אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> פסק-דין בתיק עת"מ 42227-01-12

פסק-דין בתיק עת"מ 42227-01-12

תאריך פרסום : 13/08/2012 | גרסת הדפסה

עת"מ
בית משפט לעניינים מנהליים באר שבע
42227-01-12
06/08/2012
בפני השופט:
ברוך אזולאי

- נגד -
התובע:
1. יוניטה פופדינץ
2. נטליה פופדינץ

עו"ד שלמה כץ
הנתבע:
1. משרד הפנים
2. מנהל מח' אשרות וזרים במשרד הפנים
3. לשכת רשות האוכלוסין וההגירה אשקלון
4. שר הפנים

עו"ד אורית ליפשיץ
פסק-דין

1.         העותרים מבקשים להורות למשיבים על ביטול החלטת המשיבה 3 שדחתה את בקשת העותרת 1 לקבל מעמד בישראל על פי נוהל מתן מעמד להורים לחיילים (נוהל מס' 5.2.20036 - להלן הנוהל), להורות למשיב 2 לקבוע לה מעמד על פי הנוהל הנ"ל, או לחלופין, לשקול את עניין העותרות משיקולים הומניטאריים.

2.         לטענת העותרים:

א.         העותרת 1 נישאה בעבר לעותר 2, שהינו יהודי, נולדו להם שתי בנות, והתגרשה ממנו בשנת 1994.

                        העותר 2 עלה לארץ עם בנותיו בשנת 1997, ונפטר בישראל ביום 16.5.2009.

שתי הבנות נטליה פופדינץ ודריה פופדינץ (העותרת 2) חיות בישראל, והינן אזרחיות ישראליות.

העותרת 1 הינה אזרחית אוקראינה, עם עליית הבעל, ממנו התגרשה, נשארה באוקראינה על מנת לטפל באמה ובסבתה, שהיו חולות. משנפטרו האם והסבתא, נותרה העותרת 1 לבדה באוקראינה. במהלך כל התקופה ניסתה לחדש את הקשר עם בנותיה בישראל, ולאחר מאמצים רבים הצליחה בכך לאחר פטירת בעלה לשעבר, שמנע קודם לכן כל קשר בין הבנות ובינה.

לאחר שחידשה את הקשר עם בנותיה, הגיעה לארץ, וניתנה לה אשרת שהייה זמנית, כאשר לא נותר לה דבר באוקראינה, לא רכוש ולא משפחה כלשהי.

חייהן של בנותיה לא היו סוגים בשושנים, בעלה לשעבר נישא בשנית, אשתו תקעה טריז בינו ובין הבנות, ובעת שהיה חולה השתלטה על ביתם ושלחה את הבנות לפנימיות.

לאחר שמצאו העותרות זו את זו, אוחדה המשפחה ונוצר קשר מחדש בין אם לבת שלה שהלך והתחזק, ועקב כך הגישה העותרת 2, בקשה עבור העותרת 1 לקבלת מעמד בישראל בהתאם לנוהל האמור, לאחר ששירתה בצה"ל על מנת לאפשר לאמה להתגורר דרך קבע בארץ.

בתאריך 11.9.11, הודיעה המשיבה 3 על סירובה למתן אשרה לעותרת 1 בשל העובדה כי העותרת 2 לא שירתה 12 חודשים בצה"ל, לאחר שהעותרת 2 שירתה בצה"ל תשעה חודשים בלבד ושוחררה מטעמי בריאות.

בתאריך 13.9.11 הגישו העותרות ערעור על ההחלטה הנ"ל, ובתאריך 22.12.11 התקבלה הודעה על דחיית הערעור.

ב.         לטענת העותרת, החלטת משיבה 3 הייתה מוטעית ובלתי סבירה, בסעיף הכללי לנוהל נאמר כי הזכאות בשל שירות צבאי חלה " אף אם שוחררו קודם מ-18 חודשים עקב אי התאמה או הרשעה בדין או שחרור מחמת מחלה".

             משהסתיים שירותה של העותרת 2 לפני התקופה הנדרשת בנוהל מסיבות רפואיות, עמדה העותרת בתנאי הנוהל, כאשר הנוהל חל לטענתה גם על תקופה קצרה מ-12 חודשים שנפסקה מטעמי בריאות.

יש לפרש כך את הנוהל, על פי הכלל של פרשנות מסמך נגד המנסח של המסמך, ובאופן שאינו פוגע בזכות יסוד של איחוד משפחה על פי חוק יסוד כבוד האדם וחירותו.

למשיב 1 שיקול דעת רחב לקביעת קריטריונים למתן אשרת כניסה וישיבה בישראל, ולפיכך על משיבה 3 להפעיל את שיקול דעתה ולאפשר את החלת הנוהל עליה.

ג.          לחלופין, על בית המשפט להפעיל את שיקול דעתו תוך התחשבות בנסיבות המיוחדות ובשיקולים אנושיים.

3.         לטענת המשיבות:

א.         העותרת 1 אינה עונה להגדרה המזכה אותה לקבל מעמד מכוח השירות הצבאי של בתה. הבת שוחררה לאחר 9 חודשי שירות בלבד, עקב המלצת פסיכיאטר ועל רקע מצב כלכלי, לאחר שטענה שהמצב הבריאותי נגרם על רקע מצבה הכלכלי לפיו נאלצה לעבוד ולפרנס את עצמה, ואף שהרקע לשחרורה מצה"ל נבע מבעיות פסיכיאטריות אינה מקבלת כל טיפול פסיכולוגי/פסיכיאטרי לאחר שחרורה.

מצב זה אינה עונה על "נוהל מתן מעמד להורים של חייל", הואיל ולא שירתה 12 חודשי שהיו תקופת הסף להחלת הנוהל.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.


חזרה לתוצאות חיפוש >>
שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ