אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> פס"ד בעניין מינוי מנהל הטלויזיה בערבית ברשות השידור

פס"ד בעניין מינוי מנהל הטלויזיה בערבית ברשות השידור

תאריך פרסום : 01/02/2009 | גרסת הדפסה

ע"ע
בית דין ארצי לעבודה
672-08
27/01/2009
בפני השופט:
1. הנשיא סטיב אדלר
2. עמירם רבינוביץ
3. יגאל פליטמן


- נגד -
התובע:
רשות השידור
עו"ד יונתן פסי
הנתבע:
רזיאל תבור
עו"ד זכי כמאל
פסק-דין

הנשיא סטיב אדלר

          עניינו של ערעור זה הוא מינויו של בעל תפקיד בכיר ורגיש בתקופה בה מכהנת ממשלת מעבר, שהחלה ביום 21.9.2008, כאשר לטענת המשיב, השר האחראי על רשות השידור פועל כדי להביא לבחירת מועמד מטעמו לפני החלפת ממשלת המעבר.

ביום 10.11.2008 החליט בית הדין האזורי בירושלים ליתן צו המונע מהמערערת, היא רשות השידור (להלן גם: הרשות או רשות השידור) להמשיך בהליכים לבחירת מנהל הטלוויזיה בערבית בתקופת המעבר ועד לאחר שתיבחר ממשלה חדשה. על כך ניתנה רשות ערעור , הצדדים הגישו טיעונים ולפי בקשת בא כוח הרשות נקבע מועד קרוב ופעלנו כדי ליתן פסק דין בהקדם.

בפתח הדברים, אני מוצא לציין, כי העובדות והמסקנות המובאות להלן הן בבחינת עובדות ומסקנות לכאורה, כנדרש בהליך ביניים לסעד זמני. אין בהן כדי להכריע את הכף בהליך העיקרי, לא כל שכן כדי לקבוע מסמרות בעניין הליכי המכרז ואיתור המועמד לתפקיד הנדון.

העובדות הצריכות לענייננו

[2]     רשות השידור היא תאגיד סטטוטורי שהוקם על פי חוק רשות השידור, התשכ"ה-1965 (להלן - חוק רשות השידור) ואמון על השידור הציבורי בארץ. תפקידיה מנויים בסעיף 3 לחוק רשות השידור, וביניהם " לשדר תכניות חינוך, בידור ואינפורמציה בשטחי המדיניות, החברה, הכלכלה והמשק, התרבות, המדע והאמנות..." וכן "לקיים שידורים בשפה הערבית לצרכיה של האוכלוסייה הדוברת ערבית ושידורים לקידום ההבנה והשלום עם המדינות השכנות בהתאם למגמות היסוד של המדינה".

          במליאת הרשות 31 חברים המתמנים על ידי נשיא המדינה, לתקופת כהונה של שלוש שנים (סעיפים 7-8 ל חוק רשות השידור). 30 מחברי המליאה מתמנים לפי המלצת הממשלה, הנעשית לאחר התייעצות עם " הארגונים היציגים של הסופרים, המורים והאמנים בישראל, עם מוסדות ההשכלה הגבוהה והאקדמיה ללשון העברית ועם גופים ציבוריים אחרים שיש להם זיקה לענייני שידור" (התייעצות עם למעלה מ-100 ארגונים), וחבר אחד מתמנה על פי המלצת הסוכנות היהודית. בעקבות בג"צ פורום היוצרים נעשים המינויים לאחר התייעצות עם גורמים אלה, לפי כישורים וללא קשר להשתייכות פוליטית או מכסה מפלגתית. תפקידי המליאה מותווים בסעיף 13 לחוק רשות השידור וביניהם " להתוות את קווי פעולתה של הרשות" וכן " להנחות את הועד המנהל במילוי תפקידיו".

          חלק ניכר מחברי המליאה מונו ב-15 בספטמבר 2005 , ולפיכך כהונתם הסתיימה ב-15 בספטמבר 2008. כיום, ממשיכה כהונתם מכוח סעיף 8(ד) לחוק רשות השידור שעניינו רציפות עבודת המליאה ולפיו "המליאה היוצאת תוסיף לכהן עד למינויה של המליאה הבאה"

          הוועד המנהל של רשות השידור (להלן - הוועד המנהל) מתמנה על ידי הממשלה לתקופה של שלוש שנים, ומורכב מ-7 חברי מליאת רשות השידור וביניהם יו"ר הרשות ומשנהו (סעיף 14 ל חוק רשות השידור). תפקידי הוועד המנהל מנויים בסעיף 19 לחוק רשות השידור וביניהם " לדון ולהחליט בענייני הרשות", " לקבל מהמנהל הכללי דו"חות על הפעולה השוטפת של הרשות" וכן " להכין את התקציב הרגיל ותקציב הפיתוח של הרשות לשנת הכספים המתחילה באחד באפריל של כל שנה ולהגישם לממשלה לאישור בצירוף המלצותיה של המליאה" .

[3]     מינוי עובדים ברשות השידור נעשה בהתאם לקבוע ב תקנות רשות השידור (תיאומים בעניין קבלת עובדים ומינוייהם), התשכ"ה-1965, בהן נקבע, בין היתר, כי " חוק שירות המדינה (מינויים), תשי"ט-1959 (להלן - חוק המינויים), יחול על קבלת עובדי רשות השידור ", כי " הסמכויות הנתונות לועדת שירות המדינה בחוק המינויים לגבי עובדי מדינה יהיו נתונות לוועד המנהל של הרשות" וכי " הסמכות הנתונה לממשלה לפי סעיף 21 לחוק המינויים תהיה נתונה לגבי עובדי הרשות לועד המנהל באישור המליאה". משכך, כפוף הליך מינוי עובדים ברשות לחובת מכרז כאמור ב סעיף 19 לחוק המינויים. כמו כן, לוועד המנהל של הרשות הוענקו סמכויות רחבות בהקשר למינוי עובדים בה, בכל הנוגע לאישור תקן (סעיף 14 לחוק המינויים), קביעת דרכי המכרז ופרטיו (סעיף 20 ל חוק המינויים), פטור ממכרז (סעיף 21 לחוק המינויים) ועוד.

        על מילוי משרות ברשות השידור חל נוהל 101 המתבסס על הסכם שנחתם ביום 27.7.1982 בין הנהלת רשות השידור לבין אגודת העיתונאים. הנוהל קובע חובת ניהול מכרז למילוי משרות פנויות (סעיף 4 לנוהל), את הרכב ועדת המכרזים (סעיף 6.5 לנוהל) וכן הרכב מיוחד שאמור לשמש למילוי משרות מסוימות, ובהן משרת מנהל הטלוויזיה בערבית (סעיף 6.5ו לנוהל). הרכב ועדת המכרזים במקרה זה אמור לכלול את הוועד המנהל של הרשות, המנכ"ל  ו-2 נציגי האיגוד המקצועי.       

[4]     משרת מנהל הטלוויזיה בערבית אינה מאוישת מזה מספר שנים. עד לפני כשנה וחצי שימש בתפקיד זה מנהל במינוי בפועל ומזה כשנה וחצי אין מנהל כלל. סוגית איוש המשרה הייתה נושא למכרזים, לועדת איתור ואף להתדיינות לא מעטה בערכאות. מדובר בתפקיד מקצועי וחשוב, הכפוף ישירות למנכ"ל הרשות. במחלקה של הרשות לשידורים בערבית עובדים כ- 100 עובדים.

          מר רזיאל (רוז'ה) תבור, המשיב בערעור שלפנינו (להלן - מר תבור), הינו אחד המועמדים למשרה. בתחילה, נפסלה מועמדותו על הסף עקב היעדר ניסיון ניהולי בדרג בכיר כנדרש בתנאי הסף. אולם, לאחר מכן המציא המשיב מסמכים חדשים והוא זומן להופיע בפני וועדת האיתור. 

[5]     במקרה נשוא ערעור זה התקיימו מספר הליכים למיון ובחירת מנהל הטלוויזיה בערבית, כמפורט להלן: 

     המכרז הפנימי - פורסם על ידי הרשות ביום 29.5.2007. מר תבור הגיש מועמדתו למכרז הנ"ל אך ביום 26.8.2007 נשלח אליו מכתב שבו הודע לו על דחיית מועמדותו על הסף, בהעדר ניסיון מוכח בניהול בדרג בכיר. על החלטה זו הגיש מר תבור בקשה לצו ארעי לבית הדין האזורי בחיפה , בה עתר למנוע מוועדת המכרזים במכרז הפנימי להתכנס. בדיון שהתקיים בפני נשיא בית הדין האזורי, השופט רמי כהן התברר, כי וועדת המכרזים התכנסה כבר וקיבלה החלטה שלא לבחור מי מהמועמדים. על כן, קיבל מר תבור את המלצת בית הדין למחוק את העתירה כולה . לאחר מכן פורסם מכרז פומבי.

          המכרז הפומבי - פורסם ביום 13.11.2007. ביום 26.11.2007 פנה מר תבור לבית הדין האזורי בחיפה בעתירה נוספת, שעניינה היה למתן צו מניעה זמני במעמד צד אחד שיורה לרשות השידור לבטל את המכרז הפומבי, מן הטעם שההחלטה במסגרת הליכי המכרז הפנימי שלא לזמנו ו/או שלא למנותו לתפקיד הייתה בלתי סבירה במידה המצדיקה את התערבותו של בית הדין . השופטת פריימן החליטה ביום 28.11.2007, כי הסמכות המקומית אינה נתונה לבית הדין בחיפה והתיק הועבר לבית הדין האזורי בירושלים ביום 29.11.2007. בקשתו של מר תבור נדחתה על ידי מותב בראשות השופטת אגסי, בהחלטה מיום 20.12.2007, שנומקה בטעמים של שיהוי בהגשת הבקשה וכן מטעמים הנוגעים לגוף הבקשה תוך בחינת התנהלות רשות השידור לגופה. עמדת בית הדין  האזורי הייתה, כי לא נפל פגם בהחלטת ועדת המכרזים במכרז הפנימי וכי על כן אין מקום להתערבות בית הדין. יחד עם זאת, ניתנה למר תבור ארכה של שלושה ימים, להגשת מועמדותו למכרז הפומבי. ביום 21.1.2008 החליטה ועדת הבוחנים של המכרז הפומבי שלא נמצא מועמד מתאים ולא בחרה במי מהמועמדים שהופיעו בפניה.

          ועדת האיתור הראשונה - לאחר שלא נבחר מועמד במכרז הפנימי ובמכרז הפומבי, החליט הוועד המנהל של הרשות לפטור את המשרה ממכרז ולהקים וועדת איתור. בהמשך, לאחר שועדת האיתור לא הגיעה להחלטה ולאחר שהושמעו טענות שונות בדבר הרכבה של ועדת האיתור, הוחלט על פיזור ועדת האיתור המקורית וקביעת ועדת איתור אחרת תחתיה.

ועדת האיתור השניה - משכך, קבע הועד המנהל כי הרכב ועדת האיתור יהיה אותו הרכב הקבוע בנוהל 101 שמבוסס על תקנות רשות השידור, לגבי מכרז פומבי למנהל מדיה (כשמנהל הטלוויזיה בערבית בא בגדר 'מנהל מדיה') . נקבע, כי ועדת האיתור תורכב מכל חברי הוועד המנהל, המנכ"ל ומשני נציגי אגודת העיתונאים. אחת מחברות הוועד המנהל נמנעה מלהשתתף בשל חשש לניגוד עניינים.  ועדת האיתור קיימה ישיבות ביום 15.9.2008 ו- 5.10.2008. ישיבה נוספת נקבעה ליום 12.10.2008.

בין המועמדים לוועדת האיתור ניגשו מועמדים שניגשו גם למכרז הפנימי והחיצוני וכן ד"ר ח'ליל רינאוי (להלן - ד"ר רינאוי), שהיה חבר בוועד המנהל של הרשות מחודש ינואר 2007. הוא היה חבר בועדת המכרזים של המכרז הפנימי אך לא בועדת המכרזים של המכרז הפומבי. לאחר החלטת ועדת המכרזים במכרז הפומבי, הוא התפטר ביום 14.2.2008 מתפקידו בוועד המנהל של רשות השידור. מועמדתו לוועדת האיתור הוגשה ביום 11.7.2008, שהוא היום האחרון בו ניתן היה להגיש מועמדות לוועדה האמורה. יצוין עוד, כי בהליך אחר באותו עניין הועלתה טענה, שלא נסתרה, כי ד"ר רינאוי הוא חבר במועצת הקולנוע ששניים מחברי הוועד המנהל מקבלים תקציבים ממנה, במסגרת תפקיד או פעילות אחרת שלהם

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.


חזרה לתוצאות חיפוש >>
שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ