עת"מ
בית המשפט המחוזי ירושלים כבית-משפט לעניינים מנהליים
|
63763-03-16
22/12/2016
|
בפני סגן נשיא :
יורם נועם
|
- נגד - |
העותרת:
קווים תחבורה ציבורית בע"מ עו"ד רות ברק
|
המשיבות:
1. מדינת ישראל – משרד התחבורה
באמצעות פרקליטות מחוז ירושלים (אזרחי) 2. נתיב אקספרס – תחבורה ציבורית 3. סופר בוס ושות'
עו"ד עמית גור עו"ד יוסי לוי
|
פסק דין |
פתח דבר
1.לפניי עתירה מנהלית שהוגשה בעניינו של מכרז שפרסמה המשיבה, מדינת ישראל – משרד התחבורה (להלן – המשיבה), להפעלת קווי שירות בתחבורה הציבורית באוטובוסים.
ברקע למכרז, עומדת החלטת ממשלה משנת 1997 לפתוח את ענף התחבורה הציבורית בישראל לתחרות על-ידי הקצאת רישיונות להפעלת קווי שירות בתחבורה ציבורית, בתנאים תחרותיים. בעקבות החלטה זו, ולשם יישומה, גובשה במשרד התחבורה תוכנית לרפורמה כוללת בתחום התחבורה הציבורית, שמטרתה הגברת התחרות. התוכנית נחלקה לשני שלבים: הראשון – עד לשנת 2009, שבמסגרתו הוצאה 25% מהפעילות בתחבורה הציבורית לתחרות (להלן – תוכנית התחרות הראשונה); והשני – החל משנת 2009, כשהצפי לסיום נקבע לשנת 2018, אשר במהלכו הורחבה הפעילות והתבססה, ונקבעו עקרונות להפעלתה, ובין-היתר – הרחבת היקף פעילותם של האשכולות הקיימים, על בסיס זיקה אזורית (להלן – תוכנית התחרות השנייה). בהמשך לתוכנית התחרות השנייה, פרסם משרד התחבורה בשנת 2010 מכרז למיון מוקדם PQ (Pre-Qualification), לבחירת מציעים אשר יתמודדו במכרזים לקבלת רישיונות להפעלת אשכולות קווי השירות בתחבורה הציבורית באוטובוסים, באזורים מסוימים אשר נמנו במסגרת מכרז המיון המוקדם, בהתאם לעקרונות שנקבעו בתוכנית התחרות השנייה (להלן – מכרז המיון המוקדם). לאחר בחירת הזוכים במכרז המיון המוקדם, פורסמו על-ידי המשיבה במהלך השנים מכרזים לאשכולות קונקרטיים.
המכרז הנדון בעתירה הוצא לגבי אשכול ספציפי – "אשכול שרון-חולון מרחבי"; זאת, בהמשך למכרז המיון המוקדם ולמכרזים בעניינם של אשכולות אחרים. במכרז זה הורחב תחום האשכול, באופן שכלל גם את קווי השירות מנתניה לתל-אביב.
על-פי החלטות שניתנו על-ידי המשיבה בעקבות מכרז המיון המוקדם, אשר תפורטנה בהמשך, הוגבלה העותרת, חברת קווים תחבורה ציבורית בע"מ (להלן – העותרת) מלהשתתף במכרז הנדון, הואיל וזכתה במכרזים קודמים להפעלת קווי השירות בתחבורה הציבורית באוטובוסים באשכולות אחרים – אשכולות חשמונאים ופתח-תקווה.
2.בעתירתה דנן מבקשת העותרת, כי בית-המשפט יורה על ביטול המכרז; ולחלופין – על הסרתה של המגבלה האוסרת עליה להגיש הצעה במכרז, או על שינוי תנאי המכרז, באופן שקווי השירות נתניה-ת"א לא ייכללו באשכול הנדון.
העותרת טוענת, כי במועד שבו נטלה על עצמה את המגבלה המונעת ממנה מלהתמודד במכרז שרון-חולון מרחבי, לא ידעה, ולא היתה אמורה לדעת, כי המשיבה תערוך שינוי מהותי בהרכבו של האשכול, ותכלול בתוכו את קווי השירות בתחבורה הציבורית מנתניה לתל-אביב. לטענתה, מדובר בפעולה שאינה בסמכות המשיבה, אשר נעשתה בניגוד לתנאי מכרז המיון המוקדם, תוך פגיעה בשוויון וביכולת התחרות של העותרת, והיא אף נגועה בשיקולים זרים.
3.מנגד, גורסת המדינה, כי שינוי הרכבו של אשכול שרון-חולון מרחבי, נתון לסמכותה של המשיבה, הן לאור מטרותיה של תוכנית התחרות, והן לנוכח מסמכי מכרז המיון המוקדם; וכי השינוי האמור נעשה משיקולים ענייניים וסבירים, ולאחר שכל החלופות הרלבנטיות נבחנו על-ידי ועדת המכרזים במשיבה.
רקע עובדתי
תוכנית התחרות ומכרז המיון המוקדם