אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> עת"מ 38235-01-15 אורן נ' ועדת הערר המחוזית לתכנון ובניה-מחוז תל אביב ואח'

עת"מ 38235-01-15 אורן נ' ועדת הערר המחוזית לתכנון ובניה-מחוז תל אביב ואח'

תאריך פרסום : 23/08/2015 | גרסת הדפסה

עת"מ
בית המשפט המחוזי תל אביב - יפו כבית-משפט לעניינים מנהליים
38235-01-15
16/08/2015
בפני השופטת:
יהודית שיצר

- נגד -
העותר:
אסף אורן
עו"ד ענת בירן
המשיבים:
1. ועדת הערר המחוזית
2. הועדה מקומית לתו"ב – תל אביב
3. עו"ד יוסף גיא מוסרי

עו"ד גופמן
עו"ד הראלה אברהם אוזן
עו"ד הילה חכמון
עו"ד בילה כהנא
עו"ד יוני אסרף
פסק דין

 

 

  1. עתירה כנגד החלטת ועדת הערר המחוזית -המשיבה 1 (להלן: "ועדת הערר"), מיום 7.1.2015 בערר 5708/14. ועדת הערר דחתה את ערר העותר ובכך אישרה שתי החלטות של ועדת המשנה לתכנון ולבניה של הועדה המקומית לתו"ב ת"א (להלן: "הועדה מקומית") מיום 29.10.2014. אחת בעניין חידוש תוקף היתר מס' 10-0654 (כולל הקלות) מיום 7.10.2010 לשינויים ותוספת בניה בבניין קיים לשימור, והשנייה אישור בקשה מס' 14-1831 לשינויים והשלמת עבודות הבניה באותו בניין.

     

     

     

    עיקרי העובדות

     

  2. העותר והמשיב 3 הם בעלי מקרקעין גובלים זה לזה. העותר הוא הבעלים של המגרש שברחוב הרב קוק 35, והמשיב 3 מתגורר בבניין שברח' הרב קוק 33 (להלן: "הבניין").

     

    המשיב 3 מייצג קבוצת רכישה שרכשה את הבניין מבעליו הקודמים ביוני 2013. ביום 7.10.2010 נתנה הועדה המקומית, לאחר הליך של פרסומים ושמיעת התנגדויות, לבעלים הקודמים של הבניין היתר בנייה הכולל הקלות שמספרו 10-0654 (להלן: "ההיתר המקורי"). ההיתר המקורי מתייחס לבניין לשימור ג' מכוח תוכנית תא/2510/במ/3 – "שיקום מתחם כרם התימנים". בין היתר כללו ההקלות גם הקלה במרתף מעבר לקו בניין ועד לגבול המגרש, וכן הקלה המגדילה את גובה המרתף. ההיתר נועד לצורך שינויים ותוספות בנייה בבניין קיים לשימור, בן 2 קומות וגג רעפים, עבור תוספת קומה עם 4 יח"ד ו – 2 דירות גג וקומת מרתף עד גבולות המגרש. דהיינו התכנון יועד להוסיף 6 יח"ד נוספות מעבר ל-6 יח"ד הקיימות.

    מאחר שלא הוחל בעבודות תוך שנה ממועד הוצאת ההיתר, ההיתר פקע. הוגשה בקשה לחדשו, וביום 2.11.2011 אישרה הועדה המקומית את חידוש ההיתר לשנתיים נוספות עד ליום 7.10.2013 (היתר בנייה מס' 11-1012). גם במהלך תקופת הארכה זו לא הוחל בעבודות, לכן הוגשה בקשה נוספת לארכה, שאושרה ע"י הועדה המקומית ביום 24.4.2013 (היתר בנייה מס' ו – 13-0737) לשנה נוספת. סה"כ הוארך ההיתר ל- 3 שנים מעבר לשנה הראשונה, עד לתאריך 7.10.2014.

     

    לגירסת המשיב 3, עבודות הבנייה החלו בספטמבר 2013, בשל עיכובים שנגרמו עקב פינוי 4 דיירים מוגנים. לגירסת העותר, המשיב 3 החל בעבודות בינואר 2014, במהלכן נהרסה הגדר, נכרתו מספר עצים ובוצעה פלישה למגרשו של העותר, תוך סטייה מהיתר הבנייה. לטענת העותר המשיב 3 בנה כלונסאות בחריגה מהמגרש שלו לעבר מגרש העותר, והוא חשש שהמשיב 3 ייצוק על כולנסאות אלו את גג המרתף.

     

    בעקבות הפלישה הנטענת הגיש העותר תביעה לצו מניעה וסילוק יד כנגד המשיב 3. ביום 26.3.2014 ניתן צו מניעה זמני. כמו כן, בעקבות סטייה זו הוציאה הועדה המקומית ביום 8.5.2014 כנגד המשיב 3 צו להפסקת העבודות.

     

     

    ביום 29.10.2014 החליטה הועדה המקומית לאשר בתנאים שתי בקשות שהגיש המשיב 3, דהיינו את בקשת המשיב 3 לחידוש ההיתר שפקע סופית ביום 7.10.2014, וגם את בקשתו החדשה של המשיב 3 לשינויים ותוספות בנייה. כנגד החלטות אלו הגיש העותר ביום 11.11.2014 ערר לוועדת הערר.

     

    ביום 7.1.2015 החליטה ועדת הערר לאשר את החלטת הועדה המקומית באשר להארכה של ההיתר המקורי, לרבות ההקלות הכלולות בו, לצורך השלמת העבודות במרתף. ועדת הערר נימקה חלטה זו בכך שהעותר לא הראה פגם בהקלות לגופן, ובכך שהבחינה צריכה להיות "בחינה מהותית בשים לב למכלול הנסיבות" (עמ' 8-7 להחלטה). בין הנסיבות מנתה ועדת הערר את העובדה שמדובר בבניין לשימור, ושהעבודות מכוח ההיתר המקורי כבר בוצעו בחלקן בעת שההיתר המקורי היה בתוקף. כן הביאה בחשבון גם את העובדה שאם לא תתאפשר השלמת העבודות, ייוותר הבניין שנבנה בהיתר כדין תלוי באוויר.

     

    באשר לעבודות הנוספות שנתבקשו, שכוללות גם שינויים לעומת הבקשה המקורית, החליטה ועדת הערר להחזיר את הבקשה לדיון ושקילה מחדש בוועדה המקומית, על מנת שהלה תשקול את ההקלות שנתבקשו במסגרת הבקשה לעבודות הנוספות. כן תשקול את הצורך בפרסום ההקלות מחדש, האם חלו שינויים תכנוניים, עובדתיים או שינויים שבדין, ותשקול את קיומו של מעגל נפגעים פוטנציאליים חדש, שלא היה קיים בעת ההחלטה לאשר את ההיתר המקורי. על החלטה זו הגיש העותר את העתירה דנן בה עתר לביטול החלטת ועדת הערר על שני חלקיה.

     

    יובהר, כי בין העותר למשיב 3 עדיין מתנהל הליך אזרחי, בתביעה שהגיש העותר כנגד המשיב 3 לבימ"ש השלום, להסרת כל הכלונסאות שלטענתו חרגו למגרשו, והשאלה העובדתית שנתונה להכרעה שם היא האם הוסרו כל הכלונסאות, אם לאו.

    לכאורה הרושם שנוצר הוא כי אכן מדובר בסכסוך אזרחי מובהק שעניינו סימון מדויק של הגבול בין שתי החלקות וההליך הנוכחי בעיקרו נועד למנוע קביעת עובדות בשטח ע"י בנייה.

     

     

     

     

    טענות הצדדים בתמצית

     

    3. העותר טוען כי החלטת ועדת הערר שגויה ובלתי סבירה, והיה עליה לבטל את החלטת הועדה המקומית שאישרה את בקשות המשיב 3. לטענתו הועדה המקומית פעלה בחוסר סמכות כשהאריכה את היתר הבנייה מעבר למקסימום האפשרי לפי תקנות התכנון והבניה (בקשה להתיר תנאיו ואגרות), התש"ל – 1970 (להלן: "התקנות").

     

    לטענתו, לשון התקנות ברורה וחד משמעית ולפי הפסיקה לא היה בסמכותה של הועדה המקומית להאריך את ההיתר מעבר לקבוע בתקנות. לשיטת העותר היה על הועדה המקומית לפחות להתנות את הארכת ההיתר בהסרת הבנייה הבלתי חוקית של הכלונסאות שחרגו למגרשו. לטענתו מדובר בחריגה של מספר מטרים, והכלונסאות טרם הוצאו במלואם. לשיטת העותר המשך העבודות של בניית המרתף תוך הישענות על הכלונסאות שחרגו למגרשו ימנעו ממנו את האפשרות לשלוף את הכלונסאות שחרגו למגרשו.

     

    4.לטענת המשיבים 1-2, בצבר הנסיבות המיוחד שהתקיים במקרה דנן מוסמכת הייתה הוועדה המקומית להאריך את ההיתר מעבר לשתי הארכות הקבועות בתקנות. בין הנסיבות יש למנות את סכנת הקריסה, את העובדה שמדובר בבניין המיועד לשימור, אשר העבודות בו החלו בהיתר כדין, ואת העובדה שאם לא יוארך ההיתר יישאר הבניין תלוי באוויר. המשיבה 2 הוסיפה כי בתקנה 20א לתקנות יש לקונה, מאחר שהיא אינה מטפלת במקרה מיוחד כשלנו, שאין דומה לו בפסיקה. לפיכך לשיטתה צדקה וועדת הערר בהאריכה את ההיתר. לטענתה רק במקרים חריגים יתערב בימ"ש בהחלטות רשויות התכנון. עוד ציינה כי קורת הבטון האופקית נוצקה מעל כלונסאות אחרים, שאינם חורגים למגרש העותר, כך שאין מניעה בעתיד לשלוף את הכלונסאות שחרגו למגרש העותר, ולפיכך לא היה עליה להתנות את היתרי הבנייה בהוצאת הכלונסאות. עוד טענה כי הכלונסאות שחרגו למגרש העותר כבר הוצאו משם ע"י המשיב 3.

     

    5.המשיב 3 חזר על טענות יתר המשיבים והוסיף כי הכלונסאות חרגו לשטח העותר בטעות שבתום לב, ובסנטימטרים בודדים בלבד, והם הוצאו במלואם. עוד טען המשיב 3 כי יש לסלק את העתירה על הסף בשל שיהוי בהגשתה, היות העתירה מוקדמת, ובשל חוסר תום לב וחוסר ניקיון כפיים של העותר. עוד טען המשיב 3 כי העותר לא הצביע על פגם כלשהו לגופו של עניין בהקלות שאושרו, עוד בהיתר המקורי, לא בשלב ההתנגדויות בוועדה המקומית ולא בשלב בערר, ולפיכך העותר מושתק ומנוע לטעון כנגדם כעת.

     

    דיון

     

    טענות הסף

     

    6.ראשית אדון בטענות המקדמיות, שהעלו המשיבים לסילוק העתירה על הסף. באשר לשיהוי בהגשת העתירה - אינני רואה השתהות בהתנהלות העותר שכן החלטת וועדת הערר ניתנה ביום 7.1.2015, והעתירה שמכוונת כנגד החלטה זו הוגשה ביום 19.1.2015. כמו כן אינני מקבלת את טענת המשיב 3 לאי מיצוי הליכים והיות העתירה מוקדמת. לשיטת המשיב 3 החלטת ועדת הערר להשיב את הדיון לוועדה המקומית על מנת שתשקול מחדש האם לאשר את העבודות הנוספות שנתבקשו, מעבר להיתר המקורי, מובילות למסקנה שטרם מוצה ההליך, ולכן העתירה מוקדמת. דא עקא, החלטה זו בדיוק העותר תוקף בעתירתו. לשיטת העותר היה על וועדת הערר להורות לוועדה המקומית להתייחס לבקשת ההיתר כבקשה חדשה, הן לעניין הארכה של ההיתר המקורי והן לעניין הבקשה להיתר עבור העבודות הנוספות, ולקיים הליך מלא כדין של פרסום והתנגדויות.

     

    באשר לטענת חוסר תום הלב וחוסר ניקיון כפיים - אין בנכונותו של העותר לקבל פיצוי כספי במקום לעמוד על צו עשה של הוצאת הכלונסאות, כדי להוכיח חוסר תום לב. תופעה לא נדירה בתיקים אזרחיים היא שהתובעים מוכנים להתפשר על סכום כספי במקום לקבל את הסעד האופרטיבי המקורי שתבעו. יתר טענות המשיב 3 הנוגעות להתנהלות העותר בחוסר תום לב, אינן ראויות לבירור בפני לגופן, שכן, ההליך בבית המשפט המנהלי מכוון כנגד החלטת וועדת הערר, והטענות המסועפות, טעונות הליך ראייתי מורכב. מדובר בטענות עובדתיות ופרטניות רבות שלא מתאימות לבירור בביהמ"ש לעניינים מנהליים, שאמור להתייחס למישור תכנוני ולמישור המשפטי שאליהם התייחסה וועדת הערר בהחלטתה מושא העתירה, ושדנה רק בהיבט התכנוני ולא בהיבט הקנייני. המישור הקנייני וכל הפרטים המורכבים הנלווים אליו אמורים להידון בבתי המשפט האזרחיים, דוגמת ההליך האזרחי לסילוק יד שכבר מתנהל בין הצדדים בבימ"ש השלום.

     

     

    המחלוקת

     

    1. האם ניתן להאריך היתר בניה מעבר לשתי הארכות – זו השאלה המרכזית העומדת בבסיס המחלוקת בין הצדדים. על הסוגיה חולשות תקנות 20 ו- 20א, שכותרתן בהתאמה "תוקפם של החלטה לתת היתר ושל היתר" ו – "חידוש היתר", אשר זו לשונן:

       

      "20....

      (ב)תוקפו של היתר הוא לשלוש שנים מיום הוצאתו, ואולם מוסד התכנון המוציא את ההיתר רשאי, מטעמים מיוחדים שיירשמו, לתת היתר לתקופה של עד חמש שנים, אם שוכנע כי היקפו ומורכבותו של נושא ההיתר מצדיקים זאת.

      (ג)לא הוחל בעבודה או בשימוש בתוך שנה מיום הוצאת ההיתר, בטל ההיתר.

      (ד)הופסקה העבודה לתקופה העולה על שנה, בטל ההיתר.

       

      "20א.(א)מוסד התכנון יחדש את תוקפו של היתר, לבקשת בעל ההיתר או בעל זכות בנכס, במקרים אלה:

      (1)הוחל בעבודה אך היא לא הושלמה בתוך תקופת תוקפו של היתר כאמור בתקנה 20(ב);

      (2)ההיתר פקע לפי הוראות תקנה 20(ג) או (ד).

      (ב)לא יחודש תוקפו של היתר אם קיימת מניעה בדין לחידושו.

      (ג)חידושו של היתר לפי תקנה זו יהיה לשנתיים ממועד פקיעתו, ואולם מוסד התכנון רשאי לחדשו לשנה נוספת, מטעמים מיוחדים שיירשמו.

      (ד)חל שינוי בזהות בעל היתר או בעל זכויות בנכס, רשאי מוסד התכנון, לבקשת בעל ההיתר או בעל הזכויות החדש בנכס, להוציא את ההיתר המחודש על שם הבעל החדש של ההיתר או של הזכויות בנכס.

      (ה)גרמו שריפה, הרס או אירוע אחר נזק לבנין, והבנין ניתן לשיקום בהתאם להיתר שעל פיו הוקם, תחדש הועדה המקומית את ההיתר בהתאם לבקשת בעל ההיתר אם אין מניעה תכנונית לכך, ובלבד שתנאי ההיתר אינם סותרים את החוק או תקנות לפיו, לרבות הוראותיה של תכנית החלה על המקום; חל שינוי בבעלות או בזכויות בנכס, יוצא ההיתר המחודש על שם הבעל או בעל הזכויות החדש בנכס".

       

      ועדת הערר הייתה ערה לבעייתיות של המקרה, ובהחלטתה אכן קבעה כי לפי לשון התקנות לא ניתן להאריך את ההיתר מעבר לשתי הארכות שכבר מוצו בהתאם לתקנות:

       

      " בהקשר זה יש לזכור כי התקנות תוחמות מפורשות במסגרת זמנים את סמכותה של הועדה המקומית להארכת תוקפו של היתר גם מקום שבו החלה בניה מכוחו. את האיזון בין ההשלכות של אי חידושו של היתר שהחלה הבניה מכוחו לבין הצורך המהותי בבקשה חדשה בחלוף פרק זמן מסויים, ערך מחוקק המשנה בקובעו את פרק הזמן המקסימלי להארכת תוקפו של היתר שהחלה בניה מכוחו. יקשה עלינו להגיע לתוצאה המרוקנת את התקנות מתוכן".

       

      (עמ' 7 להחלטה, כל ההדגשות כאן ולהלן שלי, י.ש.).

       

      אכן, מלשון התקנות עולה כי לא ניתן להאריך את תוקף ההיתר מעבר לשתי הארכות שניתנו. עצם העובדה שלשון התקנות מגדירה במפורש את התנאים לארכה, ומאפשרת הארכה פעמיים בלבד, מלמדת בבירור כי מעבר לארכות אלו שהוגדרו ונוסחו בתקנות, לא ניתנה חלופה נוספת להארכת את ההיתר. הוועדה המקומית ניסתה למצוא פתרון למצב העובדתי הבעייתי שנוצר, וסברה כי מדובר בלקונה. פרשנות זו אינה מקובלת עלי. כאשר רצה המחוקק להתיר חידוש ההיתר ידע לעשות זאת במפורש, לכן הימנעותו מהווה הסדר שלילי. פרוצדורת הארכה ותנאיה נקבעה והוגדרה בתקנות במפורש, ובצורה מפורטת. מכך יש ללמוד כי המחוקק נתן דעתו היטב לאפשרויות שונות ולא בכדי הוגבלה אפשרות ההארכה. מסקנתי מתיישבת עם פסיקת ביהמ"ש העליון ב- בג"צ 1696/91 יעקב יצחקי נ' הועדה המקומית לתכנון ולבנייה – "המרכז", פד"י מו(1) 292 , 295-296 (להלן: "בג"ץ יצחקי"):

       

      " .4המבנה הניסוחי של תקנה 20 מלמד, כי עניינן של שלוש תקנות המשנה האמורות- (ג), (ד) ו-(ה) - בהסדרתם של שלושה מקרים שונים. התקנה מיטיבה להבחין בין  שלושת המקרים, בהם אין בעל ההיתר מגיע למיצוי זכותו לפי ההיתר בתוך תקופת תוקפו של ההיתר. כל אחד מן המקרים הללו מוסדר באחת מתקנות המשנה הסדר מיוחד. המבנה הניסוחי הזה מחייב את המסקנה, שאילו התכוון מתקין התקנות להחיל את הסדר החידוש גם על היתר שפקע, היה מגלה את כוונתו במלים מפורשות. שתיקה לעניין קיום האפשרות של חידוש בתקנת משנה (ג), לעומת הכרה מפורשת באפשרות זו בתקנות משנה  (ד) ו-(ה), חייבת, לדעתי, להתפרש כהסדר שלילי. משמע, שהיתר שפקע איננו  בר-חידוש. גישתו של בא-כוח העותר מתעלמת מן ההבחנה שבין המקרה המוסדר בתקנת  משנה (ג) לבין המקרים המוסדרים בתקנות-משנה (ד) ו-(ה), ובכך "מייתרת" היא את הוראתה של תקנת משנה (ג) לחלוטין. גישה זו אין בידי לקבל.

      זאת ועוד: הסדרי החידוש שנקבעו בתקנות משנה (ד) ו-(ה) אינם היינו הך; במקום בו  חלה תקנת משנה (ד), זכאי על ההיתר לחידוש תוקפו כעניין שבשיגרה, ורק אם נוצרה מניעה חוקית לכך, תוכל הוועדה המקומית למנוע ממנו את החידוש. לעומת זאת,

       שחידושו של היתר בטל, לפי תקנת משנה (ה), נתון לשיקול-דעתה של הוועדה המקומית. אילו התכוון מתקין התקנות לאפשר גם חידושו של היתר שפקע, היה עליו לפרש גם את תנאי חידושו. משלא אמר מאומה בדבר תנאי החידוש, מתחזקת המסקנה, שגם עצם אפשרות החידוש איננה קיימת".

       

      ערה אני לכך שבג"ץ יצחקי הנ"ל ניתן ע"י ביהמ"ש העליון לפני התיקון לחוק משנת 98, ותקנה 20 בנוסחה הקודם הייתה מעט שונה, אך העיקרון הפרשני שיישם ביהמ"ש בפרשנותו לתקנות הרלבנטיות, נשאר אותו עיקרון, ודברי ביהמ"ש העליון בשעתם יפים גם באשר לנוסח התקנות שלאחר התיקון, מה גם שחזקה על מתקין התקנות בשנת 1998 שהיה ער לבג"ץ "יצחקי".

       

      במקרה שלנו ההיתר הוארך, בהתאם לתקנה 20א(ג), בפעם הראשונה לשנתיים, ובפעם השנייה לשנה נוספת "מטעמים מיוחדים שיירשמו". עוד יש לציין כי מלכתחילה הוועדה המקומית ידעה שמדובר בבניין לשימור, ובבניין שמבוקשת בו הקלה לחפירת מרתף עד גבולות המגרש. למרות זאת, הוועדה המקומית העניקה מלכתחילה את ההיתר לשלוש שנים בלבד ולא לחמש שנים. דהיינו הוועדה המקומית לא ראתה כי קיימות נסיבות מיוחדות בקשר לבניין זה המצדיקות עשיית שימוש בסמכותה המיוחדת לפי סע' 20(ב) לתקנות, המאפשר לתת היתר ל-5 שנים במקום ל-3 שנים בשל ההיקף והמורכבות של נושא ההיתר.

       

      יתר על כן, גם פרשנות תכליתית מביאה לאותה תוצאה. ביהמ"ש ניתח את תכלית התקנה ופסק:

       

      .5 מטרתה של תקנה 20 היא להגביל את תוקפו של היתר לתקופות לא-ארוכות. להוציא  מקרים חריגים - בהם עשויה מליאת הוועדה המקומית להשתכנע, כאמור בתקנה 20(ח)  סיפא, "שנושא הבניה המיוחד מחייב חידוש נוסף להיתר" - התקופה הארוכה ביותר בה

       יוכל היתר כלשהו לעמוד בתוקפו היא חמש שנים: שלוש שנות התוקף המקורי וחידוש התוקף לשנה אחת ולשנה נוספת. ...להגבלות אלו יש טעם והיגיון. הוצאתו של היתר בנייה מותנית, כידוע, במילוי תנאים - עיקריים ונלווים - שונים: של התאמה תכנונית, של בטיחות, של נוחות, של צרכים סביבתיים ועוד. הגורמים המשפיעים על הגדרת התנאים הללו אינם קבועים. עם שינוי העתים משתנים הצרכים ועמם גם התנאים המיועדים לספקם. תנאים שהספיקו להוצאת היתר במועד פלוני עשויים לא להספיק להוצאתו במועד מאוחר יותר".

      (בג"ץ יצחקי, שם, עמ' 296).

       

      לאור תכלית החקיקה של התקנות דנן, מתחזקת המסקנה שאין להאריך את תוקף ההיתר מעבר למקסימום הארכות הקבועות בתקנות, ועל המשיב 3 להיכבד ולהגיש בקשה להיתר חדש כדין, הן עבור העבודות בהן הוחל לפי ההיתר המקורי שפקע, והן לגבי העבודות הנוספות שנתבקשו על ידו. על הבקשה החדשה יחולו כל החובות שבדין לרבות פרסום מחדש.

       

      7.נתתי דעתי לטענת המשיבים כי החלטת ועדת הערר מחוייבת נוכח הנסיבות בשטח, דהיינו סכנת הקריסה של המבנה שיוותר תלוי באוויר אם לא יוארך ההיתר. אולם, וועדת הערר ציינה כי לא הונחה בפניה חוות דעת קונסטרוקטיבית בדבר סכנת קריסה, וכי בכל מקרה האחריות לקריסת המבנה רובצת על המשיב 3 שיכול וצריך היה לצפות מראש את הבעייתיות שנוצרה:

       

      "נציין כי אכן לא הונחה בפנינו חוות דעת קונסטרוקטיבית בדבר סכנת ההתמוטטות, ומיותר כמעט לומר שהאחריות על יציבות המבנה גם אם נתלה באוויר מוטלת על בעל ההיתר, אשר בוודאי היה צריך להביא בחשבון בעת "תליית המבנה" כי מעבר לתאריך 7.10.14 לא תוכל עוד הועדה המקומית לחדש את ההיתר שניתן לו ויהיה צורך במתן היתר חדש. עם זאת הועדה המקומית בוודאי היתה רשאית וצריכה להביא במניין שיקוליה את עובדת היות הבניין "תלוי באוויר" וכן את חוות דעת מהנדס בניין מטעמה בדבר הסכנה ליציבות הבניין".

      (עמ' 5 להחלטה).

       

      ועדת הערר אומנם ציינה בהחלטתה כי מהנדס הפיקוח של הועדה המקומית קבע שהמבנה מסוכן, אלא שאין די בכך. אין המדובר בחוות דעת מומחה קונסטרוקטור, ובכל מקרה אין בעצם קיום הסכנה למבנה כדי להכשיר את הבנייה ללא היתר.

       

      על המשיב 3 היה לצפות שאם לא יספיק להשלים את תוספות הבנייה בתוך תקופת ההיתר, הדבר עלול להביא לסכנת קריסה של הבניין. יתר על כן, לטענת העותר חפירת המרתף ע"י המשיב 3 התבצעה לאחר שפקע היתר הבנייה המקורי שהיה אמור לאפשר לו לעשות זאת. דהיינו לפי טענת העותר, המשיב 3 הוא זה שיצר במו ידיו את סכנת הקריסה של הבניין כולו בכך שחפר את המרתף לאחר שפקע היתר הבנייה המקורי, ולמרות שידע שתהיה לו בעיה חוקית להאריך את ההיתר המקורי מעבר לפעמיים, כפי שמאפשרות התקנות. גם אם לא נקבל את גרסת העותר בנקודה זאת, מכל מקום, בהחלטת הועדה המקומית מיום 29.10.2014 צוין כי לפי ממצאי הפיקוח מיום 4.9.2014 "החלו עבודות חפירה", וזאת בשעה שהמשיב 3 ידע שההיתר עתיד לפקוע בפעם האחרונה ביום 7.10.2014. דהיינו בעת שהחל המשיב 3 לחפור את המרתף הוא ידע שתוך זמן קצר ההיתר יפקע, ללא אפשרות חידוש לפי התקנות. המשיב 3 גם ידע שיש לעותר טענות להשלכות הבניה על הנכס שלו, וכי הועדה המקומית הוציאה כנגדו (כנגד המשיב 3) צו להפסקת העבודות. עצם חפירת המרתף בשלב כה רגיש, ללא היתר ארוך טווח, לא ראוי שתסייע בידו ללחוץ על הועדה המקומית להאריך את ההיתר המקורי, ובנוסף לכך עוד תסייע בידו לקבל היתר גם לעבודות הנוספות שביקש, מבלי שתהיה לעותר ולנפגעים פוטנציאליים אחרים אפשרות להתנגד. מי שמתחיל בעבודות חפירה ערב פקיעת ההיתר, לוקח על עצמו את הסיכון לתוצאות, ואין זה ראוי שרשויות התכנון יצאו מגדרן ומגדר החוק כדי לסייע לו. בהקשר זה, יש לציין כי המשיב 3 היה מודע לעובדות בשטח ובבקשתו האחרונה, מיום 28.9.2014, לוועדה המקומית להארכת תוקף ההיתר נרשם:

       

      "מדובר בבניין לשימור אשר עבודות החפירה בהתאם להיתר המקורי הינה עבודה מורכבת ומחייבת רציפות בעבודה".

       

      (ציטוט מתוך פרוטוקול הוועדה המקומית מיום 29.10.2014).

       

      חיים זילברמן, מנהל הפיקוח על הבנייה האזורי באגף רישוי ופיקוח על הבניה במינהל ההנדסה של עיריית לתל אביב, ציין בחוות דעתו מיום 20.10.2014 , שעליה נסמכה הוועדה המקומית, כי "לאורך זמן" נשקפת סכנה לבניין הישן שמיועד לשימור, בשל גשמי החורף שעלולים למוטט את הבניין. אלא שמנהל הפיקוח לא הבהיר כוונתו ודהיינו בכמה זמן מדובר עד שתיווצר הסכנה. עוד יש להוסיף בהקשר זה, כי לפי מכתב המהנדס מטעם העותר, יורם אמיר, מיום 5.12.20014, אין לגשמים כל השפעה על יציבות מערכת הבסיס של הבניין.

       

      לפיכך, אם אכן חוות דעת מומחה קונסטרוקטיבי תקבע שנשקפת סכנה מיידית, ולא רק "לאורך זמן", בטרם תספיק להחליט הועדה המקומית באשר למתן היתר חדש, תפעל הועדה המקומית בהתאם לשיקול דעתה, ובהתאם לדין ולנוהל שעל פיו היא נוהגת לטפל במבנים מסוכנים שבהם נדרש טיפול מהיר ומיידי. הוועדה המקומית תהיה רשאית לפעול לפי כל דין, לרבות הוראות ייעודיות למצבים כגון דא, למשל לפי סע' 14 לתוספת הרביעית לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה – 1965, שקובע הוראות מיוחדות באשר לאחזקת בניינים לשימור שנשקפת להם סכנה.

       

       

       

       

       

      סיכום

       

      8.לאור כל האמור לעיל, במצטבר, אני מקבלת את העתירה, וקובעת כי החלטת הוועדה המחוזית שגויה, שכן הארכת תוקף היתר הבנייה ע"י הוועדה המקומית מ-29.10.2014 נעשתה שלא כדין, ההיתר פקע ולכן גם לא ניתן במסגרתו להוציא היתר לעבודות הנוספות.

       

      כל אחד מהמשיבים 1 ו- 3 יישא בהוצאות העותר בסך 15,000 ₪, בהתאם לתקנה 512 לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד – 1984.

       

      ניתן היום, א' אלול תשע"ה, 16 אוגוסט 2015, בהעדר הצדדים.

       

      המזכירות תמציא עותק פסק הדין לצדדים.

       

       

      Picture 1

       

       


בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.


חזרה לתוצאות חיפוש >>
שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ