בג"צ
בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק
|
2731-11
14/06/2011
|
בפני כבוד השופטים:
1. השופט א' רובינשטיין 2. השופטת א' חיות 3. השופט י' עמית
|
- נגד - |
העותרת:
עמותת אל סדק עו"ד דיב מחמוד
|
המשיבים:
1. הוועדה למינוי קאדים 2. שר המשפטים 3. היועץ המשפטי לממשלה 4. שיח כמאל קבלאן 5. שיח עמאד אבו ריש 6. שיח ענתיר מועדי
עו"ד ענר הלמן עו"ד מאדי דאהר עו"ד עלי שקיב עו"ד קנת מן
|
פסק דין |
השופט י' עמית:
עניינה של העתירה שבפנינו בבקשת העותרת להורות על ביטולה של החלטת הועדה למינוי קאדים מד'הב (להלן: ועדת המינויים) למנות את משיבים 6-4 לכהונת קאדי מד'הב בבית הדין הדתי הדרוזי.
הרקע לעתירה והתשתית הנורמטיבית
1. ביום 22.10.09 פרסם שר המשפטים הודעה ברשומות, שכותרתה "הודעה על צורך במינוי קאדים מד'הב", בה הודיע על הצורך במינוי של שניים או שלושה קאדים מד'הב לכהונה בבתי הדין הדרוזיים ובמינוי של קאדי מד'הב לבית הדין הדתי הדרוזי לערעורים. נספר בקצרה, כי במדינת ישראל פועלים כיום שני בתי דין דרוזיים המשמשים כערכאה דיונית (בעכו ובכפר מסעדה בגולן), ומעליהם ערכאת ערעור בה מכהנים שני קאדים בלבד. הודעת שר המשפטים פורסמה בעקבות החלטה להרחבת מספר התקנים של קאדים מכהנים, על רקע עתירה שהוגשה, בין היתר בנושא זה, לבית המשפט העליון ואשר נדחתה בסופו של יום בשל מיצוייה (בג"ץ 926/08 שקיב עלי, עו"ד נ' ראש הממשלה (לא פורסם, 5.10.2009)).
2. הליך בחירתם של קאדים מד'הב לבתי הדין הדרוזיים מוסדר בחוק בתי הדין הדרוזיים, תשכ"ג-1963 (להלן: החוק) ובכללי בתי הדין הדרוזים (סדרי הדיון של הועדה למינוי קאדים מד'הב), התשס"ח-2008 (להלן: כללי ועדת המינויים). הליך הבחירה מורכב ממספר שלבים, כאשר בשלב הראשון מופיעים בפני ועדת משנה המתמודדים שעברו את תנאי הסף. מתוך אותם מועמדים בוחרת ועדת המשנה את אלו שיופיעו בפני ועדת המינויים, שמותיהם מפורסמים ברשומות, וכל אדם רשאי להגיש השגותיו לגביהם בתוך 20 יום.
3. בדומה לועדה למינוי שופטים, גם ועדת המינויים לבחירת קאדים מד'הב מונה תשעה חברים ואלו כוללים את יושב ראש המועצה הדתית הדרוזית, ראש בית הדין לערעורים, שני קאדים מד'הב, שר המשפטים ושר נוסף, שני חברי כנסת ונציג לשכת עורכי הדין (סעיף 11 לחוק) (בפועל, וכפי שנמסר לנו בתגובת המדינה, מונה הועדה כיום שמונה חברים בלבד, מאחר שכהונת ראש בית הדין לערעורים אינה מאויישת מאז שנות ה-90). ועדת המינויים ממליצה בפני נשיא המדינה על מינוי קאדי מד'הב אותו בחרה מבין המועמדים שהופיעו בפניה:
"ועדת המינויים, שלה מסור תפקיד חשוב בהליך זה, ממלאת תפקיד ציבורי על-פי דין. היא מוקמת מכוח החוק וממלאת פונקציה שלטונית חשובה – מינוי קאדים מד'הב. ככל גוף ציבורי, חייבת גם ועדת המינויים לפעול על-פי סמכותה כפי שהוגדרה בחוק. חייבת היא לנהוג בתום-לב, בסבירות, ללא שרירות או זדון, תוך שקילת כל השיקולים הענייניים ושיקולים אלה בלבד. עליה לפעול כנאמנת הציבור [...]כפופה היא לביקורתו של בית-משפט זה בגין פעולותיה והפעלת שיקול-דעתה.
ועדת המינויים היא הגוף שהוסמך בחוק להמליץ בפני נשיא המדינה על אודות המועמדים למינוי. המלצה זו היא כבדת משקל ומהווה את לב לבו של הליך המינוי" (בג"צ 8946/01 עו"ד שקיב עלי נ' שר המשפטים והשר לעניינני דתות, פ"ד נו(2) 415, 425-424 (2001) (להלן: עניין שקיב עלי).
דיוני הועדה למינוי קאדי מד'הב ותוכנם של השאלונים של המועמדים הינם חסויים כל עוד ועדת המינויים לא החליטה אחרת (כלל 16 לכללי ועדת המינויים).