הנשיא סטיב אדלר
ביום 1.2.2007 נחתם הסכם קיבוצי בין המבקשים לבין המשיבים, בו הסכימו הצדדים להעביר את חילוקי הדעות ביניהם בעניין שחיקת השכר של עובדי ההוראה לעומת שכר המהנדסים, לגבי התקופה שתחילתה ביום 1.1.1999 וסיומה ביום 31.12.2006, להכרעה בבוררות (להלן:
שטר הבוררות).
מותב הבוררים שנקבע הינו: פרופ' מוטי מירוני, מר שלום גרניט ומר מוטי מרוז, אשר שניים מחבריו הינם נציגי הצדדים (מר שלום גרניט נציג ארגוני המורים, ומר מוטי מרוז נציג המעסיקים). עוד הוסכם כי "
צוות הבוררים ייתן פסק בוררות מנומק, בשני חלקים בלבד, כדלהלן: (1) פסק בוררות לגבי התקופה 1.1.99 - 31.12.2001; (2) פסק בוררות לגבי התקופה 1.1.02 - 31.12.2006".
[2] ביום 22.5.2007 ניתן פסק הבוררות לגבי התקופה 1.1.1999 - 31.12.2001 (להלן:
תקופת הבדיקה) ובו נקבעו שיעור השחיקה בשכר עובדי ההוראה בתקופה זו, ואופן יישום הפיצוי בגינה. כנגד פסק בוררות זה, ובעניינו, הוגשו לבית דין זה שלוש בקשות:
[א] בקשה אחת הוגשה מטעם המבקש בסק15/07 (להלן:
ארגון המורים). במסגרת בקשה זו התבקש בית דין זה "
להורות על ביטול פרק ג' של פסק הבוררות...ואשר עניינו אחוז שחיקת השכר לשנים 1.1.99 - 31.12.01 שייכלל בטבלאות השכר ואחוז שחיקת השכר לשנים 1.1.99 - 31.12.01 שישולם כמענק ופריסתו של המענק".
[ב] הבקשה השניה הוגשה מטעם המבקשת בסק 14/07 (להלן:
הסתדרות המורים). במסגרת בקשה זו התבקש בית דין זה "
להורות על ביטול חלקי בדרך של תיקון ו/או השלמה ו/או החזרה לבורר של שני סעיפים קטנים (3) ו-(4) לפרק ג שבפסק הבוררות".
[ג] הבקשה השלישית הוגשה אף היא מטעם ארגון המורים, ובה התבקש בית דין זה ליתן צו להורות למותב הבוררים לגלות מסמכים ותחשיבים אשר הנחו את הבוררים בכתיבת פסק הבוררות, ולאפשר עיון בהם (להלן:
הבקשה לגילוי מסמכים ותחשיבים).
ביום 18.10.2007 ניתן פסק דיננו לפיו
דין שלוש הבקשות להידחות. על מנת שלא לעכב את ההכרעה בשלב השני של הבוררות, ניתן פסק הדין בלא נימוקים, אשר יינתנו להלן.
תמצית פסק הבוררות
[3] פרק א' לפסק הבוררות תיאר את מסגרת ומבנה הבוררות. בפרק זה, הובהר כי בהסכמת הצדדים, יכריעו הבוררים, בנוסף לשיעור השחיקה בשכר המורים, גם בשתי סוגיות נוספות: "
האם הפיצוי למורים ישא אופי של מענק חד פעמי או יצטרף לבסיס השכר שלהם", וכן "
כיצד ישולם פיצוי השחיקה לאותם גמלאים שהיו עובדים פעילים בשנות הבדיקה".
לעניין אופן ניהול הבוררות נקבע כדלקמן:
(1) מר רודיך גרשון ישמש ככלכלן ניטראלי אשר יעמוד לרשות צוות הבוררים, ויערוך את החישובים עבורם.
(2) הבוררים יבחנו, בפתח הליך הבוררות, שיטות חישוב שונות, ויקבעו את שיטת החישוב הראויה. לחלק זה של הבוררות יצטרפו כלכלנים מטעמם של הצדדים.
(3) הבוררות לא תתנהל כסכסוך משפטי, לא יוגשו כתבי טענות, לא יוצגו מסמכים ועדויות, ולא יוגשו סיכומים בכתב.
יצוין, כי מבנה ועדת הבוררים, וההסכמות בדבר אופן ניהול הליך הבוררות "
נועדו על מנת לייעל ולזרז את הליך הבוררות ולשפר את הסיכוי שועדת הבוררים תקבל החלטה פה אחד".
[4] פרק ב' לפסק הבוררות דן בשיטות החישוב והמודלים השונים שנבחנו לבחינת השחיקה בשכר, תיאר את הדרך בה נבחנו הנתונים, וקבע כי "
הוחלט כי המודל הפחות בעייתי מכולם הוא מודל המתאימים". על יסוד מודל זה, אשר יושם באופן שתואר בפסק הבוררות, נקבעו שיעורי השחיקה בשכר המורים כדלקמן: שנת 1999 - 11.78%; שנת 2000- 7.10%; שנת 2001 - 11.32% (השיעורים כולם הינם בהשוואה לשנת 1993).
[5] פרק ג' לפסק הבוררות עניינו אופן פיצוי המורים על שחיקת שכרם, וכלל 4 סעיפים אשר תמציתם כדלהלן:
·
סעיף (1)קבע כי המורים יקבלו תוספת לטבלת השכר בגובה 4.75%, החל מתאריך 1.1.2007.
·
סעיף (2)קבע כי המורים שעבדו בפועל בתקופת הבדיקה, יקבלו מענק חד פעמי בגובה 3.5% משכר חודש אחד, עבור כל אחד מן החודשים בהם היו מועסקים בתקופת הבדיקה (להלן:
המענק החד פעמי).