אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> היתר למערער שהורשע בבימ"ש מחוזי לחזור בו מהודאתו במסגרת הסדר טיעון

היתר למערער שהורשע בבימ"ש מחוזי לחזור בו מהודאתו במסגרת הסדר טיעון

תאריך פרסום : 17/06/2013 | גרסת הדפסה

ע"פ
בית המשפט העליון
6349-11
10/06/2013
בפני השופט:
1. ס' ג'ובראן
2. ח' מלצר
3. ד' ברק-ארז


- נגד -
התובע:
גנס שניידר (נשימוב)
עו"ד דן גלעד
הנתבע:
מדינת ישראל
עו"ד רחל זוארץ-לוי
פסק-דין

השופט ח' מלצר:

1.            לפנינו ערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בחיפה (כבוד השופטת ת' שרון נתנאל) מתאריך 19.07.2011 ב-ת"פ 293-04-10, בגדרו הורשע המערער, לאחר שהודה במיוחס לו במסגרת כתב אישום מתוקן, בחבלה בכוונה מחמירה (עבירה לפי סעיף 329(א)(1) לחוק העונשין, התשל"ז-1977 (להלן: חוק העונשין)), ונגזרו עליו 8 שנות מאסר בפועל, ו-18 חודשי מאסר על תנאי למשך 3 שנים מיום שחרורו ממאסר (כשהתנאי הוא שהמערער לא יעבור עבירת אלימות מסוג פשע). כמו כן, בית המשפט המחוזי קבע כי המערער ישלם למתלונן פיצויים בסך של 50,000 ש"ח.

להלן יפורטו הנתונים העיקריים הנדרשים להכרעה בערעור.

עובדות כתב האישום המתוקן ותיאור ההליכים עד להכרעת הדין

2.            על פי הנטען בכתב האישום המתוקן, בתאריך 28.05.2008, בסמוך לשעה 23:30, שהה המערער יחד עם אלכסנדר בוגוסלבסקי (להלן: אלכסנדר) בגן בנימין, אשר ברחוב נורדאו בחיפה. במועד זה, כך על פי כתב האישום המתוקן, פנה ארז תורג'מן (להלן: המתלונן) אל המערער ואל אלכסנדר, והתפתח ביניהם עימות מילולי. בעקבות עימות זה, התרחקו המערער והמתלונן מן המקום שבו ישבו קודם לכן המערער ואלכסנדר. בהמשך התפתחה קטטה בין המערער לבין המתלונן, אליה הצטרף גם אלכסנדר (להלן: הקטטה). במהלך הקטטה, כך על פי הנטען בכתב האישום המתוקן, תקפו המערער ואלכסנדר את המתלונן בבעיטות ובאגרופים בכל חלקי גופו, תוך שהם גורמים לו לחבלות חמורות. כתוצאה מן המכות שספג, סובל המתלונן ממגבלות מוטוריות קשות, וממגבלות קשות ביכולת הדיבור שלו.

נוכח הנטען בכתב האישום המתוקן, הואשם כאמור המערער בחבלה בכוונה מחמירה (עבירה לפי סעיף 329(א)(1) לחוק העונשין). נגד אלכסנדר הוגש כתב אישום נפרד בגין מעורבותו בקטטה, ומשפטו התנהל בנבדל ממשפטו של המערער.

3.            בתאריך 27.04.2010 הוקרא כתב האישום המקורי נגד המערער. בתשובתו לכתב האישום, כפר המערער במיוחס לו. בתאריך 01.09.2010, ולאחר שבא-כחו הנוכחי של המערער מונה לייצגו גם בפני בית המשפט המחוזי הנכבד, נמסרה תשובתו המפורטת של הנאשם לכתב האישום, ולפיה הוא איננו טוען לטענות מקדמיות כלשהן, לרבות טענת זוטא, או טענת אליבי, אך כופר בעובדות כתב האישום. לפיכך התקיימו מספר ישיבות, בהן נשמעו ראיות מטעם המשיבה.

4.            בתאריך 22.02.2011, ולאחר שנשמעו מרבית עדי התביעה, הודיע בא-כח המשיבה לבית המשפט המחוזי הנכבד כי הצדדים הגיעו ביניהם להסדר טיעון, שעיקריו הינם: המשיבה תתקן את כתב האישום המקורי, ואילו המערער יחזור בו מכפירתו, ויודה בכל עובדות כתב האישום המתוקן. עוד סוכם, כי המשיבה תעתור לעונש של 8 שנות מאסר בפועל לכל היותר, לצד מאסר מותנה ותשלום פיצויים למתלונן, ואילו המערער יבקש מבית המשפט המחוזי הנכבד להסתפק ב-5 שנות מאסר בפועל. לאחר הודעה זו מטעם המשיבה, הודיע הסניגור כי הסביר למערער את מהות ההסדר, וכי הקריא בפני המערער את כתב האישום המתוקן, והמערער ביקש לחזור בו מכפירתו ולהודות בנטען בכתב האישום המתוקן. לאחר דברים אלה מפי הסניגור פנה המערער לבית המשפט המחוזי הנכבד, ואמר את הדברים הבאים:

"הסניגור הסביר לי את הסדר הטיעון, גם לעניין התיקון של כתב האישום וגם לעניין העונש ואני מבין שבית המשפט אינו כבול להסדר, ואני מסכים להסדר. אני מבקש שיינתן לי לחזור בי מהכפירה ולהודות בכתב האישום המתוקן".

          בית המשפט המחוזי הנכבד קיבל את בקשתו של המערער לחזור בו מכפירתו ולהודות בכל עובדות כתב האישום המתוקן, ובהתאם הרשיע אותו בעבירה שיוחסה לו. בהמשך הדיון, הורה בית המשפט המחוזי הנכבד על עריכת תסקיר נפגע עבירה ביחס למתלונן, וכן על עריכת תסקיר שירות המבחן ביחס למערער. ישיבת הטיעונים לעונש נקבעה לתאריך 03.05.2011, ומאוחר יותר נדחתה לתאריך 26.06.2011.

תיאור ההליכים לאחר הכרעת הדין

5.            נוכח החלטותיו הנ"ל של בית המשפט המחוזי הנכבד, וכחלק מתהליך הכנת התסקיר בעניינו, נפגש המערער עם קצינת מבחן למבוגרים (אדגיש כי עיתוי הפגישה האמורה לא הוברר במדויק - וחשיבות הדברים תובהר בהמשך). בתסקיר, אשר הוגש לבית המשפט המחוזי בתאריך 05.06.2011, נאמרו, בין היתר, הדברים הבאים:

"בהתייחסות לעבירה נשואת דיון זה, גנס [המערער - ח"מ] מסר כי שהה במקום עם חבר, וטען בפנינו כי המעורבות שלו היתה מתוך תחושת מחויבות לחברו, אשר נחווה על ידו כמי שהיה במצוקה. גנס מסר כי פעל על מנת להפריד בין חברו למתלונן ועזב לדבריו את המקום האירוע [כך במקור - ח"מ] מבלי להתייחס למצבו של הנפגע... גנס מסר כי הוא חש קורבן של הנסיבות".

בהמשך התסקיר אף נאמר כי ההתרשמות מן המערער היא של "חוסר קבלת אחריות מלאה אודות מעשיו".

6.            ביני לביני זומן המערער להעיד כעד מטעם ההגנה במשפטו של אלכסנדר (ת"פ 359-04-10), ועדותו נשמעה בתאריך 22.03.2011 (דהיינו חודש לאחר הודאתו של המערער במשפטו שלו). במהלך חקירתו הראשית, העיד המערער כי הוא "לא זוכר" האם אלכסנדר היה עימו במועד בו התרחשה הקטטה. בתשובה לאמירת בא-כחו של אלכסנדר לפיה בחקירותיו במשטרה אמר המערער כי ישב עם אלכסנדר בגן בנימין בליל ה-28.05.2008, השיב המערער כי: "אין כזה דבר שזה רשום בחקירות שלי שישבתי איתו".

במהלך החקירה הנגדית, ולאחר שבא-כח המשיבה הציג בפני המערער את כתב האישום המתוקן, שבו הודה המערער, התנהל דיון שתועד בפרוטוקול כך:

"ש. תסכים איתי שבאותו אירוע שאתה אומר שאתה עצור עליו לא היית לבד, היה איתך הנאשם [אלכסנדר - ח"מ]?

ת. לא יכול להסכים לזה.

ש. אבל אמרת כעת שהודית בכתב האישום.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ