עת"מ
בית המשפט המחוזי ירושלים כבית-משפט לעניינים מנהליים
|
3252-07-15
05/11/2015
|
בפני השופט:
דוד מינץ
|
- נגד - |
:
חינוך ומסורה עו"ד רנאטו יאראק עו"ד דנה יאראק-זהרוביץ
|
משיבים:
1. מדינת ישראל- משרד הרווחה והשירותים החברתיים 2. בית ציון בלומנטל 3. ישיבת אור יצחק 4. עטרת הלווים "תורת יהודה" 5. כנסת שלמה 6. מלכות התורה ביתר עלית 7. מוסדות ישיבת הב"ח 8. ישיבת חסידי גור חיפה
עו"ד ארז גמליאל עו"ד רועי כהן
|
פסק דין |
עתירה לביטול החלטת ועדת המכרזים של משיב 1, משרד הרווחה (להלן: "המשיבה"), (להלן: "ועדת המכרזים"), מיום 17.6.15, אשר פסלה את הצעת העותרת, עמותת חינוך ומסורה, בשל אי עמידה בתנאי סף.
הרקע לעתירה
1.ביום 3.7.14 התפרסם מכרז פומבי שמספרו 147/2014 להפעלת מסגרות חוץ-ביתיות ישיבתיות לחינוך ולטיפול בנוער חרדי מנותק בסיכון. בהתאם לתנאי המכרז, על כל מציע היה לצרף להצעתו רשימה שמית שתכלול לפחות 12 חניכים בעלי מאפיינים של "נוער חרדי מנותק בסיכון" השוהה במסגרת לפחות שלושה חודשים טרם פורסם המכרז. כן נדרשו המציעים לצרף להצעתם תיאור המפרט את אופן עמידתו של כל אחד מהחניכים המצוינים ברשימה בקריטריונים של "נוער חרדי מנותק בסיכון" על פי מאפיינים שנקבעו בנספח מס' 1.3.2.2 למכרז. העותרת הגישה את הצעתה למכרז ביום 28.8.14. ביום 17.6.15, במסגרת בדיקת ההצעות שהוגשו, החליטה ועדת המשנה של ועדת המכרזים (להלן: "הוועדה") לפסול על הסף את הצעת העותרת. זאת מכיוון שבבדיקה מדגמית של שלושה מהחניכים שפירטה העותרת בהצעתה, נמצא כי אחד מהחניכים אינו עונה על התנאי של "נוער חרדי מנותק בסיכון" (בהחלטה נכתב בטעות כי שני חניכים אינם עומדים בקריטריון האמור, אך הובהר כי מדובר בטעות טכנית בלבד).
2.העותרת טענה כי בדיעבד נודע לה כי הוועדה החליטה, בהחלטה שנתקבלה ביום 17.6.15, ומבלי ליידע את העותרת, להגמיש את תנאי הבדיקה כך שמציע אשר יפרט בהצעתו רשימה של יותר מ-12 חניכים, ויימצא כי שלושה חניכים מרשימתו אינם עומדים בתנאים שנקבעו, ייבדקו עד שני חניכים נוספים מתוך רשימת המציע. לטענת העותרת, תנאי זה שלא הובא לידיעתה ואף נשמר "בסוד", מהווה שינוי משמעותי בתנאי המכרז ופוגע באופן מהותי בעיקרון השוויון. העותרת טענה כי בסברה שלא ניתן לציין ברשימה יותר מ-12 חניכים, צירפה רשימה הכוללת 12 חניכים בדיוק, ועל כן לא נהנתה מ"ההקלה" שניתנה למי שצירף רשימה ובה פירט למעלה מ-12 חניכים כאמור.
4.טענתה השנייה של העותרת אשר הושמעה בעיקר בעל-פה ובתשובה לתגובה המשלימה שהוגשה מטעם המשיב, התמקדה באופן בדיקת עמידתם של החניכים שפורטו ברשימתה בקריטריונים שנקבעו במסגרת תנאי המכרז. הטענה הייתה כי בדיקת החניך שנמצא כי אינו עונה על הקריטריונים נעשתה בצורה לא יסודית, לא מקצועית, ואף הוסקו בעניינו מסקנות שגויות. החניך נבדק במסגרת ראיון שנערך לו במשך 15 דקות בלבד, ועל בסיסו נקבע כי הוא אינו עומד במאפיינים הנדרשים, ללא שהתבקש כל מסמך אחר נוסף בעניינו בנוגע למצבו הרפואי, הפסיכיאטרי, בנוגע להוריו או לסביבת מגוריו וכיו"ב. הוועדה שגתה בכך שהסתמכה על בדיקה זו אשר נשענה על תשתית עובדתית חסרה.
5.מנגד, טען המשיב כי תנאי המכרז אִפשרו לכל מציע לצרף להצעתו רשימה הכוללת למעלה מ-12 חניכים, ואין לה לעותרת להלין אלא על עצמה שצירפה רשימה הכוללת 12 חניכים בלבד. מכל מקום, ההחלטה לבדוק באופן מדגמי רק שלושה חניכים כאשר צורפה רשימה הכוללת 12 חניכים, ולבדוק באופן מדגמי עד חמישה חניכים כאשר צורפה רשימה הכוללת למעלה מ-12 חניכים, הינה סבירה ואין בה כדי לפגוע בשוויון. מה גם, לגבי ארבעת הזוכים במכרז אף נבדקו רק שלושה חניכים ועל כן אין כל בסיס לטענה כי יש לפסול את זכייתם אך בשל ה"הקלה" אשר בפועל ממילא לא ניתנה להם.
6.עוד טען המשיב כי שאלת עמידתם של החניכים בקריטריונים שנקבעו נבחנה על ידי ועדה מקצועית שמורכבת מעובדים סוציאליים המתמחים בתחום ובעלי ניסיון בו. לכל מציע ניתנה האפשרות לבחור אלו חניכים לפרט ברשימתו, וגם פורטו באופן מדויק המאפיינים הספציפיים הרלוונטיים לפיהם ייבדקו החניכים. העותרת גם מושתקת מלטעון טענה הנוגעת לתנאי הסף האמור משלא העלתה אותו טרם פתיחת מעטפות המכרז. ועוד, ההחלטה על אופן בחינת עמידה בקריטריונים השונים באופן מדגמי מסורה לשיקול דעת הוועדה וגם בהיבט זה לא נפל בהחלטתה כל פגם. אף אין לשעות לטענת העותרת כי על הוועדה היה לאפשר לה להוכיח עמידתו של החניך בקריטריונים הנדרשים, משהוחלט על אופן בדיקת החניכים ללא קבלת חוות דעת חיצוניות שעלולות לסרבל את ההליך ואף להביא לפגיעה בשוויון.
7.מבין ארבעת הזוכים במכרז שצורפו כמשיבים לעתירה, רק משיבה 2, בית ציון בלומנטל ירושלים, נתנה את תגובתה והתייצבה לדיון. כך, ביקשה משיבה 2 להבהיר כי היא קיבלה את הניקוד הגבוה ביותר בתוצאות המכרז ועל כן אף אם יתקבלו טענות העותרת כנגד פסילתה, לא יהיה בכך כדי להשפיע על זכייתה במכרז.
דיון והכרעה
8.בעיקרה, מופנית העתירה כנגד האופן בו בחנה הוועדה את עמידת המציעים בתנאי סעיף 1.3.2.1 לתנאי המכרז שדרש מהמציע ניסיון בהפעלת מסגרת ישיבתית המאופיינת בטיפול ב"נוער חרדי מנותק בסיכון" בה שהו לפחות 12 חניכים בעלי מאפיינים של "נוער חרדי מנותק בסיכון". לצורך כך נדרש המציע לצרף להצעתו רשימה שתכלול לפחות 12 חניכים בעלי מאפיינים כאמור, כאשר צוין באופן מפורש כי ועדה מקצועית "תערוך בדיקה מדגמית של החניכים בכל אחת מהמסגרות". רשימת המאפיינים לפיהם נבחנה אופן עמידתם של החניכים בקריטריונים האמורים הובהרה אף היא במסגרת תנאי המכרז, וצורפה כנספח מס' 1.3.2.2 לתנאים.