אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> מיסים >> עיריית תל אביב הצמידה תשלומים רק למדד חיובי – ותחזיר כמיליון שקל

עיריית תל אביב הצמידה תשלומים רק למדד חיובי – ותחזיר כמיליון שקל

מאת: עו"ד יעקב בטש | תאריך פרסום : 11/12/2017 12:15:00 | גרסת הדפסה

עורך דין, עיריית תל אביב הצמידה תשלומים רק למדד חיובי – ותחזיר כמיליון שקלעו"ד יעקב בטש (צילום: פביאן קולדורלס) [תמונת אילוסטרציה חיצונית: Denis Ismagilov, www.123rf.com]

במשך שנים נהגה העירייה להצמיד אגרות ותשלומים רק למדד חיובי ולא למדד שלילי. בית המשפט המחוזי אישר באחרונה הסדר פשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד העירייה בעניין זה.

בבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד עיריית תל אביב נטען כי היא הצמידה אגרות ותשלומי חובה שונים למדד רק במקרים בהם הוא עלה ולא כשירד, כך שהסכומים רק עלו. העירייה אישרה שפעלה כך בעבר אך טענה שהתנהלותה תאמה חוק עזר ישן ובינתיים החוק התעדכן וההצמדה נעשית לשני הכיוונים. משא ומתן בין הצדדים הניב הסדר פשרה אותו אישרה באחרונה השופטת שושנה אלמגור.

עד לפני קרוב לשנתיים היה בתוקף בעיריית תל אביב חוק הצמדה למדד שלפיו סכומי תשלומי החובה והאגרות התעדכנו כשהמדד עלה ונותרו ללא שינוי כשהוא ירד. על רקע זה הגיש אחד מתושבי העיר בקשה לתביעה ייצוגית נגד העירייה בה טען שכדי לשמור על ערכם הריאלי של התשלומים היה עליהם להתעדכן גם מעלה וגם מטה על פי תנודות המדד. לדבריו, בהתנהלותה זו הפרה העירייה את חובת תום הלב המוטלת עליה והעשירה את קופתה שלא כדין.

העירייה טענה להגנתה כי פעלה בהתאם לחוק ובכך מקרה חוק העזר הישן כבר אינו רלוונטי ברוב רובם של תשלומי החובה שנגבים על ידי גופים חיצוניים. לדבריה, טענות המבקש רלוונטיות למספר מצומצם של אגרות ובין היתר אגרת פינוי אשפה, היתר הצבת שולחנות וכיסאות, היתר לילה לפתיחתן וסגירתן של חנויות, אגרה לבדיקת בשר עוף והיטלי תיעול וסלילה.

היא הוסיפה שפחות מתשעים יום אחרי שהוגשה הבקשה נחקק חוק עזר חדש בעניין הצמדה למדד שלפיו תשלומי החובה מתעדכנים ביומה הראשון של השנה האזרחית ומוצמדים לפי שינוי המדד בין אם הוא שלילי ובין אם הוא חיובי. לדבריה, יש לראות בחוק החדש חדילה והוא מייתר את הבקשה.

הצדדים ניהלו משא ומתן והגיעו להסדר שלפיו העירייה תשיב לתושבים שנגבו מהם תשלומי חובה לפי שיטת ההצמדה הישנה מחצית מהסכום שנגבה ביתר. נקבע כי ההשבה תהיה רק מעל סכום של 10 שקלים ושלא יושבו הפרשים באגרות שהוטלו על עקירת עצים שאותם שילמו תושבים בודדים שאיתורם הוא מלאכה מסובכת. שווי ההסדר הוא כמיליון ורבע שקלים.

הסדר ראוי

השופטת שושנה אלמגור מבית המשפט המחוזי בתל אביב מצאה את ההסדר ראוי, הוגן וסביר ואישרה אותו.

היא ציינה שלשונו של חוק ההצמדה הישן, שנחקק בשנות ה-80 בתקופה בה האינפלציה הייתה בשיאה והאפשרות שהמדד ירד כלל לא הובאה בחשבון, אינה שוללת את עמדת העירייה. לכך יש להוסיף לדבריה כי מאז הגשת הבקשה הזדרזה העירייה לחוקק את חוק ההצמדה החדש וההסדר העדכני משקף את התנודות במדד במהלך שנה. בנסיבות אלה, השבת מחצית מהסכום לכל חבר בקבוצה עליה חל ההסדר היא סבירה.  

השופטת אישרה את הסכמת הצדדים גם בעניין הגמול ושכר הטרחה ופסקה למבקש 25,000 שקל ולעורכי דינו שכ״ט של 180,000 שקל.  

  • ב״כ המבקש: עו"ד עדי מוסקוביץ', עו"ד אופיר אלמליח
  • ב״כ המשיבה: עו"ד דנה רייס, עו"ד גלית פלס־גרטל

* עו"ד יעקב בטש ממשרד זאבי-בטש עוסק בתחום התביעות הייצוגיות

** הכותב לא ייצג בתיק

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום מיסים באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום מיסים

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ