אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> חוקתי ומנהלי >> ביהמ"ש בהחלטה "ירוקה": עצר עבודות להקמת חניון אוטובוסים בירושלים

ביהמ"ש בהחלטה "ירוקה": עצר עבודות להקמת חניון אוטובוסים בירושלים

מאת: עו"ד תומר מירז | תאריך פרסום : 24/05/2018 18:18:00 | גרסת הדפסה
עורך דין מנהלי, ביהמ"ש בהחלטה "ירוקה": עצר עבודות להקמת חניון אוטובוסים בירושליםעו"ד תומר מירז (צילום: הילה מירז) [תמונת אילוסטרציה חיצונית: akiyoko, www.123rf.com]

בערר שהגישו תושבי העיר לביהמ"ש הם התנגדו להקמת חניון של אגד. ביהמ"ש קבע כי העירייה פעלה שלא כדין כשהחלה בהקמת החניון לפני שהתקבלו האישורים המתאימים מהגורמים האחראיים על איכות הסביבה.

בית המשפט לעניינים מקומיים בירושלים קיבל לאחרונה את ערעורם של ועד שכונת "משכנות האומה" בירושלים ו-7 מתושבי השכונה, וקבע כי יש להשהות את הקמת החניון התפעולי של חברת אגד. השופט פאול שטרק אסר על ביצוע העבודות בשטח וקבע שפעולות העירייה להקמת החניון החלו מוקדם מדי מאחר שהיא לא השלימה את הליך קבלת ההיתר מהגורם המוסמך בנושא איכות הסביבה.

בנובמבר 2017 אישרה מועצת העיר שימוש במגרש בכניסה לירושלים לצורך הקמת חניון אוטובוסים לטובת אגד והוציאה צו מתאים. תושבי שכונת "משכנות האומה", המתגוררים בסמוך למגרש, הגישו ערר על ההחלטה.

לטענת המערערים, הצו להקמת החניון ניתן תוך חריגה מסמכות, מבלי שנבחנה השפעתו על הסביבה ומבלי שאושר על ידי המשרד לאיכות הסביבה. המערערים טענו עוד על פי החוק העירייה מוסמכת להקים מגרש חנייה חינמי לטובת הציבור אך אינה מוסמכת להקים מגרש כזה לשימושה של חברה פרטית – אגד.

מנגד, העירייה טענה שהחוק מסמיך אותה לעשות שימוש במשאבי קרקע פנויים לטובת הציבור מבלי לדרוש ממנה לקבל דוחות סביבתיים בטרם האישור. לטענתה, החניון לא מיועד רק לשימושה של אגד ויחנו בו אוטובוסים ציבוריים בכלל. בכך, לדבריה, הוא משרת הציבור הרחב המבקש להיכנס לעיר ולצאת ממנה.

נועד לשמש את הציבור

בראשית דבריו השופט שטרק קבע כי החניון אכן נועד לשמש את הציבור לנוכח העובדה שחברת אגד מפעילה אוטובוסים המשמשים לתחבורה ציבורית. השופט הוסיף כי לפי החוק אין חובה על ראש העירייה לבצע התייעצויות או לתת זכות שימוע לפני מתן צו כאמור.

אולם, השופט ציין כי החוקים הנוגעים לאיכות הסביבה הם חוקים כלל ארציים החלים גם על עיריות. לדבריו, לנוכח ההתפתחות המהירה של תחום המשפט הסביבתי והעליה במודעות בכל הנוגע לשמירה על איכות הסביבה, נוצר צורך ממשי בכלים משפטיים לאכיפת סטנדרטים בתחום על גורמים ציבוריים.

השופט ציין כי בטרם מתן הצו להקמת החניון לא הושגו אישורים או הנחיות בקשר לדרכים למניעת מפגעים סביבתיים שעלולים לנבוע מהקמתו.

משכך, השופט פסק כי נפל פגם מנהלי במתן הצו. בנסיבות אלה הוא קיבל את הערר ואסר על ביצוע עבודות בשטח. בנוסף הוא חייב את עיריית ירושלים לשלם למערערים סך של 3,600 שקל בגין הוצאות משפט.

  • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בהחלטה

 * עו"ד תומר מירז עוסק במשפט מנהלי ומאבקים סביבתיים

** הכותב לא ייצג בתיק

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

גולשים בסלולרי? לשירות מיידי מעורך דין הורידו את Get Lawyer
אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום חוקתי ומנהלי באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום חוקתי ומנהלי

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ