי לרבות קצבת זקנה וקצבת שירותים מיוחדים.

 

ב.         חשבונות הבנק של האיש בבנק הפועלים ובבנק ירושלים יישארו פתוחים אך לא תעשה בהם כל פעולה אלא אם האיש והאחיין גם יחד יבקשו לבצע בהם פעולה כלשהי, אותה תאשר גם האפוט' לדין.

 

ג.          האפוט' הקודמת משוחררת מתפקידה והיא תעביר לאפוט' לדין תוך 7 ימים דיווח מסודר של כלל נכסיו של מר ע' בצירוף אסמכתאות.

 

ד.         אחת לשבוע יוכל האחיין למשוך מחשבון הבנק החדש של האיש סכום של 1,000 ₪ אשר ישמש אותו לצורך רכישת מזון, ביגוד, תרופות, וכן תשלום עבור מנקה שתגיע לביתו שלוש פעמים בשבוע.

 

ה.         הוראות הקבע אשר בחשבון בבנק הדואר יועברו לבנק החדש וימשיכו לשמש למימון כלל הוצאותיו הבית השוטפות של האיש.

 

ו.          דירת המגורים הנוספת שבבעלות האיש תושכר על ידי האחיין והאיש גם יחד, כאשר שכר הדירה יופקד לחשבון הבנק שייפתח ולא יעשה בו שימוש. האחיין יסייע באיתור השוכר והסכם השכירות ייערך ע"י האפוט' לדין .

 

ז.          במידה והאיש יהיה מעוניין בהוצאה כספית נוספת יפנה לאחיין והשניים יביאו את הדברים בפני האפוט' לדין. ככל שתהיה הסכמה בין שלושתם יוכלו לפנות לבנק ובחתימת שלושתם למשוך את הסכום הנדרש.

 

ח.         האפוט' לדין תבצע רישום הערת אזהרה לפי סעיף 126 לחוק המקרקעין בדבר איסור ביצוע דיספוזיציה על שני הנכסים שבבעלות החסוי. הערת האזהרה תהא ניתנת לביטול על פי החלטת ביהמ"ש ולשם כך יהיה צורך בהגשת בקשה למתן הוראות.

 

  1. היה והאיש יהיה מעוניין במפגש עם מי מבני משפחתו או בנות משפחתו יודיע על כך ישירות לבנות המשפחה, אשר יצרו קשר עם האפוט' לדין ויתאמו מפגש, כאשר במהלך אותו מפגש לא יימצאו בבית החסוי האחיינים, על מנת למנוע חיכוכים מיותרים בין בני המשפחה בשלב זה. כך גם בכל מקרה אחר בו יהיו מעוניינות בנות המשפחה לבקר את החסוי.

 

  1. האחיין שהגיע מחו"ל יוכל להמשיך ולהתגורר בביתו של האיש' כל עוד האיש מעוניין בכך, וכל עוד האחיין מסייע לאיש על פי רצונו. האחיין מחוייב לנהוג כבוד ודרך ארץ בכלל בני המשפחה. היה ולא יעשה כן, לא יורשה עוד להישאר בדירתו של האיש.

 

  1. צו מינוי זה של האחיין תקף למשך שישה חודשים.

בתום תקופה זו ועד ליום 30.10.16 יוגש תסקיר משלים מטעם העו"ס לסדרי דין אליה יוכלו לפנות האחיין ואפוט' לדין בכל שאלה שתתעורר במהלך תקופה זו וביהמ"ש מודה לה על עזרתה הרבה עד כה. העו"ס תדאג לכך שאחת למספר ימים ייערך ביקור בבית החסוי ללא תכנון מוקדם על פי שיקול דעתה.

 

  1. שיתוף הפעולה בין בני המשפחה וגורמי הרווחה אשר במרכזו רצונו וטובתו של האיש ראויים לכל שבח, ויש לקוות כי מעתה ואילך יחזרו השקט והשמחה לחייו.

 

 

אחרית דבר:

היום, יום הזכרון וערב יום העצמאות, מחוייבים אנו לשמור על עצמאותו ורצונו של כל אחד מאיתנו, גם בבואנו להגן עליו. ראוי לנו כחברה, כי נקפיד הקפדה יתירה בכבודם וברצונם של  בני המשפחה הוותיקים, אשר היו שותפים להקמת המדינה בה זכינו לחיות.

 

ההחלטה ניתנת לפרסום (לבקשת אחד הצדדים) ללא פרטים מזהים.

 

ניתנה היום, ג' אייר תשע"ו, 11 מאי 2016, בהעדר הצדדים.

    

 

 


בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ