אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> תעבורה >> נהג אוטובוס אינו חייב לברר את גיל הנוסע לצורך קבלת הנחה עבור הכרטיס

נהג אוטובוס אינו חייב לברר את גיל הנוסע לצורך קבלת הנחה עבור הכרטיס

מאת: שירה הימן, עו"ד | תאריך פרסום : 24/09/2009 10:16:00 | גרסת הדפסה

לפסק הדין בעניין משרד התחבורה נגד אגד-אגודה שיתופית לתחבורה ציבורית בע"מ

האם על נהג אוטובוס לברר את גיל הנוסע לצורך גביית המחיר הנכון עבור כרטיס הנסיעה ? בית המשפט לתעבורה בירושלים קבע, כי האחריות בעניין זה הינה של הנוסעים/ות.

ע"פ המפורט בפסק הדין, שלוש נערות בגילאי 17.5 לערך נסעו מירושלים לתל-אביב. כשעלו לאוטובוס סבר הנהג על פי מראן כי שתיים מהן מעל גיל 18, ולכן מכר להן כרטיס מבוגר, ואילו לשלישית מכר כרטיס המתאים לגילה (שהינו זול בחמישים אחוז). כעבור זמן מה, התבררה הטעות לנערות, אך הן המתינו עד שכל הנוסעים ישבו מקומם, ורק אז ניגשו לנהג והודיעו לו על הטעות. הנהג טען, כי הנערות ניגשו אליו מאוחר, ואין באפשרותו להחליף את הכרטיסים. אגד והנהג הואשמו בעבירות של אי-הפעלת שירות סדיר, אי מתן תשובה נאותה לנוסע, ו-עשיית שירות מעל למחיר הקובע

על פי נהלי אגד, הנהג יכול להחליף כרטיסים רק תוך חמש דקות מעת מכירתם, וגם זאת אם לא נמכרו כבר עשרה כרטיסים (המוקדם ביניהם). מדובר בנוהל המגובה על ידי משרד התחבורה שיודע אליו, ואשר נועד למנוע מנהגים שאינם הגונים לערוך כל מיני מניפולציות בכרטיסים.

השופט אברהם טננבוים קבע, כי אמנם אין בחוק תשובה ברורה לשאלה על מי הנטל לברר את גיל הנוסעים/ות, אך ההיגיון מחייב להטיל את האחריות לכך דווקא על הנוסעים/ות. זאת, כיוון שבעוד שבמקרה של אדם מבוגר/ילד צעיר, הדברים ברורים, הרי שכאשר מדובר במקרי ביניים, כגון מקרה זה של נערות בסביבות גיל שמונה עשרה, לא תמיד יכול הנהג לדעת את גילן האמיתי ממראה עיניים בלבד.

"מי שיודעת את הגיל האמיתי היא הנוסעת ולא הנהג" כתב השופט, "אשר לכן סביר להניח שהיא זו שצריכה להודיע לנהג כי היא צעירה לימים ויש להחיל עליה את המחיר הנמוך. כך מקובל בכל הזדמנות שאדם רוכש שירות. מי שיש לו הנחה כלשהי, הוא זה שצריך לבקש את ההנחה ולא לצפות כי יקבלה תמיד כעניין מובן מאליו".

בנוסף, דחה השופט את הטענה לפיה ההליך שבו אפשר לבטל כרטיס רק תוך חמש דקות מעת מכירתו, איננו תקין. נקבע כי מדובר בהליך הגיוני וסביר, וכי הנוהל ידוע למשרד התחבורה והוא אף סמך עליו את ידיו. לפיכך, זוכו אגד ונהג האוטובוס מכל אשמה.

לפסק הדין בעניין משרד התחבורה נגד אגד-אגודה שיתופית לתחבורה ציבורית בע"מ

למדור: תעבורה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

גולשים בסלולרי? לשירות מיידי מעורך דין הורידו את Get Lawyer
אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום תעבורה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום תעבורה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ