אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> בג"ץ 8405/13 מרכז תורני רעננה ואח' משרד החינוך

בג"ץ 8405/13 מרכז תורני רעננה ואח' משרד החינוך

תאריך פרסום : 30/03/2015 | גרסת הדפסה

בג"צ
בית המשפט העליון
8405-13
23/03/2015
בפני השופטים:
1. הנשיאה מ' נאור
2. המשנה לנשיאה א' רובינשטיין
3. א' שהם


- נגד -
העותרים:
1. מרכז תורני רעננה
2. חלוצה - אגודה שיתופית קהילתית חקלאית בע"מ
3. נעם פ"ת העמותה לקידום החינוך התורני הלאומי
4. תלמוד תורה דביר
5. "דעת מבינים" - העמותה להנחלת חינוך תורני מדעי-ערכי
6. תלמוד תורה מוריה רמת בית שמש
7. תלמוד תורה - עצמונה
8. תלמוד תורה "הדר יוסף"
9. תלמוד תורה "קנין תורה"
10. אור שערים
11. ואחרים

עו"ד ד"ר ה' ארנון; עו"ד צ' נורדמן; עו"ד מ' אביגזר
המשיבים:
משרד החינוך
עו"ד ד' בריסקמן
פסק דין

 

המשנה לנשיאה א' רובינשטיין:

 

א.        עתירת תאגידים אשר בבעלותם מוסדות חינוך מוכרים שאינם רשמיים, ועניינה הוראת מנהל אגף החינוך המוכר שאינו רשמי מיום 23.5.13, שלפיה בשנת הלימודים תשע"ד (אשר ראשיתה ב-27.8.13) השתתפות משרד החינוך בשעות ההוראה של מוסדות חינוך מוכרים שאינם רשמיים, תהיה לשעות ההוראה הבסיסיות בלבד, ולא לשעות תמרוץ וטיפוח. כן נתבקש צו ביניים המורה למשיב להעביר את כספי תקציב החינוך לעותרים עד להכרעה בעתירה, כפי שעשה לפני כניסתה של ההוראה לתוקף.

 

רקע נורמטיבי

 

ב.        עם קום המדינה נחקק חוק לימוד חובה, תש"ט-1949 (להלן חוק לימוד חובה), אשר עיצב חינוך חובה חינם. חוק זה עיגן את חובתם של הורים לרשום את ילדיהם במוסד חינוך מוכר, כמו גם את זכותם להשפיע על תכני החינוך (בג"צ 4363/00 ועד פוריה עלית נ' שר החינוך, פ"ד נו(4) 203 (2002) (להלן עניין ועד פוריה)). סעיף 4(א) לחוק לימוד חובה קובע, כי "הורים של ילד בגיל לימוד חובה או של נער בגיל לימוד חובה חייבים, כל אחד מהם, לדאוג לכך שהילד או הנער ילמד באופן סדיר במוסד חינוך מוכר". "מוסד חינוך מוכר" מוגדר בסעיף 1 לחוק: (א) "כל מוסד חינוך רשמי" או: (ב) "כל מוסד חינוך אחר שהשר הכריז עליו, באכרזה שפורסמה ברשומות, שהוא מוסד חינוך מוכר לצורך חוק זה". מוסד חינוך רשמי מוגדר בחוק כ"מוסד חינוך מוחזק על ידי המדינה, או על ידי רשות חינוך מקומית, או על ידי רשויות חינוך מקומיות אחדות במשותף, או על ידי המדינה ורשות חינוך מקומית, או על ידי המדינה ורשויות חינוך מקומיות אחדות במשותף, ואשר השר הכריז עליו, באכרזה שפורסמה ברשומות, שהוא מוסד חינוך רשמי לצורך חוק זה". לעת חקיקת חוק זה הייתה כלולה בסעיף הגדרה נוספת של "זרם מוכר" אשר בוטלה בתשי"ג (ראו להלן), ומנתה ארבעה זרמים, שריד החינוך היהודי בתקופת המנדט: "(א) הזרם הכללי; (ב) זרם העובדים; (ג) זרם המזרחי; (ד) זרם אגודת ישראל" (ר' סטנר דיני חינוך (תשכ"ו), עמ' 63). ראו גם חיבורי "מיישוב למדינה: מוסדות ומפלגות", בתוך ב' אליאב (עורך), היישוב בימי הבית הלאומי (תשל"ו-1976) 131, 219-217.

 

ג.        מספר שנים לאחר מכן חוקק חוק חינוך ממלכתי, תשי"ג-1953 (להלן חוק חינוך ממלכתי), אשר הנהיג מערכת חינוך ממלכתית. חוק זה ביטל את הזרמים המפלגתיים-פוליטיים בחינוך, אך כלל הבחנה בין חינוך ממלכתי רגיל לחינוך ממלכתי דתי (י' רבין הזכות לחינוך (תשס"ב), עמ' 302 (להלן רבין)). סעיף 11 לחוק חינוך ממלכתי קובע, כי מעבר למוסדות החינוך הממלכתיים הרשמיים "השר רשאי לקבוע בתקנות סדרים ותנאים להכרזת מוסדות לא רשמיים, כמוסדות חינוך מוכרים, להנהגת תכנית היסוד בהם, להנהלתם, לפיקוח עליהם ולתמיכת המדינה בתקציביהם, אם השר יחליט על התמיכה ובמידה שיחליט" (הדגשה הוספה-א"ר). תקנות חינוך ממלכתי (מוסדות מוכרים), תשי"ד-1953 (להלן תקנות חינוך ממלכתי), קובעות את אופן השתתפות המדינה בתקציב מוסדות חינוך אלה; על מוסדות חינוך העומדים בתנאי תקנה 3 (בכלל זה לימוד תכנית היסוד לפי תקנה 3(א)(1א)) יחולו תנאי תקנה 9 בדבר השתתפות המדינה בתקציביהם.

 

ד.        בשל חשיבות הדבר לענייננו נביא את תקנה 9 כלשונה שעה שהוגשה העתירה:

 

תנאים

 

"(א) המדינה תשתתף בתקציב שעות הלימוד של מוסד חינוך מוכר (להלן – השתתפות המדינה), שמתקיימים בו התנאים המפורטים בתקנה 3 ובכלל זה לימוד תכנית היסוד; השתתפות המדינה תהיה בשיעור של % 75 מתקציבי שעות הלימוד של מוסד חינוך רשמי דומה.

 

(ב)   על אף האמור בתקנת משנה (א), מוסד חינוך שהגיש בקשה לתמיכת המדינה ואין מתקיימים בו התנאים המפורטים להלן, יהיה שיעור השתתפות המדינה כמפורט בתקנת משנה (ג):

(1)   הוא מקיים מדיניות רישום אינטגרטיבית ובכלל זה שילוב תלמידים בעלי יכולות למידה שונות ומשכבות חברתיות-כלכליות מגוונות;

(2)   ממוצע הדירוג החברתי-כלכלי של התלמידים הלומדים במוסד חינוך, אינו עולה על חצי סטיית תקן מהממוצע המשוקלל של הדירוג החברתי-כלכלי של התלמידים הלומדים במוסדות חינוך בתחום רשות החינוך המקומית שבה מצוי מוסד החינוך; הממוצעים האמורים ייערכו בידי משרד החינוך, הממוצע היישובי יפורסם באתר האינטרנט שלו.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ