אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> ליואי ואח' נ' מדינת ישראל/משרד החקלאות ופיתוח הכפר

ליואי ואח' נ' מדינת ישראל/משרד החקלאות ופיתוח הכפר

תאריך פרסום : 31/07/2018 | גרסת הדפסה

ת"צ
בית משפט לעניינים מנהליים תל־אביב–יפו
35333-07-16
18/07/2018
בפני השופטת:
שושנה אלמגור

- נגד -
המבקשים(התובעים):
1. עדי ליואי
2. טל מור פרינץ

עו"ד רונן בן־צבי
עו"ד מיכאל בך
עו"ד רון לדרמן
עו"ד דנה יהלומי
(הנתבעת):
מדינת ישראל/משרד החקלאות ופיתוח הכפר
עו"ד שושי נרי
עו"ד שלמה כהן
החלטה

א

 

לפניי בקשה לאישור תובענה מנהלית ייצוגית על-פי חוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו–2006. התובענה שאישורה מבוקש עוסקת בדרישה לחסן בעלי-חיים מפני מחלת הכלבת אחת לשנה ובאגרה שנגבית בעבור החיסון.

 

פתח דבר

 

  1. בישראל חובה לחסן כלבים נגד כלבת. בפקודת הכלבת, 1934, ובתקנות הכלבת (חיסון), התשס"ה–2005 (להלן: תקנות החיסון), קבועה החובה לחסנם בגיל שלושה חודשים, ואחר כך מדי 12 חודשים. תקנה 3(א) לתקנות החיסון קובעת כי „לא יחזיק אדם כלב אלא אם כן הכלב חוסן לפי תקנות אלה, ובלבד שלא חלפה שנה מיום חיסונו האחרון“. לפי תקנה 5(ב) לתקנות הכלבת (רישוי וחיסון), התשל"ד–1974 (להלן: תקנות רישוי וחיסון),

 

בעד חיסון ישלם מחזיק הכלב אגרה בסך 29.00 שקלים חדשים ואם הכלב מעוקר – אגרה בסך 14.50 שקלים חדשים.

 

לטענת המבקשים הסכומים שנגבים בעבור חיסון הכלבת הם בלתי סבירים הן בשל הפער הניכר בין גובה האגרה ביחס לעלות תרכיב החיסון הן מכיוון שבעלי הכלבים נדרשים לחסנם מדי שנה אף שעל-פי הוראותיו של יצרן התרכיב, החיסון תקף לשלוש שנים. הבקשה נסמכת על מכתב ממשה שבתאי, מבקר הפנים של משרד החקלאות ופיתוח הכפר, למנהל הכללי של המשרד (10.12.2015) (נספח 2 לבקשה), שממנו עולה כי תרכיב של מנה אחת עולה 2.41 ₪, בתוספת מס ערך מוסף, אם נרכש בבקבוקונים המכילים מנה יחידה, ו-0.95 ₪ למנה, בצירוף מע"מ, אם נקנה בבקבוקונים המכילים עשר מנות. באותו מכתב ציין המבקר כי זהו „[...] מתח רווחים בלתי נתפס [...]“. המבקשים סבורים כי עמדתו של מבקר הפנים יוצרת השתק ומניעות כלפי משרד החקלאות בבואו להציג עמדה סותרת, וכי לפחות יש להעביר את הנטל אל כתפי המשיבה אם ברצונה לסתור את העמדה שהציג. אגרת החיסון משולמת לרשות המקומית; אליבא דמבקשים העברת כספים מהאגרה אל משרד החקלאות לשימוש שאינו מתמצה בכיסוי הוצאותיה של זריקת החיסון אינה כדין, והיא סותרת את לשון החקיקה ואת תכליתה.

 

המבקשים עותרים כי בית המשפט יצהיר ששיעור האגרה בגין רכיב החיסון הנגבה כיום הוא מופקע, ושכמו תדירות החיסון הוא איננו סביר. הם מבקשים צו שיורה למשיבה לקבוע כי סכום האגרה יהיה זהה לעלות התרכיב שהיא משלמת, ולחלופין – כי ייקבע על גובה עלויות הרכישה ועוד עשרים אחוז. לחלופי חלופין הם תובעים לקבוע סכום אחר. כמו-כן בית המשפט מתבקש לחייב את המשיבה להפחית את תדירות החובה לחסן בפני כלבת ולהשיב לכל חבר בקבוצה את הסכומים העודפים שנאלץ לשלם כאגרה בשיעור מופקע, ובכללם תשלומים על חיסונים שניתנו בתדירות גבוהה מהדרוש.

 

עילת התביעה המרכזית שעליה מתבססת התובענה שנתבקש אישורה היא עשיית עושר ולא במשפט. בבקשה נזכרה הטענה כי המשיבה מנצלת את מעמדה כבעלת מונופולין כאמור בסעיף 29א לחוק ההגבלים העסקיים, התשמ"ח–1988, וכי זו הפרה של חובה חקוקה לפי סעיף 63 לפקודת הנזיקין [נוסח חדש]. העילה של הפרת החובה נזנחה בשלב הסיכומים, כמו עילות הרשלנות וההטעיה לפי חוק הגנת הצרכן, התשמ"א–1981, שנזכרו בבקשה בשפה רפה.

 

  1. המשיבה טוענת כי אין לתקוף באמצעות תובענה ייצוגית את האגרה מושא תיק זה, הואיל והיא נקבעה בתקנות רישוי וחיסון לפי סמכותו של שר החקלאות, כמצוות סעיף 16(ב) לפקודת הכלבת. לשיטתה, באצטלה של תביעת השבה המבקשים מנסים לתקוף את דבר החקיקה תקיפה ישירה בלי שהוכרע קודם לכן אם האגרה חוקית, וסמכות ההכרעה היא של בית המשפט הגבוה לצדק. הגם שאגרה משולמת כנגד מתן שירות, המשיבה גורסת, שיעורה אינו מוכרח להלום את ערך השירות או את עלותו. המשיבה מוסיפה כי סכום האגרה ועלות השירות אינם תואמים משום שעליה לא רק לספק את החיסון ולהזריקו, אלא גם לאחסן את החיסונים ולשמור על מלאי, לשנעם ולהפיצם לרשויות המקומיות. לדבריה באגרה כלול גם מרכיב של מס, שמטרתו לממן חלקית את ההוצאות שהיא מוציאה על ההתמודדות עם הכלבת ועל מניעתה בכל הארץ. בכלל המשיבה סוברת כי האגרה, אף שגובות אותה הרשויות המקומיות, מיועדת אליה וכי המבקשים הרחיבו את חזית המחלוקת כשטענו שהעברת כספי האגרה אל המדינה אינה חוקית. היא מדגישה כי כלבים הם בעלי-החיים היחידים שהדין מורה לחסן מפני כלבת, וכי הלשכות הווטרינריות המחוזיות שהיא מפעילה מספקות לווטרינרים פרטיים את תרכיב החיסון לצאן, לבקר ולסוסים בתמורה לדמי שירות של 8.10 ₪ (הזרקת החיסון אינה כלולה; וטרינר ממשלתי ינפק את החיסון ויזריק אותו בעבור עשרה שקלים וחצי). מאחר שהאגרה קבועה בחוק וגבייתה היא לפי הדין, הקבוצה אינה אוחזת בעילת התביעה של עשיית עושר ולא במשפט, לגישת המשיבה.

 

התנאים לאישור תובענה ייצוגית

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.


חזרה לתוצאות חיפוש >>
שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ