אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> פיצויי הלנת שכר יחושבו לפי השכר לאחר הניכויים אשר המעביד ניכה בפועל

פיצויי הלנת שכר יחושבו לפי השכר לאחר הניכויים אשר המעביד ניכה בפועל

תאריך פרסום : 24/06/2008 | גרסת הדפסה

ע"ע
בית דין ארצי לעבודה
731-07
22/06/2008
בפני השופט:
1. יגאל פליטמן
2. ורדה וירט-ליבנה
3. רונית רוזנפלד


- נגד -
התובע:
1. עמאד אבראהים
2. פאיז פאיז
3. עאטף אבו זידאן
4. עאטף פנדי
5. מאדי קיזל
6. טנוס סוהיל
7. עזבון המנוח קאסם גאנם ז"ל

עו"ד נסים גרה
עו"ד פריד גאנם
הנתבע:
מועצה מקומית מע'אר
עו"ד שקיב עלי
פסק-דין

השופטת ורדה וירט-ליבנה

1.         בפנינו ערעור ברשות על החלטתו של בית הדין האזורי בנצרת (השופטת עידית איצקוביץ ונציגי הציבור מר יצחק רז ומר מוני סגל; עב 2231/05) העוסקת באופן חישוב פיצויי הלנת שכר (להלן גם פיצויי ההלנה) להם זכאים המערערים.

            הרקע העובדתי לערעור וההליכים הקודמים :

2.         המערערים 6-1 הינם עובדים של המשיבה, והמערער 7 הינו עזבונו של קאסם גאנם, אשר היה פנסיונר של המשיבה ונפטר. המשיבה לא שילמה למערערים חלק ממשכורותיהם במועד, והתעוררה בבית הדין האזורי מחלוקת בעניין שיעור פיצויי ההלנה המגיעים למערערים. בפסק דינו מיום 14.8.06 קבע בית הדין האזורי כי נסיבות העניין מצדיקות את הפחתת פיצויי ההלנה, ופסק כי המשיבה תשלם פיצויי הלנת שכר מופחתים בשיעור של 25% לשנה (או החלק היחסי) בגין שכר עבודה שהולן עבור התקופה שבין חודשים מרץ 2004 ועד לחודש ספטמבר 2005, זאת החל מ-1 בחודש שלאחר החודש שבגינו אמור להיות משולם השכר או הקצבה לפי העניין ועד למועד התשלום בפועל. כן קבע בית הדין האזורי כי פיצויי ההלנה ישולמו בגין שכר הנטו אשר מגיע למערערים, ולא על רכיבים אחרים, שאינם בגדר "שכר עבודה", אלא תשלום בגין החזרי הוצאות או זכויות נלוות.

3.         המערערים הגישו ערעור על פסק הדין הנ"ל לבית דין זה. בין נימוקי הערעור, טענו המערערים כי יש לקבוע את סכום פיצויי ההלנה לפי שכר הברוטו.

            הערעור נדחה בפסק הדין שניתן בתיק עע 631/06 מיום 28.5.07 (להלן גם פסק הדין הראשון), אולם ניתנה בו הבהרה בדבר דרך חישוב פיצויי ההלנה בזו הלשון:

" ראשית יצוין, כי קביעתו של בית הדין האזורי לפיה יש לחייב בפיצויי הלנת שכר אך ורק בגין שכר נטו אך לא על רכיבים אחרים שאינם בגדר שכר עבודה מקובלת עלינו. רק נבהיר כי הכוונה בשכר 'נטו' היא כי פיצויי ההלנה יחולו אך ורק על 'שכר עבודה' ולא על תשלומים נלווים לו ואין הכוונה לשכר 'נטו' לאחר ניכוי המס להבדיל משכר ברוטו.

עפ"י ההלכה, מהגדרת "שכר מולן" בסעיף 1 לחוק הגנת השכר, תשי"ח-1958 למדים כי רק שכר עבודה שלא שולם לעובד במועדים הנקובים בחוק הוא שכר מולן, דהיינו רק סכום שלעובד זכות תביעה לתשלומו הוא 'שכר מולן' המזכה בפיצויי הלנה. תשלומים בגין החזרי הוצאות או זכויות נלוות, כפי שמפורטים בסעיף 9 לפסק דינו של בית הדין האזורי, אינם בגדר 'שכר עבודה' לצורך חישוב פיצויי ההלנה".

בקשה להבהרת פסק הדין הראשון נדחתה בהחלטה מיום 28.8.07, מהטעם כי פסק הדין ברור ואינו טעון הבהרה.

4.         הצדדים פנו לחישוב הסכומים המגיעים למערערים, כמצוות בית הדין האזורי ובהתאם להבהרות בית דין זה. בפני בית הדין האזורי הוגשה חוות דעת מטעם רו"ח א. דיין (להלן גם המומחה) בה חושבו הסכומים המגיעים למערערים. ב"כ המערערים הסתייג מחוות דעת המומחה הואיל והוא ערך את חישוביו לפי שכר נטו, ולא ברוטו. בית הדין האזורי, בהחלטתו מיום 10.9.07, מושא ערעור זה שבפנינו, קבע כדלקמן, זאת בהתייחס ליישום הוראותיו של פסק הדין הראשון:

"האמור בפסק הדין מהווה הבהרה באשר למשמעות של 'שכר נטו' עליו יש לחשב פיצויי הלנה - להוציא החזרי הוצאות וזכויות נלוות ובשונה מ'שכר נטו' לאחר ניכוי מס. מאידך, אין כאן קביעה פוזיטיבית באשר לשאלה האם יש לחשב פיצויי הלנה על שכר עבודה לפני או אחרי אותם ניכויים.

אנו בדעה כי בעניין זה, בהתאם להלכה הפסוקה, ולתכלית של חיוב בגין פיצויי הלנת שכר, הדין עם ב"כ הנתבעת. כך שהלכה פסוקה היא כי פיצוי הלנת שכר יחול על השכר המגיע לעובד, לאחר ניכוי כל הסכומים המותרים בניכוי משכר עבודה מכח החוק. לעניין זה, תשלומי חובה (כגון: דמי ביטוח לאומי, מס הכנסה וכו') הינם בגדר סכומים המותרים בניכוי מכח החוק (ר' ספרו של מנחם גולדברג "דיני עבודה", פרק 14, בעמוד 24).

לאור זאת, אנו קובעים כי חישובי המומחה לגבי פיצויי ההלנה, ככל שהם נעשו לגבי השכר לאחר ניכויי החובה, הם כדין ואין לקבל את הסתייגותו של ב"כ התובעים".

            על קביעה זו באשר לאופן חישוב פיצויי ההלנה הוגשה בקשת רשות ערעור (בר"ע 640/07), שהתקבלה בהחלטה מיום 11.12.07. מכאן הערעור שבפנינו.

            טענות הצדדים בערעור :

5.         ב"כ המערערים טוען כי החלטת בית הדין האזורי סותרת את פסק הדין הראשון, אשר לפי טענתו נקבע בו כי חישוב פיצויי ההלנה נעשה על השכר ללא רכיבים שאינם שכר, ואולם הכל לפני ניכוי מסים, דהיינו על השכר ברוטו. ב"כ המערערים משליך את יהבו על פסק הדין הראשון, אשר לפי טענתו שינה את ההלכה הקודמת שנקבעה בפסיקה לפני שנים.

6.         ב"כ המשיבה, מנגד, טוען כי הערעור הוא למעשה תקיפה של פסק הדין הראשון, ומטעם זה דינו להידחות. לגופו של עניין, נטען כי על פי פסק הדין הראשון יש לחשב את פיצויי ההלנה על השכר נטו, ללא התשלומים הנלווים לו.

            דיון והכרעה :

7.         בערעור זה עומדת בפנינו השאלה מהו השכר המהווה בסיס לחישוב פיצויי הלנה המגיעים למערערים. נדרשת קביעה ברורה בדבר קביעת שכר העבודה על פיו יחושבו פיצויי ההלנה, והנחיות לגבי דרך יישומה:

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ